محققان موفق به طراحی كفش‌های جديدی شده‌اند كه درباره خطر افتادن و سقوط احتمالی صاحب خود هشدار می‌دهند.

 

به گزارش ایسنا ، این كفش جدید دارای كفی‌هایی با عنوان «iShoe» مجهز به حسگرهایی است كه می‌تواند نشان دهد فرد تا چه حد در حالت تعادل مطلوب قرار دارد.

به گفته دانشمندان، این دستاورد جدید به فضانوردان امكان می‌دهد كه پس از پروازهای وسیع در حالت بی‌وزنی بتوانند مجددا تعادل خود را به دست آورند و همچنین مانع از سقوط‌های فاجعه آمیز افراد سالخورده می‌شود.

اریز لیبرمن، یك دانش‌آموخته دانشگاه كه این فن‌آوری را در عین گذراندن دوران انترنی خود در سازمان فضایی آمریكا (ناسا) طراحی كرده می‌گوید : با كمك این كفی‌ها، حسگرهای كفش قبل از سقوط كردن با بررسی وضعیتی تعادلی كاربر امتحان افتادن را پیش‌بینی كرده و هشدار می‌دهند درست مانند علام هشدار دهنده ای چون افزایش كلسترول و یا بالا رفتن فشار خون كه خطر بروز حمله قلبی را اعلام می‌كنند.

لیبرمن كه مطالعات خود را طی برنامه فن‌آوری و علوم سلامت فن‌آوری در انستیتو مشترك هاروارد - ماساچوست انجام داده می‌گوید: شما به تدریج در وضعیت بد و بدتری به لحاظ تعادل قرار می‌گیرید و وقتی در این مرحله از مشكل خود مطلع شوید در صدد رفع آن و بازگرداندن مجدد خود به حالت تعادل بر خواهید آمد.

طبق محاسبات انجمن ملی پوكی استخوان آمریكا، سالانه 300 هزار نفر در این كشور دچار شكستگی‌های استخوان لگن می‌شوند كه اغلب این آسیب دیدگی‌ها نیز در اثر افتادن بروز می‌كنند.

به طور متوسط 24 درصد از بیمارانی كه در گروه سنی 50 سال به بالا كه دچار شكستگی‌های لگنی می‌شوند ظرف یك سال پس از آسیب دیدگی می میرند و بسیاری از آنها كه با این شكستگی‌ها زنده می‌مانند تا آخر عمر باقی سالهای زندگیشان را معلول خواهند بود.

ایده ساخت كفی «iShoe» زمانی به ذهن لیبرمن خطور كرد كه به مشغول كار روی پروژه‌ای برای كمك به فضانوردان جهت بازگشتن به حالت تعادل پس از ماه‌ها قرار گرفتن در حالت بی‌وزنی بود.

این كفی‌ها به راحتی داخل هر كفشی قرار می‌گیرند و مشكلی برای فرد به لحاظ جابه جایی ایجاد نمی‌كند.