ماه رمضان تنها ماهي است كه قرآن كريم به صراحت از آن نام برده و خداوند متعال در آيه اي مي فرمايند (شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس و بینات من الهدی و الفرقان) ماهی كه قرآن در آن نازل شده است تا رهنموني براي همه ي مسلمانان باشد.

*ماه ميهماني خدا در روايات

با توجه به اهمييت اين ماه نزد تمامي مسلمانان در روايات نيز از اين ماه به عظمت ياد شده است :
امام هشتم شیعیان فرموده اند : نیکی ها در ماه رمضان پذیرفته، و بدیها در آن آمرزیده است ، کسی که در ماه رمضان آیه ای از کتاب خداوند بخواند همانند کسی است که در ماههای دیگر قرآن را ختم کرده و کسی که در این ماه در روی برادر ایمانی خود بخندد (و او را خوشحال کند) در روز قیامت او را دیدار نکند جز آنکه در روی او بخندد (و او را خوشحال کند) و به بهشت مژده‌اش دهد، و کسی که در این ماه به مؤمنی کمک می کند، خدای تعالی در هنگام عبور بر صراط کمکش کند در آن روزی که گام‌ها بلغزد، و کسی که خشمش را در این ماه نگهدارد خداوند خشمش را در روز قیامت از او باز دارد. و کسی که درمانده اندوهگینی را دستگیری و نجات دهد، خداوند در روز قیامت او را از هراس بزرگ آن روز در امان دارد، و کسی که ستمدیده ای را در این ماه یاری کند، خدایش در دنیا بر دشمنانش یاری دهد، و در روز قیامت نیز هنگام حساب و در کنار میزان یاریش کند. ماه رمضان ماه برکت، ماه رحمت، ماه مغفرت، ماه توبه و ماه انابه و بازگشت به درگاه الهی است ، کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود در چه ماهی می خواهد آمرزیده شود ؟


*افطاري دادن از مستحبات ماه رمضان

حجت الاسلام حسن رحماني در رابطه باپهن كردن سفره افطاري براي پذيرايي از روزه داراني كه جهت كسب رضاي خدا روزه گرفته اند مي گويد:اين يكي از سنت هايي است كه از اهميت بالايي برخوردار است و در واقع از بهترين مستحبات اين ماه به شمار مي آيد كه در اين باره نبي مكرم اسلام مي فرمايند: هركس در اين ماه روزه داري را افطاري دهد،روز قيامت كه قدم ها بر صراط مي لغزد قدم هاي او نخواهد لغزيد.
البته سفره هايي نه به صرف تجملات بلكه پذيرايي از روزه داران با كمترين امكانات اما به بهترين شكل ممكن نيز ميسر و بسيار دلنشين است.

*سفره اي به كوچكي يك فنجان چاي اما به وسعت دل دريايي جوانان ايراني

همانطور كه گفته شد ميزباني از روزه داران بسيار در دين اسلام توصيه شده است كه در همين راستا اين روز ها شاهد توزيع افطاري هايي هستيم كه به همت و تلاش مردم به هموطناني كه براي افطار به منزل نرسيده و يا نيازمنداني كه توانايي خريد مايحتاج خود را براي افطار كردن ندارند بدون هيچ چشمداشتي توزيع مي شود.



محمدعلي١٩ ساله يكي از همراهان هميشگي و هرساله در پخش افطاري در ميان شهروندان است ؛ جواني كه مي تواند اين لحظات ملكوتي را كنار خانواده باشد اما به سبب دل دريايي و روح بزرگي كه دارد به پايگاه مي آيد و در اين امر به هم محله اي هاي خود كمك مي كند . احسان هم با اين عقيده كه هركس بايد به اندازه توان خود كمك كند تا از روزه داران به بهترين شكل ممكن پذيرايي شود با ريختن چاي در فنجان ها اداي دين مي كند.
در سفره اي كه ميزبانش خدا و ميهمانان آن بندگان ويژه ي او هستند با يك فنجان چاي و يك لقمه نان و پنير هم مي شود پذيرايي و توشه اي براي آخرت خود ذخيره كنيم...

منبع: باشگاه خبرنگاران