عدم درک درست وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی از تحولات و گام های برداشته شده برای به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین، شکستی سخت را بر این رژِیم تحمیل کرده است...
 
 

تحلیل گر هاآرتص معتقد است، موج به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین توسط کشورهای آمریکای لاتین به ویژه برزیل و آرژانتین، نشان از شکست دیپلماسی سیاسی رژِیم اسراییل در قاره آمریکا و خواب آلوده بودن سیاستمداران صهیونیست است.

تحقیقات این روزنامه که از طریق گفت وگو با 5 مسئول برجسته وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی آماده شده، مشخص کرده است که علاوه بر کمبود اطلاعات، وزارت خارجه این رژیم در ازریابی اطلاعات رسیده و همچنین در درک درست تحرکات سیاسی طرف فلسطینی در برزیل و آرژانیتن ناکام مانده و نتوانسته است برای مقابله با این تحرکات در سطوح عالی سیاسی پیش دستی کند.

هاآرتص اضافه کرد: وزارت خارجهرژیم صهیونیستی زمانی از خواب غفلت بیدار شد که برزیل و آرژانتین کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت شناخته بودند و پس از آن بود که با تمام قوا و با مساعدت دولت آمریکا ، تلاش برای متوقف کردن پیوستن دیگر کشورهای آمریکای لاتین به برنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین را آغاز کرد اما تلاش های رژیم اسراییل دیرهنگام بود و پس از برزیل و آرژانتین، کشورهای دیگر از جمله شیلی و اکوادور به آنها پیوستند.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه می نویسد: فلسطینیان از یک سال و نیم پیش فعالیت های خود را برای کسب موافقت برزیل و آرژانتین با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین آغاز کرده بودند و این فعالیت ها را زمانی آغاز کردند که فرآیند سازش متوقف شده بود. فلسطینیان برای اعمال فشار بر رژیم اسراییل ، کشورهای آمریکای لاتین را برگزیدند و بخوبی می دانستند که اگر این دو کشور، فلسطینِ مستقل را به رسمیت بشناسند دیگر کشورهای آمریکا لاتین نیز به آنها خواهند پیوست.

هاآرتص با تاکید بر اینکه گامهای برداشته شده توسط فلسطینیان محرمانه نبوده است، خاطر نشان کرد: نبیل شعث از رهبران جنبش فتح در مصاحبه ای مطبوعاتی در ماه جولای سال گذشته تاکید کرده بود که قصد دارد از لولا داسیلوا رییس جمهور وقت برزیل درخواست کند که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، یک دیپلمات بلندپایه صهیونیست ها در آمریکای لاتین خاطرنشان کرده است که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از اهداف سفر شعث با خبر بود اما اهمیتی برای آن قائل نبود.

هاآرتص ادامه داد: فلسطینیان به تماس های خود با برزیل و آرژانتین ادامه دادند اما وزارت خارجه رژِم صهیونیستی گستره تلاش های فلسطینی را درک نکرد و برای مقابله با آن کاری صورت نداد از آن گذشته اطلاعاتی که به اداره آمریکای لاتین و مرکز پژوهش های وزارت خارجه رژیم صهیونیستی رسید، چنان ناچیز بود که چراغ هشدار را در این وزارتخانه روشن نکرد.

این روزنامه صهیونیستی اضافه کرد: مسوولان وزارت خارجه، سفیران رژیم اسراییل در آمریکای لاتین را به کوتاهی در گردآوری اطلاعات درباره گام های برداشته شده توسط فلسطینی ها حتی اگر محرمانه باشد، متهم کردند اما دیپلمات های سفارت های رژیم اسراییل گفتند که برای کسب اطلاعات از مسوولان برزیلی نزد آنها رفتند اما اطلاعاتی درباره تماس های فلسطینیان ندادند.

هاآرتص خاطرنشان کرد: ارزیابی های وزارت خارجه رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که لولا رییس جمهور وقت برزیل تماس های فلسطینیان را از اکثر مسوولان برزیلی به غیر از مشاوران سیاسی و وزیر خارجه اش ، پنهان نگه داشته است.

این روزنامه صهیونیستی تصریح کرد: مسوولان وزارت خارجه رژِیم صهیونیستی اعتراف کرده اند که این موضوع مشخص می کند که میان سفیران رژیم اسراییل و مراجع تصمیم گیری در برزیل و آرژانتین روابط خوبی وجود ندارد.

هاآرتص نوشت: سیلوان شالوم، معاون نخست وزیر اسراییل به برزیل سفر کرد اما هیچکس به وزارت امور خارجه درباره تماس های برزیلی - فلسطینی ، چیزی نگفت تا اینکه پس از چند ساعت از دیدار شالوم با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ناگهان برزیل، با اعلام به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین ، اسراییلی ها را غافلگیر کرد.

این روزنامه صهیونیستی ادامه داد: این شکست سیاسی در حالی رقم می خورد که آویگدور لیبرمن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از زمان تصدی این پست ، آمریکای لاتین را به عنوان هدفی اساسی برای رژیم اسراییل معرفی و برای برقراری روابط تازه با کشورهای آمریکای لاتین به چند کشور این قاره سفر کرده بود.

هاآرتص یادآور شد: لیبرمن در نشست های محرمانه گفته است که جلوگیری از به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین توسط برزیل و دیگر کشورها امکان پذیر نبوده است زیرا این اقدام در واقع به عنوان گامی ضد آمریکایی اتخاذ شده است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:dayna.ir