ارثیه مسكن‌ مهر
با طولانی‌شدن بیش از حد پروسه ساخت‌ واحدهای مسكونی‌مهر در شهر جدید پرند، دولت احمدی‌نژاد مجبور است مزه افتتاح‌ قسمت اصلی مسكن‌مهر را برخلاف میل‌باطنی‌اش به دولت بعدی واگذار كند.


 در پرند از اواسط سال88 تا پایان همان سال به تدریج برای ساخت نزدیك به 100 هزار واحد مسكونی‌مهر پروانه‌ساختمانی صادر شد اما تا الان كه سه سال از زمان شروع احداث این واحدها می‌گذرد، فقط 10 هزار مسكن‌مهر تحویل افراد شده و البته قرار است تا پایان امسال 25 هزار واحد مسكونی دیگر هم بهره‌برداری و به پیش‌خریداران مسكن‌مهر تحویل شود.

به این ترتیب در بهترین حالت ممكن چنانچه خواب پیمانكاران مسكن‌مهر در پرند ذره‌ای كوتاه شود و 15 هزار واحد نیز در بهار92 به مرحله تكمیل برسد، در این صورت چیزی در حدود نصف آنچه در پرند از این دولت زمین‌رایگان و وام‌ارزان و وقت و انرژی گرفته، در دولت یازدهم به بار می‌نشیند و به ناچار مدیران جدید باید روبان افتتاح این واحدها را پاره كنند.

پروژه مسكن‌مهر پرند در شرایطی ركورد تاخیر را به نام خود ثبت كرده كه ساخت‌وسازهای مسكونی معمولی در شهرها معمولا حداكثر در 24ماه به اتمام می‌رسد. در مسكن‌مهر با حمایت همه‌جانبه دولت از سازنده‌ها و پرداخت بدون تاخیر تسهیلات بانكی آن هم بدون نیاز به سپرده‌گذاری و از همه مهم‌تر بازدید دو هفته‌ یك بار وزیر راه‌وشهرسازی، انتظار این بود واحدها ظرف 15 ماه تحویل متقاضیان شود كه نشد طوری كه در حال حاضر به رغم دو برابر شدن زمان‌بهینه ساخت تا این لحظه، همچنان پیمانكاران مشغول آجر روی آجر گذاشتن هستند.

شهر جدید پرند با همه شهرهایی از كشور كه مسكن‌مهر در آنها احداث شده، متفاوت است. در پرند از یك‌سو بیشترین بارگذاری مسكن‌مهر انجام شده و از سوی دیگر این واحدها برای كاهش تراكم تقاضا در بازار مسكن تهران تدارك دیده شده است.

این دولت بنا داشت با افتتاح‌های پی‌درپی در پرند در ماه‌های پایانی عمر كاری‌اش، معضل قدیمی «رشد قیمت مسكن و فشار اجاره‌بها در تهران» را برای همیشه از بین ببرد و این اقدام را به عنوان طرح ماندگار دولت دهم در كارنامه خود به ثبت برساند.

در شهر جدید پرند سكان هدایت نیمی از كل واحدهای مسكونی‌مهر با هدف ساخت‌سریع و تحویل‌سریع به سه شركت بزرگ ساختمانی سپرده شده و مابقی واحدها بین 20 تا 30 پیمانكار تقسیم شده است. این در حالی است كه منشا عمده تاخیرها متعلق به این سه شركت است.

با این حال به رغم چشم‌انداز متصور برای فرجام زمان بهره‌برداری از واحدهای مسكونی‌مهر در پرند، مدیرعامل شهر جدید پرند در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: 6 هزار واحد هفته سوم بهمن‌ماه امسال تحویل متقاضیان می‌شود و 9 تا 10 هزار واحد نیز پایان امسال افتتاح خواهد شد. البته نظر آقای وزیر افتتاح عمده واحدها در بهار92 یعنی فصل قبل از نقل‌وانتقالات ملكی است تا جو‌روانی بازار مسكن در تابستان با عرضه مسكن‌مهر قابل كنترل باشد.

حبیب‌ا... چاغروندی با تاكید بر اینكه 80 درصد واحدهای مسكونی‌مهر در پرند دارای 70درصد پیشرفت فیزیكی هستند، افزود: بخش‌ عمده واحدها تا نیمه‌اول سال92 و مابقی تا پایان سال92 تحویل افراد خواهد شد.

چاغروندی در ادامه گفت: وزیر راه‌وشهرسازی دغدغه زیادی بابت پرند دارند و به همین خاطر هر دو هفته یكبار به این منطقه سفر می‌كنند اما بنده می‌خواهم به ایشان بگویم ذهنشان را لااقل از پرند خلاص كنند و مسوولیت همه نوع پیگیری را از من بخواهند. مدیرعامل شهر جدید پرند همچنین از حل‌وفصل مشكل توقف ساخت در یكی دو پروژه مسكن‌مهر خبر داد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: shafaf.ir


مطالب داغ سایر بخشها:
محاکمه زنی که دو کودکش را به رودخانه انداخت
پیش لرزه‌ها را جدی بگیریم
واردات 1500 دستگاه بنز به ارزش 101 میلیون دلار
نخستین گام در مورد ایران چیست؟
نزاع خونین در قهوه‌خانه یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت