دولت دمشق
وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه نظام سوریه مسئول ناآرامی‌ها در این کشور است، اظهار کرد که اگر ناآرامی‌های سوریه با این خشونت ادامه داشته باشد، اقدامات بین‌المللی شدیدتری در نیمه نخست سال جاری در خصوص این مساله شکل می‌گیرد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با روزنامه "الوطن" عربستان در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وی از سطح روابط عربستان و عراق در سایه تماس‌های مسئولان عالی رتبه دو کشور اظهار کرد: ما خواهان بهبود روابط تاریخیمان با عربستان هستیم و ما بر این باوریم که سردی و رکود در روابط دو کشور به نفع هیچ یک از طرفین نیست و عراق دست خود را به سمت عربستان دراز می‌کند و از نقش ریاض و نقش عربی، منطقه‌ای و جهانی ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان قدردانی می‌کند.

وی گفت: شرایط در تمام منطقه دشوار شده است و تمام کشورهای عربی در شرایط بحرانی به سر می‌برند و این شرایط رایزنی، توافق نظر و برقراری ارتباط را می‌طلبد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی وی در خصوص زمان بهبود روابط عربستان و عراق اظهار کرد: برادران ما در عربستان باید پاسخ این سوال را بدهند، ما آماده هستیم، ما چندین مساله را در دیدار با مسئولان عربستانی مطرح کردیم، تصورات نادرستی به دلیل ارتباطات محدود و قطع رابطه در گذشته میان دو طرف وجود دارد. عربستان یک سفیر غیر مقیم در عراق تعیین کرده، اما ما می‌خواهیم که این سفیر مقیم باشد و شاهد حضور سفیر ریاض در بغداد باشیم.

هوشیار زیباری در پاسخ به این سوال که با توجه به اوضاع بی‌ثبات در عراق به دلیل انفجارهای تروریستی، این امکان وجود دارد که دیپلمات‌های عربستانی مورد هدف قرار بگیرد، گفت: با وجود این که ما از چند سال گذشته در رویارویی با حملات تروریستی به سر می‌بریم،‌ اما این حملات نتوانسته است که سفارتخانه‌ها و مراکز حیاتی را هدف قرار دهد و بیشتر این انفجارها در بازارها و خیابان‌ها رخ می‌دهد.

تدابیر امنیتی بسیاری برای حفاظت از مناطق دیپلماتیک اتخاذ شده است، طی دو سال اخیر هیچ هیات یا سفارتخانه یا شخصیت‌های دیپلماتیک مورد هدف قرار نگرفتند و این درحالی است که بیش از 75 هیات دیپلماتیک در عراق وجود دارد.

وزیر امور خارجه عراق خاطرنشان کرد: مساله دیگری که ما با مسئولان عربستانی به بررسی آن پرداختیم، این بود که رسانه‌ها بسیار باعث ایجاد تنش در روابط دو کشور شده‌اند ما بیش از 50 شبکه ماهواره‌ای و 30 روزنامه در سطوح حزبی، شخصی و طایفه‌ای در عراق داریم و هر آنچه که در رسانه‌های عراق منتشر می‌شود، نشانگر نظر دولت نیست.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مطالب روزنامه‌ها به نقل از شخصیت‌های سیاسی عراق باشد، گفت: شخصیت‌های سیاسی در عراق هستند که اظهاراتی را مطرح می‌کنند، اما نظر آنها همان سیاست دولت نیست. نظرات نمایندگان پارلمان که به فراکسیون‌های مختلف وابسته هستند، نشانگر نظر دولت نیست. متاسفانه این اظهارات به روابط آسیب می‌رساند و بسیار سخت است که ما بتوانیم کشورهای دوست و برادر را در این خصوص قانع کنیم.

زیباری تصریح کرد: مساله دیگری که ما در خصوص آن با مسئولان عربستانی مذاکره کردیم، مساله زندانیان و بازداشت‌شدگان در دو کشور بود. زمینه‌ لازم برای مبادله این افراد از طریق توافقنامه‌ای که امضا شده و همچنان در پارلمان عراق در دست بررسی است، وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در راس دولت علت تنش روابط میان دو کشور باشد، اظهار کرد: روابط عربستان و عراق نمی‌تواند محدود به یک شخص، مسئول، دولت یا حتی نظام حاکم باشد.

وی در پاسخ به سوالی که افزایش اعتراضات علیه سیاست‌های نوری المالکی از وقوع بهار دومی خبر می‌دهد، گفت: به نظر من سرنگونی نظام صدام آغاز بهار عربی بود و من آماده‌ام تا بر اساس رویکردهای سیاسی و فکری این مساله را تحلیل کنم، درست است که بهار عربی بنا به چندین مانع با تاخیر شکل گرفت اما یقینا آغاز بهار عربی با عراق بود.

وی در این خصوص که چرا دولت خواسته‌های متعرضان را برآورده نمی‌سازد، گفت: معترضان خواسته‌های واقعی دارند و تا زمانی که این خواسته‌ها به صورت مسالمت آمیز مطرح شود، مشکلی پیش نمی‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شعارهای برخی از تظاهرکنندگان برای بازگشت حزب بعث باعث ناخشنودی دولت می‌شود، اعلام داشت: بسیاری این خواسته‌ها را مطرح کردند، اما محقق ساختن این مساله بسیار دشوار است. 70 درصد از فرماندهان کنونی ارتش عراق از وابستگان نظام سابق هستند. بیشتر از نیم یا سه چهارم اعضای دولت از نظام سابق هستند. عراق اکنون با بحران‌های سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند اما به درجه شکاف و فروپاشی نظام نرسیده است، بله ناکامی‌هایی در روند سیاسی وجود دارد اما در هر حال تلاش‌هایی برای حل این مشکلات نیز وجود دارد.

وی در خصوص اختلاف مواضع سیاستمداران عراقی در خصوص ناآرامی‌های سوریه گفت: عراق از کشورهایی است که بیشترین تاثیر را از ناآرامی‌های سوریه و نتایج آن پذیرا شده. به همین دلیل عراق بر اساس منافع ملی خود به ناآرامی‌های سوریه نگاه می‌کند ما از اولین کسانی بودیم که خواهان حل و فصل سیاسی و برآورده ساختن خواسته‌های مخالفان و تحقق اصلاحات سیاسی شدیم. نظام سوریه اکنون مسئول رخدادهای این کشور است. ما تلاش کردیم که از یک موضع با ثبات برخوردار باشیم و به همین دلیل نه با غرب و نه با ایران نبودیم بلکه با دو طرف در تماس بودیم. ما نه از انتقال قدرت در سوریه بلکه از جایگزین شدن نظامی دیگر به جای آن که صلاحیت‌ لازم را نداشته باشد، می‌ترسیم.

زیباری گفت: راه‌حل‌ها دشوار است. راه حل نظامی مخالفان چیزی را محقق نساخته است راه حلی که ما آن را تایید می‌کنیم، راه حلی سیاسی است اما به نظر من این راه حل به راحتی به دست نمی‌آید. جنگ فرسایشی تبدیل به مهلکه‌ای برای تمامی طرف‌ها شده است. مشکل این است که شهروند سوری بهای این درگیری‌ها را می‌پردازد.

وی در خصوص چگونگی اداره سوریه بعد نظام کنونی نیز گفت: این یک مساله دیگر است. آیا نظام با روند انتقال سیاسی قدرت موافقت می‌کند. آخرین سخنرانی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه عملا حاکی از مخالفت وی با این اقدام بود. هر کسی در تلاش است تا برای بحران سوریه راه حلی پیدا کند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود موضع سازش‌گرایانه اتخاذ کرد اما اگر ناآرامی‌های سوریه با این خشونت ادامه یابد، در نیمه نخست سال جاری اقدامات بین‌المللی شدیدتری صورت خواهد گرفت.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
موسوی و کروبی آزاد شده‌اند؟!
فروش فرزند برای پرداخت جریمه!
نرخ انواع ارز در مرکز مبادلات ارزی امروز (1391/11/07)
استقبال مصر از برگزاری نشست 1+5 و ایران در قاهره
حداقل دستمزد 92 چقدر است؟