با چه روشی اسیدپاش ها از قصاص می گریزند؟
در سالگرد اسیدپاشی های اصفهان، از لرستان خبر رسید که یک زن جوان در کوهدشت به همراه دختر هشت ساله اش قربانی اسیدپاشی برادرشوهر خود شده است!

سعید اکبرزاده: در سالگرد اسیدپاشی های اصفهان، از لرستان خبر رسید که یک زن جوان در کوهدشت به همراه دختر هشت ساله اش قربانی اسیدپاشی برادرشوهر خود شده است! دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گزارشی که در این باره منتشر کرد، خاطرنشان کرد: کودک 8 ساله از ناحیه دست و پا دچار سوختگی شده بود که پس از اقدامات اولیه در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد برای ادامه درمان به بیمارستان شهید مطهری تهران اعزام شد. مادر هم علاوه بر ضرب و شتم از ناحیه صورت دچار جراحت شده است.

به گفته منابع محلی کوهدشت، هدف این اسیدپاش کودک هشت ساله بوده است! سال گذشته حمله اسیدی فرد یا افراد ناشناس به تعدادی از بانوان در اصفهان موجی از ابراز انزاجار از این حرکت را در میان افکار عمومی ایجاد کرد و مسوولان را ترغیب به تشدید مجازات کسانی ساخت که با این اقدام امنیت ملی را زیر سوال برده و جوّ روانی جامعه را مخدوش کرده اند. بر این اساس در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی طرحی برای تشدید جرایم مربوط به اسیدپاشی و حمایت از قربانیان آن در دستور کار قرار گرفت اما معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تدوین لایحه ای از سوی دولت برای تشدید مجازات اسیدپاشی خبر داد.

محمدعلی اسفنانی عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: افرادی که مورد حمله اسیدپاشی قرار می گیرند با محرومیت های جبران ناپذیری مواجه و در بسیاری موارد این محرومیت ها تا پایان عمر همراه با فرد باقی می ماند که موضوع باعث سلب زندگی عادی افراد می شود و به این دلیل دولت بایستی با توجه به این موضوع سلب حیات را نه از نظر قصاص بلکه از منظر حق حاکمیت در نظر بگیرد.

وی با تاکید بر این که اسیدپاشی و مجروح کردن قربانیان تا حدود زیادی آنها را از مواهب و حقوقی انسانی خود محروم می سازد یادآور شد: همان گونه که قانون گذار مجازات افرادی را که با قاچاق مواد مخدر و یا فسادهای کلان اقتصادی به جامعه و مردم آسیب می زنند اعدام می کند پیش بینی کرده است برای اسیدپاشی منجر به مجروحیت افراد نیز می بایست حکم اعدام درنظر گرفته شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس عنوان کرد: درواقع باید در برخورد، با افرادی که با اسیدپاشی به دیگران آسیب وارد می کنند در حکم محارب با خدا عمل کرد و با درنظر گرفتن مجازات متناسب با آن برخورد کرد.

اسفنانی تشدید مجازات زندان را برای مرتکبان به اسیدپاشی ناکافی دانست و اظهار داشت: نباید انتظار داشت با زندان، افراد از تصمیم خود برای اسیدپاشی به دیگران منصرف شوند چرا که این مجازات بازدارنده نیست و باید با حکمی بالاتر مانع از وقوع چنین حوادثی در کشور شد. وی به قربانیان اسیدپاشی و تکلیف دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: موضوع تامین خسارت های وارده به قربانیان، با اعمال دیه های سنگین برای مرتکبان و نیز برقرارکردن حمایت های درمانی و تکلیف دولت به انجام این حمایت ها برای پشتیبانی از آسیب دیدگان می تواند در لایحه دولت بخشی از نیازهای قربانیان را که با آسیب های جدی مواجه شده اند تامین کند.

پرسیدیم: پرونده مربوط به اسیدپاشی های اصفهان اکنون در چه مرحله ای است؟ نماینده استان اصفهان پاسخ داد: من خبر خاصی در این باره ندارم. بررسی های حقوقی و قضایی حکایت از آن دارد افرادی که با اسیدپاشی نظم عمومی و امنیت اجتماعی را بر هم می زنند با پرداخت دیه و استفاده از خلاءهای موجود از مجازات های پیش بینی شده شانه خالی می کنند در حالی که باید در حوزه جنبه عمومی جرم به گونه ای عمل شود که با تشدید آن مجرمان کیفر سنگینی را به این دلیل تحمل کنند.

در مواردی حتی دیده شده جرایمی مانند اسیدپاشی در صورت رضایت شاکی از حیث جنبه عمومی مورد بررسی قرار می گیرد، در حالی که اسیدپاشی آسیب های جدی به افراد و قربانی آن وارد می کند و نباید صرفا با رضایت فرد مجروح، مجرم را مورد پیگیری قرار داد بلکه بایستی با تشدید جنبه های عمومی جرم و بازدارنده کردن قوانین مرتبط با این حوزه از افزایش وقوع آن در جامعه جلوگیری کرد. همچنین دولت در لایحه ای که مشغول تدوین آن است می بایست بر تشدید مجازات اسیدپاش ها، از قربانیان این حوادث حمایت کند و خدمات مورد نیاز آنان را که اغلب بانوان هستند تامین و مانع از انزوای آنها در جامعه شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر این که «ساید» ابزار محرمانه دم دستی شده است گفت: متاسفانه امروز اسید مانند چاقو، کار و تیزی شده است و همان گونه که بزهکاران از این وسایل برای ضربه زدن به مال و جسم افراد استفاده می کنند، اسیدپاش ها هم از اسید بهره می برند.

ابوالفضل ابوترابی با بیان این که در کشور ما ده ها مورد در سال اسیدپاشی های مختصر و جزئی تا موارد عمقی و جانسوز رخ می دهد، خاطرنشان کرد: در مجازات اسیدپاشی کاستی دیده نمی شود، منتها افزایش اختلافات عاطفی به این جرم دامن زده و در حقیقت معضل فرهنگی سبب افزایش این جرم شده است. مجازات اسیدپاشی اگر از باب ضربه به نظام و محاربه باشد اعدام است اما اسیدپاشی به سایر دلایل حکم قصاص دیه و حبس دارد.

وی با بیان این که چرا در سال های اخیر اسیدپاشی رواج یافته، گفت: شاید مهمترین دلیل این مساله مباحث تبلیغاتی و پرداختن بیش از اندازه رسانه ها به این موضوع باشد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از رسانه ها خواست بدون ایجاد تشویش در اذهان عمومی با انتشار سبک زندگی ایرانی و اسلامی سعی در کاهش این جرم داشته باشند.

ابوترابی با بیان این که رسانه ای کردن اسیدپاشی اصفهان در راستای آگاه سازی مردم نبود، خاطرنشان کرد: سال گذشته حتی تعدادی از رسانه های غ ربی موضوع را مدیریت کردند تا ایجاد نگرانی کنند به عبارت دیگر موضوع اسیدپاشی اصفهان سیاسی شد.

دکتر عبدالصمد خرمشاهی وکالت پرونده های مهم جنایی را بر عهده دارد نیز با تاکید بر این که در پرونده های اسیدپاشی حکم قصاص صادر می شود ولی به دلیل عدم امکان اجرا در تساوی به مرحله عمل نمی رسد به خبرنگار ما گفت: خانم معصومه عطایی موکل من برای این که حقوقی مانند حضانت فرزند را به دست آورد، اعلام رضایت کرد و این درحالی بود که متهم پرونده به قصاص محکوم شده بود.

منبع:هفته نامه امید جوان