آمریکا: نگران تهدیدات ایران علیه ریاض هستیم
یک سخنگوی کاخ سفید در واکنش به داستان‌سرایی «وال استریت ژورنال» مدعی شد، واشنگتن نگران تهدیدات ایران علیه عربستان سعودی است.

برای اقدام در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نمی کنیم


یک سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه (اول نوامبر) در واکنش به داستان‌سرایی «وال استریت ژورنال» مدعی شد واشنگتن نگران تهدیدات ایران علیه عربستان سعودی است و در صورت لزوم در پاسخگویی درنگ نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: ما نگران این تهدید تصویر شده (توسط وال استریت ژورنال) هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با سعودی‌ها در تماس دائمی باقی می‌مانیم. برای اقدام در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نخواهیم کرد.

وی این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شد عربستان سعودی اطلاعاتی را با آمریکا به اشتراک گذاشته که در آن درباره حمله قریب‌الوقوع ایران به اهدافی در عربستان هشدار داده شده است. به نوشته رویترز، دفتر رسانه‌ای دولت سعودی فوراً به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر پاسخ نداد.

در همین زمینه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا به شهروندان آمریکایی درباره این تهدید قریب‌الوقوع در عربستان سعودی اطلاع داده شده، گفت: «من از هیچگونه هشدار کنسولی اطلاعی ندارم».

مقاله این روزنامه آمریکایی در زمانی مطرح شده که روابط ریاض و واشنگتن طی هفته‌های گذشته به دلیل تصمیم اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت به تیرگی گراییده است. اوایل  اکتبر بود که سازمان اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. در پی اعلام این تصمیم، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت این اقدام پیامدهایی برای روابط واشنگتن و ریاض خواهد داشت.

گزارش ادعایی وال استریت ژورنال در حالی است که ایران و عربستان سعودی بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد و دور پنجم اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در بغداد انجام شد.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir