در‌ حالی‌ که همچنان روی آمار دقیق خط فقر در کشور اختلاف نظر وجود دارد و مسئولان دولتی با استناد به آخرین آمارهای بین‌المللی تنها ۳ تا ۵ درصد جمعیت کشور را زیر خطر فقر می‌دانند، تدوینگر نقشه فقر از روند رو به افزایش جمعیت زیر خط فقر کشور خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر جمعیت زیر خط فقر در کشور سالانه ۳درصد رشد داشته و سالانه یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.

حسین راغفر، تدوین‌گر نقشه جغرافیایی فقر کشور با اشاره به گسترش فقر در بین خانوارهای ایرانی اعلام کرد: به تناسب روند افزایش قیمت‌ها تعداد خانوارهایی که زیر خط فقر گذران معیشت می‌کنند از ۴۰ درصد در مقایسه با سال گذشته به ۴۴ درصد افزایش یافته است.

وی از افزایش بی‌سابقه نرخ خط فقر در سال جاری خبر داد و خاطرنشان ساخت: به دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها نرخ خط فقر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است.

بنابر اظهارات این پژوهشگر حوزه رفاه و تامین اجتماعی، فقر و نابرابری، دو مقوله جدا از هم هستند و نگرانی سیاستگذاران باید از تلفیق فقر و نابرابری‌ها باشد؛ چراکه تلفیق فقر و نابرابری باعث تشدید شکاف طبقاتی و بروز ناامنی روانی و تشدید احساس تبعیض در میان طبقات محروم می‌شود.

به گفته وی صحبت از خط فقر یک و دو دلاری در کشور، مبنا و پایه‌ای ندارد؛ چرا که تعیین نرخ P. P. P (برابری قدرت خرید) بر حسب دلار پایه آمریکا محاسبه می‌شود بنابراین استفاده از چنین تعابیری فقط توجیه بوده و موجب گمراهی است.

راغفر به چگونگی تعیین رقم جمعیت زیر خط فقر نسبی نیز اشاره کرد و با اینکه تعیین دقیق خط فقر نسبی در کشورهای توسعه‌یافته‌ای محاسبه می‌شود که فقر مطلق آن‌ها برطرف شده است، گفت: تعیین خط فقر نسبی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، معنا ندارد.

تدوینگر نقشه فقر افزود: منظور از خط فقر مطلق عدم تامین حداقل نیازهای تغذیه‌ای، بهداشتی، آموزشی، مسکن و حمل و نقل یک خانواده است که حداقل غذای مورد نیاز یک خانوار ایرانی۲۰۰۰ کالری در روز است و این رقم مبنای محاسبه خط فقر در نظر گرفته شده است.

این اظهارات در حالی از سوی راغفر مطرح می‌شود که پیش از این وزارت بهداشت حداقل کالری مورد نیاز خانواده‌های ایرانی را ۲۱۰۰ کالری در روز عنوان کرده بود.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
 www.seemorgh.com/news
منبع:karmandnews.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
جدول آخرین قیمت خودروها (91/09/29)
پیکر هر 8 معدنچی حادثه طبس از معدن خارج شد/ اسامی جان باختگان
شرایط افزایش وام 18 میلیونی خرید مسکن
"شب عروسی" كه احمدی نژاد به آن نرسید/ تصاویر
نامه هاشمی به مجلس