سر پوشش رسانه‌ای به نحوه برخورد مخالفان توافق!!!
دهمین و یازدهمین نشست کمیسیون ویژه برجام در مجلس، صبح دیروز با حضور تیم اقتصادی دولت، متشکل از محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی و بعدازظهر دیروز با حضور وزرای اطلاعات و دفاع برگزار شد.

سانسور پاسخ دولت توسط صدا و سیما

دهمین و یازدهمین نشست کمیسیون ویژه برجام در مجلس، صبح دیروز با حضور تیم اقتصادی دولت، متشکل از محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، ولی‌اله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، مدیرعامل بانک ملی و بعدازظهر دیروز با حضور وزرای اطلاعات و دفاع برگزار شد. علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی که قرار بود طبق برنامه کمیسیون در جلسه صبح حضور پیدا کند هم به علت سفر کاری در این جلسه حاضر نشد و از نمایندگان بابت عدم حضور عذرخواهی کرد.

اما حاشیه‌های ایجادشده بر سر پوشش رسانه‌ای و نحوه برخورد مخالفان توافق با کسانی که برای توضیح به این کمیسیون می‌آیند، روز گذشته هم ادامه یافت و این‌بار هم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بود که در آغاز جلسه صبح دیروز، نسبت به پخش گزینشی سخنان اعضای دولت و پوشش کامل صحبت‌های سعید جلیلی در صداوسیما اعتراض کرد. نایب رئیس مجلس که در جلسه با جلیلی به‌شدت از او و سیاست‌هایش انتقاد کرده بود، دیروز هم از عدم حضور صداوسیما در نشست کمیسیون با حضور محمد نهاوندیان، سیدعباس عراقچی و مجید انصاری انتقاد کرد.

خبرگزاری رسمی مجلس (خانه ملت)، که همچنان تنها رسانه‌ای است که امکان حضور در این جلسات را دارد، محمدحسن ابوترابی‌فرد، دیروز در انتقاد به عملکرد صداوسیما گفته است: «صداوسیما در روزهایی که کمیسیون ویژه موضوعات را با سعید جلیلی بررسی می‌کرد، حضوری کامل و برنامه‌ریزی خیلی دقیقی برای ضبط داشت. به نظر می‌رسد با اتمام مباحث آقای جلیلی، آن انگیزه دیگر وجود ندارد. این نوع رفتار به کشور ضرر خواهد زد. نگاه سیاسی به مسئله مهم ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درست نیست».

علیرضا زاکانی که رئیس کمیسیون برجام و مخاطب این اعتراض ابوترابی‌فرد بود، در پاسخ به تذکر نایب رئیس‌مجلس، از فیلم‌برداری جلسه بعدازظهر توسط نیروهای وزارت اطلاعات خبر داد و گفت که احتمالا به دلیل غیررسانه‌ای‌بودن جلسه بعدازظهر، مسئولان صداوسیما دچار اشتباه شده‌‌اند و با این گمان که جلسه صبح هم ملاحظات امنیتی دارد، در مجلس حاضر نشده‌اند. اما مسعود پزشکیان در ادامه این ماجرا گفت: «هرروز صبح در صحن کمیسیون شاهد حضور فیلم‌برداران صداوسیما بودیم اما امروز شاهد حضور آنها نیستیم پس مسئله‌ای وجود دارد.

قابل‌توجیه نیست که بگویند امروز تداخلی پیش آمده چرا که در روزهای دیگر ‌آنها از یک ساعت قبل آماده بودند». طبق روال جلسات روزهای گذشته هم، حمید رسایی، محمود نبویان و مهرداد بذرپاش، سه چهره‌ای بودند که در مقابل اعتراض ابوترابی‌فرد موضع‌گیری کرده و عدم حضور دوربین صداوسیما در جلسه کمیسیون را توجیه کردند. در ادامه ماجرا، علاءالدین بروجردی در دفاع از ابوترابی‌فرد گفت: «هر روز که ما به کمیسیون می‌‌آمدیم، شش دوربین در صحن کمیسیون وجود داشت بنابراین انتقاد آقای ابوترابی منطقی است چراکه امروز حتی یک دوربین هم وجود ندارد. حضورنداشتن دوربین‌ها تعجب‌برانگیز است و این سؤال پیش می‌آید که چرا امروز با وجود حضور آقای نهاوندیان و عراقچی برای ضبط و ثبت نشست، کسی از صداوسیما نیامده است. امروز بعدازظهر که نشست امنیتی است و به درخواست وزارت اطلاعات دوربین وجود ندارد این مسئله چه ربطی به جلسه صبح دارد».

علت سانسور برخی از بخش‌های جلسه با جلیلی

ابوترابی‌فرد در ادامه جلسه درباره علت انتقادات خود از نحوه پخش برنامه‌ها در صداوسیما به پخش اولین جلسه حضور جلیلی در کمیسیون از صداوسیما اشاره کرد و گفت: «متأسفانه جمعه صبح بدون اطلاع قبلی برنامه با حذف صبحت‌های من پخش شد، علاوه‌براین در آخرین جلسه‌ای که جلیلی در کمیسیون حضور داشت بحث‌های مهمی مطرح شد. در بخش پایانی آن نشست من عنوان کردم اگر شرایط برگردد در چه مدت زمانی می‌توانیم به برنامه گذشته برگردیم، آنها اجازه خواستند پاسخ این مسئله را ندهند؛ بااین‌حال آنها گفتند در یک سال می‌توانیم یک تا یک‌ونیم تن مواد ٣,٥ درصد داشته باشیم. متأسفانه این بخش‌ها پخش نشد.

اگر عدم پخش این مسئله موضوع امنیتی است نباید صحبت‌های جلیلی نیز پخش می‌شد. بااین‌حال نقدهای جلیلی پخش شد اما پاسخ بنده به نقدهای ایشان پخش نشد. بنده برنامه را کامل دنبال کردم». زاکانی هم در پاسخ به این توضیح ابوترابی‌فرد گفت: «در آخرین جلسه‌ای که آقای جلیلی حضور پیدا کرد مباحثی مطرح شد که ممکن بود شائبه‌ عبور از صلح‌آمیزبودن حرکت ما باشد. بنابراین از صداوسیما خواستم اگر به چنین مسئله‌ای رسیدند آن را حذف کنند».

تحمیل ١٠٠ میلیارد دلار هزینه اضافه مبادلاتی بر اثر تحریم‌ها

اما پس از این حواشی، نوبت به متن جلسه رسید. جلسه‌ای با حضور تیم اقتصادی دولت که باز هم تنها راوی آن خبرگزاری رسمی مجلس (خانه ملت) بود. به گزارش خانه ملت در ابتدای این جلسه اعضای کمیته اقتصادی کمیسیون ویژه بررسی برجام سؤالات خود را در خصوص مباحث اقتصادی در توافق هسته‌ای عنوان کردند. محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالات نمایندگان درباره پیش‌بینی‌ها برای اقتصاد در شرایط پس از توافق گفت: «از حضور فعال نمایندگان برای بررسی برجام استقبال می‌کنیم چراکه اگر همین اهتمام و توجه در دوره گذشته در هنگام صدور قطعنامه‌های تحریم‌آمیز صورت می‌گرفت و ابعاد محدودیت‌های اقتصادی آن بارز می‌شد می‌توانستیم موضوع را بهتر مدیریت کنیم؛ بااین‌حال الان فرصتی است که مجلس برجام را با هدف عزت ایران مورد بررسی قرار دهد».

او با بیان اینکه اکنون وقت آن رسیده است منسجم‌تر مسائل را بررسی کنیم گفت: «شاید در بخش اقتصادی آنچه ما به دنبال آن بودیم رفع تحریم‌ها بود، اما سیاست ما در مذاکرات طرح این موضوع نبود». رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه آثار تحریم‌ها ایجاد فساد و افزایش هزینه‌ها بود، گفت: «در طول مذاکره، مذاکره‌کنندگان ما در برابر فشار‌های تحریمی خم به ابرو نیاوردند و موضوع را طوری بیان نکردند که باعث به‌زانودرآمدن اقتصاد ایران شوند». نهاوندیان با تأکید بر اینکه اکنون وقت آن رسیده است که آثار تحریم‌ها بررسی شود، گفت: «این کار را برای جبران خسارت انجام می‌دهیم و همچنین تأکید می‌کنم که درباره رفع تحریم‌ها از ٣٧ بند برجام ١٦ بند آن درباره تحریم‌ها آورده شده است و حتی در یک زمینه به طور مفصل نحوه برداشته‌شدن تحریم‌ها و تعهدات متقابل تهیه شده است».

نهاوندیان درباره رفع‌نشدن تحریم‌های آمریکایی گفت: «برخی از تحریم‌ها براساس مسائل دوجانبه بین ایران و آمریکا از سال ٥٨ مقرر شد و اگر می‌خواستیم در‌این‌باره مذاکره کنیم، باید مذاکرات سیاسی و دوجانبه بین ایران و آمریکا صورت می‌گرفت. طرف مقابل اشتیاق آن را داشت که با ایران وارد مذاکره دوجانبه شود، اما ایران مایل نبود در این برهه وارد چنین مذاکره‌ای شود». نهاوندیان با تأکید بر اینکه اهمیت دستاوردهای برجام را وقتی درک می‌کنیم که وضعیت اقتصادی گذشته را بررسی کنیم، گفت: «در گذشته نمی‌توانستیم درباره آثار تحریم صحبت کنیم، اما اکنون آزادتر می‌توانیم درباره خسارات ناشی از تحریم مطالبی عنوان كنیم.

تأکید داشتم که اقتصاد ایران به گروگان گرفته شده بود، اما بعد از آزادی می‌توانیم ستم‌های واردشده را بازگو کنیم». نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با بیان اینکه با حساب سرانگشتی حداقل هزینه واردشده بر تولید و صادرات ١٥ درصد است، گفت: «از آنجایی‌که نمی‌توانستیم به طور مستقیم کالاها را وارد کنیم، متحمل هزینه‌های مضاعف شدیم. پیشنهاد می‌کنم از آقای زنگنه سؤال کنید چرا مجبور شدیم برای واردکردن برخی کالاهای حساس سه‌بار آن را خریداری کنیم؛ چراکه دو بار آن گیر افتاد و این یعنی افزایش هزینه مبادلات». او با بیان اینکه ١٠٠ میلیارد دلار در هشت سال گذشته هزینه اضافه مبادلاتی بر کشور تحمیل شد، گفت: «سالانه ١٥ میلیارد دلار و روزانه ١٣٠ میلیارد دلار هزینه مبادلاتی برای کشور رقم خورد، افزایش هزینه تمام‌شده یک کالا را تک‌تک خانواده‌های ایرانی پرداخت می‌کنند».

جلسه غیرعلنی با مسئولان نظامی و امنیتی

یازدهمین جلسه کمیسیون برجام هم که قرار بود بعدازظهر روز گذشته با حضور وزرای اطلاعات و دفاع برگزار شود، پشت درهای بسته برگزار شد. به گزارش فارس، محور این جلسه که دیگر مسئولان امنیتی، دفاعی و نظامی کشور هم حضور داشتند، بررسی برجام از منظر امنیتی و نظامی بود که بنابه درخواست اعضا،‌ بدون حضور خبرنگاران و دوربین صداوسیما تشکیل شد.

منبع:روزنامه شرق