حامیان احمدی نژاد، در رقابت انتخاباتی برای ریاست جمهوری دهم، متحدتر هستند و تلاش خود را بر انتخابات ماه ژوئن متمركز كرده اند؛ این «درس شماره یك» برای خاتمی و حامیانش می باشد.
  

به گزارش الف، آسوشیتدپرس در گزارشی درباره مشكلات فرا روی خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری دهم، نوشت: عوامل متعددی در ایران امروز، دست به دست هم داده است تا خاتمی در نبرد انتخاباتی با احمدی نژاد، نگرانی های بالقوه ای داشته باشد.

محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران در نشست مسئولان ارشد جناح اصلاح طلب ایران در دسامبر گذشته، مانند یك سیاستمدار پیر، ساكت نشسته بود و جوانترها از مسیری كه این كشور طی چهار سال حكومت رقبا طی كرده است، شكایت كردند.

در این نشست یك مسئله ظریف مطرح شد كه فكر همه را به خود مشغول كرد و آن اینكه یكی از مشاوران ارشد خاتمی گفت: به نظر می رسد حامیان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، متحدتر هستند و تلاش خود را بر انتخابات ماه ژوئن متمركز كرده اند؛  هیچكس در این نشست با این مسئله مخالفت نكرد.

كارشناسان در بررسی رقابت در انتخابات آینده ایران معتقدند كه این «درس شماره یك» برای خاتمی و حامیانش خواهد بود.

تصمیم اواخر هفته گذشته خاتمی درخصوص بازگشت به دنیای سیاست، با اعلام نامزدی خود برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران، مسئله ای غیر منتظره برای بسیاری از لیبرال های ایران بود كه به دنبال چنین چیزی بودند، بااین حال باید این واقعیت را در نظر داشت كه شكست احمدی نژاد و شبكه حامیان قدرتمند و كهنه كاران سیاست در ایران كه از وی حمایت می كنند، كار ساده ای نخواهد بود.

خیلی ها در غرب معتقدند كه احمدی نژاد احتمالا با شكست روبرو خواهد شد، سخنان تند احمدی نژاد علیه اسرائیل و زیر سوال بردن هولوكاست باعث شد تا وی با محكومیت و سرزنش گسترده جهانی روبرو شود، موضع سرسختانه وی درخصوص مسئله هسته ای ایران، باعث انزوای بیشتر این كشور و تهدید به اعمال تحریم های بیشتر شود، اما در داخل، ایرانیان معتقدند او مشت هایش را درست به هدف زده است.

برنامه هسته ای ایران اغلب در این كشور به عنوان یك «جهش تكنولوژیكی غرور افرین» تلقی می شود. احمدی نژاد پس از پرتاب نخستین ماهواره ساخت داخل ایران به فضا، این كشور را یك «ابرقدرت جدید» معرفی كرد.

قشر كم درآمد و آنهایی كه در روستاها و شهرستان ها زندگی می كنند و اغلب به دستاوردهای ایران فكر می كنند و وجهه بین المللی این كشور برایشان چندان مهم نیست، عاملی مهم برای پایه سیاسی احمدی نژاد به شمار می روند.

احمدی نژاد همچنین درحال ولخرجی در هزینه هاست؛ ازجمله افزایش حقوق بازنشستگان دولتی، دادن وام هایی با بهره كم و همچنین پرداخت یارانه برای بنزین.

این اقدامات احمدی نژاد برای رای دهندگانی ازجمله "مهین رحیمی" كه كارگر بازنشسته یك كارخانه داروسازی در جنوب تهران است، مفید بوده است زیرا حقوق بازنشستگی ماهانه او دو برابر شده و به حدود 560 هزار تومان رسیده است. رحیمی 56 ساله درحالیكه ساك خرید وی پر از نان، سبزیجات و روغن خوراكی یارانه ای است، می گوید: بار دیگر به احمدی نژاد رای خواهم داد.

"پاتریك كلاوسون" معاون موسسه سیاست خاور نزدیك در واشنگتن، می گوید: احمدی نژاد می تواند آنهایی را نیز كه خارج از محافل نخبگان قرار دارند و به ارزش های لیبرال وابستگی ندارند و همچنین احساس می كنند كه در دوران ریاست جمهوری خاتمی به آنها بی توجهی شده است، فرا بخواند.

احمدی نژاد می تواند به حسن نیت  حاكمیت نیز امید داشته باشد، هیچ نشانه ای از تمایل حاكمیت ایران برای دست كشیدن از این شهردار سابق تهران مشاهده نمی شود.

"محمد شریعتی" از مشاوران خاتمی معتقد است: خاتمی با موانع زیادی روبرو خواهد بود، او هیچ نماینده ای را در میان رسانه ها ندارد و  همچنین هدف حملات رسانه ای چه از طرف منتقدان و چه از طرف تندروهای اصلاح طلب قرار خواهد گرفت.

همه این نشانه های سخت برای خاتمی، یك طرف، حتی تاریخ نیز در طرف احمدی نژاد قرار دارد؛ از سال 1981 تاكنون هیچ رئیس جمهوری در ایران نبوده است كه تنها یك دوره در این سمت باقی بماند.

خاتمی اكنون در تلاش برای جمع كردن طرفداران واقعی خود و رقابت با احمدی نژاد در شهرستان ها و روستاها است. این جنبش اصلاح طلب از سال 2005 تاكنون بی رهبر و بی هدف بوده است و اكنون نیز خاتمی باید با شیوه مردمی احمدی نژاد كه چهار سال است دنبال می شود به مقابله بپردازد.

"كاوه افراسیابی" نویسنده و محقق مسائل ایران در امریكا هم اعتقاد دارد: نقطه قوت خاتمی كه اساس لیبرال اوست، نقطه ضعف وی نیز به شمار می رود، این مسئله مفاهیم مهم برای دولت باراك اوباما رئیس جمهور امریكا دارد كه در تلاش برای یافتن راهی به منظور باز كردن كانال های دیپلماتیك با تهران است.

احمدی نژاد برغم اظهارات ضد امریكایی خود با ارائه برخی پیشنهادها ازجمله باز شدن دفتر حافظ منافع امریكا در تهران پس از نزدیك به سی سال قطع روابط دیپلماتیك بین دو طرف، خط مستقیمی را در اختیار ایران قرار خواهد داد، اما خاتمی با مانع تراشی هایی ازسوی محافظه كاران روبرو خواهد شد.

همه كارشناسان چه در داخل و چه در خارج ایران، به این مساله اذعان دارند كه احمدی نژاد ممكن است در تعامل با غرب واقعا بهتر باشد، زیرا حاكمیت نیز با او یكصدا است؛ با این حال همه در غرب بی صبرانه منتظرند كه پس از انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه، نام «خاتمی ملایم» از صندوق رای بیرون بیاید نه «احمدی نژاد سرسخت».

 
گردآوری:گروه خبرسيمرغ
www.seemorgh.com/news