در حالی که فشارها به ایران برای توسعه فناوری صلح آمیز هسته ای این کشور روز به روز بیشتر می شود، عربستان سعودی از طرح جاه طلبانه و بلند پروازانه خود برای توسعه فناوری هسته ایش خبر داد.

به گزارش «تابناک »، نشریه لبنانی «دیلی استار»، به نقل از «علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان ادامه داده است، ما به دنبال انرژی ها جایگزین همچون انرژی خورشیدی و هسته ای هستیم.

وی که در کنفرانسی در همین زمینه در ریاض سخنرانی می کرد، افزود، ذخایر نفت ثابت شده عربستان در حال حاضر 264 میلیون بشکه است که با حفظ مقدار صادرات حال حاضر این کشور، عربستان تا 80 سال دیگر، خواهد توانست از این ذخایر استفاده کند.

بنا بر این گزارش، رئیس مرکز تحقیقات انرژی عربستان سعودی نیز در همین رابطه افزوده است که عربستان تا بیست سال آینده، شاهد مصرف داخلی به میزان هشت میلیون بشکه در روز خواهد بود.

افزون بر این، «هاشم الیمینی»، رئیس مرکز اتمی شاه عبدالله نیز گفته است که مصرف الکتریسیته عربستان سعودی در سال 2010، 40 گیگاوات بوده است که در سال 2032، به 120 گیگاوات خواهد رسید.

او نیز با تأکید بر گفته رئیس مرکز تحقیقات انرژی عربستان سعودی افزود، هم اکنون مصرف داخلی نفت این کشور، سه میلیون بشکه در روز است که این مقدار در سال 2028 به هشت میلیون بشکه خواهد رسید و همین مسأله باعث خواهد شد که صادرات نفت این کشور در چند سال آینده کاهش یابد؛ بنابراین، این کشور به دنبال انرژی های جایگزین و از جمله انرژی هسته ای خواهد بود.

این گزارش می افزاید، النعیمی در ادامه افزوده است، برای حفظ نفت این کشور برای صادرات، استراتژی این کشور، رسیدن به انرژی هسته ای تا سال 2020 خواهد بود؛ بنابراین، مقامات عربستان در این باره، مذاکرات خود را با انگلستان، ژاپن، فرانسه، آمریکا و کره آغاز کرده است.

«دیلی استار» می افزاید: «آنا لاورجیون»، مدیر اجرایی شرکت فرانسوی آریوا که یکی از بزرگترین شرکت های توسعه فناوری هسته ای در جهان، بلکه بزرگترین شرکت ها از این نوع است، در این کنفرانس شرکت و یک قرارداد همکاری در زمینه توسعه فناوری هسته ای را با شرکت سعودی بن لادن منعقد کرده است.

وی همچنین افزود: شرکت ما نسبت به توسعه فناوری هسته ای که عربستان به دنبال آن هست، بسیار حساس و پیگیر است.

در سال گذشته، عربستان سعودی، یک قرارداد همکاری هسته ای با ایالات متحده آمریکا نیز امضا کرده بود.

گویا، طبیعتا کشورهای غربی، برای ایجاد موازنه با ایران، دیر یا زود این کشور را با همه امکانات به انرژی هسته ای مجهز خواهند کرد؛ با این تفاوت که انرژی هسته ای برای ایران در نگاه غربی سلاح هسته ای است، اما همین انرژی هسته ای در اختیار عربستان سعودی ـ که اتفاقا سرچشمه افراط گرایی غیرمنطقی در منطقه، موسس و حامی طالبان و ملاعمر در افغانستان و پروراننده بن لادن و القاعده است ـ صرفا برای تأمین انرژی پاک بوده و این تناقض شدیدی است که اتفاقا دیدن نام شرکت هسته ای بن لادن، بیش از پیش، این تناقض را نمایان می سازد؛ هرچند این تشابه، صرفا تشابهی نامی باشد.
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir