سید احمد خاتمی : طرح صیانت نه به بار است نه به دار
 خطیب نماز جمعه تهران گفت: مؤمنین، از جمله عناصری را که شما را سعادتمند می‌کند عنصر صبر و مصابره‌ است، صبر در حوزه شخصی است و مصابره یک معنایش این است که در برابر دشمن خسته نشوید و مقاومت کنید.

کشورهای اروپایی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند



آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: خودم و شما و خوبان را به حریم نگهداری برای ذات مقدس رُبوی دارم. حضرت علی علیه السلام فرمودند بپرهیزید از معصیت خدا آنجا که می‌پندارید خلوت است و آنجا که چنین چیزی را می‌پندارید خداوند ناظر است و فردا خداوند شما را قساوت خواهد کرد.

خطیب نماز جمعه با اشاره به آیه‌ای از سوره آل عمران افزود: مؤمنین، از جمله عناصری را که شما را سعادتمند می‌کند عنصر صبر و مصابره‌ است، صبر در حوزه شخصی است و مصابره یک معنایش این است که در برابر دشمن خسته نشوید و مقاومت کنید.  در معنی دیگرش این است که همدیگر را دعوت به صبر ‌کنید .

وی ادامه داد: انسان، بشر است و ممکن است بی صبر شود دوستش باشد به دادش برسد و او را دعوت به صبر کند. می‌خواهید ایمان‌تان بماند باید صبر داشته باشید اما اگر بی‌صبری کردید دین‌تان را آتش زده‌اید.

خطیب این هفته نماز جمعه تاکید کرد: صبر برود بدن یک کالبد بی روح بیشتر نیست، اگر استقامت در مسیر حق برود ایمان هم می‌رود. حدود ۱۰۵ آیه با محتوای صبر داریم که از این ۱۰۵ آیه حدود ۲۰ آیه خطاب به پیغمبر است. ۵ آیه از این ۲۰ آیه می‌گوید پیغمبر ما صبوری کن برای خدا کند. ۶ آیه خطاب به رهبران و مسئولان می‌گوید که باید چندین برابر مردم صبوری داشته باشند و مسئولان نباید خسته شوند . ۱۰ آیه می‌گوید تنها این رهبران نیستند که نباید خسته شوند بلکه پیروان ایشان هم نباید خسته شوند.

وی ادامه داد: آیه  قرآن می‌گوید وقتی با دشمن رو‌به‌رو می‌شوید خسته نشوید تا پیروی ادامه دهید. مؤمنان باید ایمان به خدا و رسول خدا داشته باشند و برای جوانان تکلیف است بر تقویت پایه‌های ایمانی خود را تقویت کنند .

خاتمی افزود: نکته مقابل استقامت که در قرآن آمده است‌، بی‌تابی کردن و بی‌صبری را مدام به رخ کشیدن. واژه دیگر فشل است،  فشل ضعف توأم با ترس است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی داشتند بر موضوع استمرار انقلاب تاکید داشتند و گفتند این یکی از اصول امام است و نمونه بارزش تدبیر امام در دفاع مقدس بود که می‌خواستند بحران درست کنند اما امام فرصت ساخت و  امام از همین مسئله اقتدار بین المللی و منطقه ‌ای به وجود آوردند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران یادآور شد: مقام معظم رهبری درباره علم فرمودند که نمونه‌اش این است که به ما واکسن نمی‌دادند اما ما خودمان واکسن ساختیم.

وی ادامه داد: درست که راهپیمایی امسال خودرویی بود اما مردم شرکت کردند و نشان دادند انقلاب همچنان زنده است. سومین مصداقی که مقام معظم رهبری فرموند حضور همراه با بصیرت است. نکته چهارم که فرمودند دعوت همگان به دعا و توسل به بهره‌مندی از برکات ماه رجب بود.  

خاتمی اشاره کرد: ماه شعبان و رمضان در پیش است و آفرین بر کسانی که خودشان را برای استفاده از این ماه آماده می‌کنند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران در خطبه دوم بیان کرد: روز یکشنبه روز شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام است، امامی که یک عمر در مسیر انجام امامت خون دل خورد.

وی ادامه داد: روز سه شنبه روز عید مبعث،  روز عید بزرگ مسلمان است.

خاتمی با اشاره به شهادت دوتن از  خلبنان ارتش جمهوری اسلامی گفت: شهادت دو خلبان پایگاه تبریز که فدا کردن جان خودشان نگذاشتند جان انسان های دیگر گرفته تسلیت و تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: همچنان ویروس منحوس کرونا همچنان در کشور می‌چرخد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مصداق به معروف می‌دانم، وقتی که مقام معظم رهبری همه را دعوت به واکسن می‌کنند معروف است. عزیزانی که دُز واکسن سوم را نزدید حتما بزنید، اگر کارشناس و فتوا می‌خواهید مقام معظم رهبری که خودشان این کار را انجام داده اند، رعایت دستورالعمل‌های های بهداشتی یک تکلیف است.

خاتمی با اشاره به اوکراین گفت: بحمدلله موضع نظام را مسئولان و رئیس‌جمهور محترم بیان کردند، سیاست کلان ما این است که همه کشورهای دیگر را به گفت‌گو دعوت کنیم، مسئله شدن کشته شدن بی‌گناهان است و در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نکته بعدی پیچیدگی‌های است که ناتو در منطقه ایجاد کرده است  فضولی که آمریکا در کل دنیا دارد و خودش را ابر قدرت می‌داند درحالی ابر قدرت نیست ‌.

خاتمی گفت:  کشورهای اروپایی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند مثل این که‌نان‌شان را در جنگ مشاهده می‌کنند .

وی افزود: گرچه سخت است مطرح کردنش و آن قصه طرح صیانت است نمی‌توام مطرح کنم، من خطیب شما هستم نگویم درست نیست، درباره محتوای سخنی نمی‌گویم .صدها طرح به مجلس می‌‌ید گاه در صحن علنی و گاهی در کمیسیون مطرح می‌شود، مجلس جای طرح و نظر است و به شورای نگهبان  می‌اید و به شما اطمینان می‌دهم قانونی بررسی می‌کنند. در رابطه با این طرح هم هیچک از اعضای شورای نگهبان اظهار نظر نکردند.

وی ادامه داد: رسانه ملی موافقان طرح را بیاورند که بگویند طرح چیست؟ مخالفان هم به صورت صریح علت مخالفت‌شان را بگویند که علت چیست.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران گفت: طرح صیانت هنوز نه به بار است نه به دار، اجازه دهیم این طرح روال قانونی خودش را طی کند و وقتی که قانون شد همه رعایت کنند،  ما در شورای نگهبان هم به هنگام بررسی کسب و کار‌ مردم را در نظر داریم.

وی با اشاره به مذاکرات وین گفت: هدف اجازه مذاکرات از سوی رهبری لغو تحریم‌ها است، مذاکره کنندگان فرزند این ملت هستند و نکته‌ نهایی لغو همه تحریم‌ها است و اگر تحریم‌ها لغو نشود گویا مذاکره‌ای صورت نگرفته است. امیدواریم خبرهای خوش برای مردم باشد و اگر هم نشد این ملت خسته خستگی در کرد‌ه‌اند و همچنان در صحنه خواهند ماند.

وی ادامه داد: مجلسی‌های محترم در حال بررسی بودجه هستند که باید به این توجه داشته باشند بخشی‌نگر نباشند و مصلحت کل کشور را مشاهده کنید، در آمدها را واقع بیانه مشاهده کنید و واقع بینانه هزینه ها تنظیم کنید.  مسئله زیر ساخت ها و تولید را مد نظر داشته باشید که دو مسئله کلیدی است. الویت اول برای به سامان رساندن طرح‌های نیمه است و تلاش شود طرح‌های نیمه تمام زودتر تمام‌شود و دست آخر این است که همه اقشار را در نظر بگیرید و مراقبت باشید چیزی را در نظر نگیرید که به غم جانکاه مردم بیفزاید.


گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir