جزئيات و مفاد آئين‌نامه اجرايی تسهيل ازدواج جوانان از سوی سازمان ملی جوانان اعلام شد.

 

به گزارش‌فارس، آئین‌نامه اجرایی تسهیل ازدواج جوانان، توسط هیئت وزیران كه به پیشنهاد ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و به استناد ماده 112 و قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1383 و قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب شماره 17740 مورخ 27/9/84 مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:

ماده1 ـ این گزارش‌، اصلاحات ذكر شده در این آئین‌نامه در معانی مشروح به كار می‌روند:

الف ـ قانون برنامه: قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ شورای عالی جوانان
ج ـ سازمان: سازمان ملی جوانان
د ـ معاونت برنامه ریزی: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
ه- ستاد ملی: ستاد ملی ساماندهی امور جوانان
و- جوانان: كلیه جمعیت 29 - 15 ساله كشور
ز- قانون تسهیل ازدواج جوانان
ح- صندوق: صندوق مهر رضا
ط- كمیته: كمیته سازمان ازدواج جوانان

ماده 2 - كلیه جوانانی كه دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران بوده از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند هستند.

ماده 3 - آئین‌نامه اجرای ماده 3 قانون تسهیل ظرف 6 ماه توسط وزارت مسكن و شهرسازی تنظیم و پس از تنظیم تصویب هیئت وزیران اجرا می‌شود.

ماده 4- در اجرای ماده 5 قانون تسهیل سازمان موظف است اجرای اولویت‌های برنامه ازدواج جوانان مصوب شورای عالی را از طریق دستگاه‌های عضو ستاد ملی پیگیری و گزارش كند.

ماده 5 - در اجرای ماده 6 قانون تسهیل‌،‌ كمیته سامان ازدواج جوانان با مسئولیت فرماندار و عضویت امام جمعه رئیس شورای شهر و سایر دستگاه‌های مرتبط با موضوع جلسه و حسب مورد با دعوت از شخصیت‌های حقیقی‌ و حقوقی برای شركت در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها در محل فرمانداری تشكیل می‌شود.

تبصره 1: فرماندار با ایجاد دبیرخانه (در چارچوب پست‌های مصوب) امور اجرایی ساماندهی امور جوانان پیگیری می‌كند.

تبصره 2: جلسات كمیته حداقل یك بار در هر نوع تشكیل و اجرای این آئین‌نامه با هماهنگی ستاد ساماندهی امور جوانان استان پیگیری می‌كند در صورت ضرورت كمیته می‌تواند جلسه فوق‌العاده برگزار كند.

تبصره3: دستور‌العمل جلسات كمیته شامل اهداف وظایف و اعضا پس از تصویب كلیات در ستاد ملی به استانداران ابلاغ می‌‌شود.

تبصره 4: كمیته موظف است حسب مورد، حداكثر یك ماه پس از تكمیل مدارك توسط افراد مشمول نسبت به بررسی درخواست‌های رسیده اقدام و نتیجه را به ذینفع اعلام كند.

ماده 6- به هر یك از خانواده‌های جوان عضو صندوق كه هیچ یك از زوجین اشتغال به كار یا منبع درآمدی نداشته باشند صرفاً یك كمك هزینه زندگی از تاریخ ازدواج‌ و حداكثر به مدت 2 سال به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

تبصره 1: سقف كمك هزینه پرداختی به هر خانواده جوان كه توسط كمیته تعیین می شود حداكثر معادل یك دوم حداقل حقوق و دستمزد كارگری تعیین شده در هر سال است.

ماده 7- صندوق موظف است بر اساس منابع در اختیار خود حداكثر لغایت 25 فروردین هر سال سقف اعتبار متعلقه به هر یك از كمیته ها در سطح كشور برای پرداخت وام ودیعه مسكن و كمك هزینه زندگی را به تفكیك تعیین و ابلاغ كند.

ماده 8- كلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری‌ها موظفند ضمن ارائه اطلاعات آماری مربوط به تسهیلات رفاهی، فرهنگسرا و تالار‌، باشگاه و اردوگاه و از این قبیل، برنامه زمان‌بندی لازم برای بهره‌برداری از امكانات مذكور توسط كمیته را تنظیم و برای اقدام در اختیار كمیته قرار دهند.

بر طبق این گزارش‌،‌ كمیته موظف است ضمن اطلاع‌رسانی به كلیه افراد مشمول نسبت به گردآوری درخواست آن‌ها به منظور استفاده از امكانات مورد نظر اقدام ‌كرده و بر اساس زمان‌بندی مورد نظر امكانات را برای استفاده از افراد مشمول فراهم كند.


ماده 9- دستورالعمل اجرایی مفاد ماده (7) قانون تسهیل ازدواج توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح حداكثر به مدت 3 ماه پس از تصویب این آئین‌نامه تهیه و پس از تأیید ستاد كل نیروهای مسلح و كسب مجوز از مقام معظم رهبری به مورد اجرا گذاشته شود.

ماده 10- براساس ماده (8) قانون تسهیل، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی سازمان مكلفند «طرح جامع آموزش و مشاوره ازدواج جوانان» را ظرف مدت 6 ماه پس از تصویب این آئین‌نامه به دولت ارائه كنند.

ماده 11- دستور‌العمل اجرای ماده 10 قانون تسهیل ظرف 4 ماه توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری‌، بهداشت و درمان و آموزش پزشكی تنظیم و به هیئت وزیران ارائه می‌شود.
‌ماده 12- برخورداری از تسهیلات موضوع این آئین‌نامه در هر مورد صرفاً برای یك بار و حداكثر برای دو نفر از اعضای هر خانواده امكانپذیر خواهد بود.

تبصره: به منظور ساماندهی بهینه امر مذكور، سامانه اطلاعاتی ویژه‌ای در وزارت كشور تشكیل می‌شود.

ماده 13- استانداران موظفند اجرای مفاد این آئین‌نامه را از طریق ستاد سا ماندهی امور جوانان استان موضوع تصویب‌نامه جلسه بیست و هشتم شورای عالی مورخ 6/2/86 و اختصاص جلساتی از شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال به این موضوع پیگیری كنند و گزارش اقدامات را هر 6 ماه یك بار به ستاد ملی ارائه كنند.

‌ماده 14- معاونت برنامه‌ریزی، موظف است همه ساله اعتبارات مورد نیاز اجرای این آئین‌نامه را در قالب لایحه بودجه سنواتی پیش‌بینی كند تا از طریق دستگاه‌های اجرایی ذیربط صرف فعالیت‌های پیش‌بینی شده شود.

ماده15- سیاستگذای، برنامه‌ریزی و نظارت امور جوانان بر عهده سازمان است كه از طریق شورای عالی تصویب و ابلاغ می‌شود. سازمان موظف است گزارش عملكرد مفاد این آئین‌نامه را حسب اهداف كمی و تقسیم كار ملی مصوب شورای عالی همه ساله تنظیم به هیئت وزیران و شورای عالی ارائه كند.

بر اساس یكی دیگر از تبصره‌های ذكر شده، كلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این آئین‌نامه موظفند ضمن انجام مأموریت‌های محوله و پیگیری اجرای فعالیت‌ها و اهداف كمی ابلاغی سازمان در قالب تقسیم كار ملی، اطلاعات و گزارش‌های لازم را به سازمان ارائه كرده و تسهیلات لازم را برای نظارت این سازمان فراهم كنند.

ماده 16- آئین‌نامه اجرایی «تسهیل ازدواج جوانان‌» سازمان و وزرای امور اقتصادی و كشور مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آئین‌نامه را بر عهده دارد.

این آئین‌نامه پیشنهاد ستاد ساماندهی امور جوانان در رابطه با تسهیل ازدواج جوانان است كه هنوز به تصویب هیئت دولت نرسیده است.