يكی از كارمندان سابق گوگل موتور جست‌وجوی جديدی به نام Cuil راه‌اندازی كرده كه قصد دارد با فهرست كردن صفحه‌های وب بيش‌تر از گوگل، اين غول اينترنتی را كنار بزند.

 

موتور جست‌وجوی Cuil توسط «آنا پترسون» ، یكی از مسوولان سابق «ایندكس» جست‌وجوی گوگل و همسرش، تام كاستلو كه موتور جست‌وجوهایی در دانشگاه استنفورد و شركت آی بی ام طراحی و ساخته است، اداره می‌شود.

«راسل پاور» ، سومین موسس این شركت نیز در ایندكس گذاری، رتبه‌ بندی وب و شناسایی هرزنامه در گوگل فعالیت كرده است.

این شركت نوپا از به فهرست درآوردن 120 میلیارد صفحه وب خبر داده و می‌تواند نتایج سازماندهی شده را با حفظ كامل حریم خصوصی كاربران فراهم كند.

گوگل چند روز قبل اعلام كرد كه یك تریلیون صفحه وب تك در اینترنت یافته اما شمار صفحاتی كه به فهرست درآورده را اعلام نكرده است.

طبق اعلام شركت Cuil، این موتور جست‌وجو با تجزیه و تحلیل محتوای هر صفحه و مفهوم هر تقاضای جست‌وجو، فراتر از شیوه‌های سنتی عمل می‌كند و نتایج مشابه را در گروه‌هایی قرار داده و آن‌ها را بر اساس فهرست مرتب می‌كند و همچنین برای دقیق‌تر كردن جست‌وجو، پیشنهادهای مختلف را به كاربر نشان می‌دهد.

 

Cuil نخستین رقیب گوگل در سال جاری نیست؛ موتور جست‌وجوی Wikia Search كه توسط موسس دایره المعارف آنلاین ویكی‌پدیا راه‌اندازی شده نیز از ماه ژانویه كار خود را آغاز كرده است.
منبع:jamejamonline.ir