داستان توقیف برخی نشریات در چند روز اخیر حتی واکنش محمود احمدی نژاد را هم برانگیخت تا به این بهانه رئیس...
 
داستان توقیف برخی نشریات در چند روز اخیر حتی واکنش محمود احمدی نژاد را هم برانگیخت تا به این بهانه رئیس قوه قضائیه را تحت انتقاد خود قرار دهد که «فردی نشریه یی را چاپ کرده است و شما برخلاف قانون تعطیلش کرده اید، در حالی که هیات منصفه مطبوعات وجود دارد و اگر قرار است به جرم یک مطبوعاتی رسیدگی شود، باید هیات منصفه حضور داشته باشد. نمی توان فوق قانون عمل کرد.» سایت رجانیوز از سایت های هوادار محمود احمدی نژاد دیروز عصر گزارش داد رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل ایرنا گفته است؛ «این درست نیست که تا مقاله یی بر ضد شخصی نوشته شد، آن رسانه تعطیل و نویسنده آن زندانی شود. با این فضا کسی دیگر نمی تواند دست به قلم ببرد، کار مطبوعاتی و کار فکری کند.»
بر اساس گزارش هایی که دیروز در ایرنا، پارلمان نیوز و برخی سایت های خبری دیگر هم منتشر شد، محمود احمدی نژاد ادامه داد؛ «طبق صریح قانون اگر به امام(ره)، رهبری و رئیس جمهور توهین شود، باید برخورد شود و برخوردهای دیگر پذیرفتنی نیست.» او گفت؛ «متاسفانه دستگاه های مسوول قانون را رها کرده اند و سراغ دیگران می روند که چرا به فلان نماینده مجلس یا عضو قوه قضائیه یا گروهی خاص انتقاد کرده اید، بنابراین باید محاکمه شوید و زندان هم بروید.» احمدی نژاد تاکید کرد؛ «این قبیل برخوردها را قبول نداریم و معتقدیم این رفتارها نشان دهنده روحیه دیکتاتوری است و همگان بدانند که این کشور دیکتاتوری بردار نیست و مسائلی که 30 سال قبل بود، تمام شده است.» او فضای اطلاع رسانی و مطبوعات را فضایی خاص خواند و افزود؛ «بنده این بگیر و ببندها را قبول ندارم، زیرا برخلاف صریح قانون است و با صرف یک انتقاد از یک فرد درست نیست که با افراد برخورد شود.»
احمدی نژاد اضافه کرد؛ «چهار سال به من توهین کردند ولی من موافق بگیر و ببند نبودم و دادستان باید طبق صریح قانون عمل کند.» احمدی نژاد ملت ایران را ملتی آزاد خواند و گفت؛ «می گویند از این فرد انتقاد نکن. چرا نباید انتقاد کرد. مگر این فرد کیست که از وی انتقاد نشود؟» ا
او ادامه داد؛ «من از برخی برخوردهای قوه قضائیه گله دارم. فردی نشریه یی را چاپ کرده است و شما برخلاف قانون تعطیلش کرده اید، در حالی که هیات منصفه مطبوعات وجود دارد و اگر قرار است به جرم یک مطبوعاتی رسیدگی شود، باید هیات منصفه حضور داشته باشد، نمی توان فوق قانون عمل کرد.»
 احمدی نژاد فلسفه وجودی هیات منصفه را جلوگیری از برخوردهای سلیقه یی دانست و تاکید کرد؛ «برخوردهای قضایی بدون حضور هیات منصفه، تعقیب و به زندان افکندن را قبول ندارم.» او افزود؛ «کسی که در کار فکری است، باید فراغ بال داشته باشد. حال ممکن است چهار نفر سوءاستفاده کنند یا قدر این فضای آزاد را ندانند و اشتباه کنند ولی نباید طوری عمل کنیم که کسی جرات نکند یک نقد را در این کشور منتشر کند.»
احمدی نژاد سپس نقبی هم به ماجرای استعفای سردبیر آفتاب یزد زد و گفت؛ «فردی که در لندن مقیم است، در یک سال و نیم گذشته بیش از 250 مقاله بر ضد من و مسائلی که شاید ربطی هم به دولت ندارد، به صورت روزانه منتشر کرده است. چه اشکالی دارد؟ مردم آن را می خوانند و حرف ما را نیز می شنوند و در نهایت قضاوت می کنند.»احمدی نژاد همه آحاد ملت را در برابر قانون یکسان خواند و تاکید کرد تنها «باید شئونات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام ولایت فقیه حفظ شود ولی بقیه افراد از انتقاد رسانه ها مصون نیستند.» او ادامه داد؛ «چه کسی گفته است که ما بی عیب هستیم؟ اجازه دهید انتقادها مطرح شود. ممکن است از 100 انتقاد، یک مورد یا 10 مورد آن درست باشد که ما باید ضمن تشکر از این انتقادها، خود را اصلاح کنیم.»این اظهارات در حالی مطرح می شود که یک نشریه هفته گذشته به دلیل اهانت به هاشمی رفسنجانی و برخی از چهره های مطرح، از سوی دادستانی توقیف شد، اما مقامات دولتی به این اقدام روی خوشی نشان ندادند. ح
تی چند روز پیش دادستان تهران از احضار یک مقام مسوول در وزارت ارشاد به دلیل اهمال در اجرای حکم توقیف این نشریه و ویژه نامه دیگری خبر داده بود. واکنش انتقادی احمدی نژاد به قوه قضائیه در این شرایط نشان می دهد دولت چندان از برخوردهای اخیر راضی نیست، اما سابقه اختلاف نظر دولت و دستگاه قضا بر سر موضوع مطبوعات محدود به این نیست. پیشتر دادگاه های قوه قضائیه در چندین مورد، احکام توقیف روزنامه ها و نشریاتی را که وزارت ارشاد در دولت های نهم و دهم صادر کرده بود، لغو کرده و حکم دولت برای تعطیلی برخی روزنامه ها و مجلات را باطل کرده بود. اما به نظر می رسد ماجرا آن طور که دیروز رئیس دولت واکنش نشان داد، کمی متفاوت تر از سایر موارد اختلافی باشد. در گزارش دیروز سایت رجانیوز دامنه انتقاد از قوه قضائیه به داستان شکایت از مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا نیز کشیده شده بود. بهداد پریروز  گفته بود؛ «دادستان تهران به عنوان مدعی العموم، علیه وی سه شکایت مطرح کرده است، که به گفته وی دو مورد از این شکایات، مربوط به علی لاریجانی رئیس مجلس و یک مورد آن مربوط به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.» از سوی دیگر عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در مصاحبه یی با ایسنا با تایید صحبت های بهداد گفته بود؛ «دادگاه برای یکی از سه شکایت مطرح شده علیه مدیرعامل سابق ایرنا، حکم حبس صادر کرده است.»
 
 
گردآوری: گروه خبری سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:etemaad.ir