اطلاعات مربوط به "داراييهای افراد" حدود 70 درصد، "درآمد و حقوق و مزايا" 50 درصد، "مالكيت منازل مسكونی" حدود 80 درصد و "وامهاي دريافتی" حدود 80 درصد صحيح بوده است.
 
  رئیس مركز آمار ایران جزییات نتایج راستی آزمایی‌های انجام شده در این مركز بر روی پرسشنامه‌های اطلاعات اقتصادی خانوار را تشریح و تصریح كرد
محمد مدد در گفت و گو با خبرگزاری فارس كه از جزییات نتایج راستی آزمایی اطلاعات اقتصادی خانوار پرسید، اظهار داشت: راستی آزمایی اطلاعات اقتصادی خانوارها با اطلاعات 17 پایگاه‌های اطلاعاتی در دستگاه‌های مختلف دولتی به میزان 90 درصد انجام شده است.
وی در خصوص نتایج به دست آمده خاطرنشان كرد: بر اساس راستی آزمایی‌های انجام شده 5/99 درصد اطلاعات مربوط به هویت افراد، اطلاعات شناسنامه‌ای و شماره ملی ثبت شده در پرسشنامه‌های اطلاعات اقتصادی صحیح بوده است.
مدد افزود: در عین حال صحت اطلاعات فرمهای ارایه شده درباره تحصیلات افراد حدود 85 درصد و مالكیت و زیربناهای مسكونی حدود 80 درصد در راستی آزمایی‌های انجام شده مورد تایید قرار گرفته است.
رئیس مركز آمار ایران خاطرنشان كرد: اطلاعات پرسشنامه‌های اقتصادی خانوارها درباره میزان وامهای اخذ شده آنان از سیستم بانكی نیز به نسبت خوب بوده و صحت آن حدود 70 درصد مورد تایید قرار گرفته است، در عین حال اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای خانوارها در فرمها خوب گفته نشده و صحت آن به میزان 50 درصد مورد تایید قرار گرفت.
مدد با بیان این كه در مركز آمار مشغول كنترل اطلاعات مربوط به حقوق و مزایا از طریق مدل هستیم،تصریح كرد: ما بر اساس آن بخش از اطلاعات اقتصادی خانوارها كه به درستی عنوان شده است، مدلی را تهیه و بر اساس آن میزان حقوق و درآمد افراد را تا حدودی محاسبه كرده‌ایم.
وی ادامه داد: اگر اطلاعات ارایه شده از سوی افراد و خانوارها در بخش حقوق و درآمد با مدل مغایرت داشته باشد، از آنان دعوت خواهیم كرد تا مراجعه كرده و آن بخش از اطلاعاتشان كه با اطلاعات پایگاه‌های اطلاعاتی ما منطبق نیست را اصلاح كنند.
مدد در خصوص زمان اعلام فراخوان به خانوارها برای اصلاح اطلاعات ارایه شده‌اشان اظهار داشت: برای نهایی شدن مدل تهیه شده و اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار تا به حال دو جلسه تشكیل و به زودی جلسه دیگری را برگزار خواهیم كرد.
وی با بیان این كه پس از قطعی شدن مدل اطلاعات را خوشه‌بندی می‌كنیم، افزود: باید اطلاعات گردآوری شده را با 17 پایگاه اطلاعاتی كنترل می‌كردیم كه این پایگاه‌ها آماده نبودند و زمانی صرف آماده سازی این پایگاه‌ها شد.
مدد با بیان اینكه هنوز هم یكی از پایگاه‌ها اطلاعات خود را به طور كامل ارایه نكرده است، گفت: امیدواریم تا پایان هفته جاری این اطلاعات این پایگاه نیز به دست ما برسد تا بتوانیم ظرف یك هفته اطلاعات را به صورت خوشه‌ای تنظیم و به دولت ارایه كنیم.
مدد در پاسخ به این پرسش كه صحت اطلاعات ارایه شده توسط خانوارها درباره میزان دارایی‌هایشان چقدر بوده است؟ گفت: اطلاعات ارایه شده در این زمینه جمعا حدود 30 درصد خطا داشته است.
وی میزان صحت سایر اطلاعات فرمهای اطلاعات اقتصادی خانوار مانند قرار داشتن تحت پوشش بیمه‌ها‌، كمیته امداد، سازمان بهزیستی و دیگر اطلاعات را خوب توصیف كرد.
خبرنگار فارس گفت: وعده داده بودید برای افرادی كه در مرحله اول موفق به ارایه و تحویل پرشسنامه‌های اطلاعات اقتصادی خانوار نشده‌اند، مهلت دیگری را اعلام كنید.
وی پاسخ داد: زمانی كه برای اصلاح پرسشنامه‌ها از خانواده‌ها دعوت كنیم، فراخوانی را نیز برای افرادی كه موفق به ارایه اطلاعات اقتصادی خود نشده‌اند، اعلام خواهیم كرد.
مدد افزود: زمان این كار را دولت تعیین خواهد كرد، پس از ارایه اطلاعات مركز آمار به دولت، دستگاهی كه باید ادامه كار را پی بگیرد و تاریخ فراخوان بعدی اعلام خواهد شد.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news