سهام مایکروسافت، علی‌رغم رشد پایدار و سود خوبش، تا به حال در جلب نظر خریداران سهام ناموفق بوده است. اما نتایج سه‌ماه اول سال مالی جدید مایکروسافت، این دیدگاه منفی را تا حدود زیادی تغییر داده است

در چند سال اخیر مایکروسافت تا حدود زیادی موفق شده است که، بر خلاف قانون اعداد بزرگ، رشد دو رقمی خود را حفظ کند. در واقع این شرکت حتی وقتی که حجم درآمدش از مرز 50 میلیارد دلار گذشت نیز رشد خود را حفظ کرده بود. اما بیشتر سهام‌داران توجه چندانی به سهام مایکروسافت نشان نمي‌دادند و این امر باعث شده بود که سهام مایکروسافت در بازار داد و ستد جایگاه مناسبی نداشته باشد. اما بالأخره مایکروسافت با نتایجی که از سه‌ماهه مالی طی شده خود منتشر کرد، موفق شد که دوباره توجه این دسته از سهام‌داران را به خود جلب کند.
غول سازنده نرم‌افزار، مایکروسافت، روز 25 اکتبر نتایج اولین سه‌ماهه سال مالی جدید خود را منتشر کرد و این نتایج آن‌قدر خوب بودند که در ساعات بعد از اعلام آنها، قیمت سهام این شرکت بالا رفت و به بالاترین حد خود در 5 سال گذشته رسید

طبق اعلام مایکروسافت، این شرکت در سه‌ماهه طی شده بیشترین رشد خود از سال 1999 به این سو را تجربه کرده است. درآمد مایکروسافت نسبت به دوره مشابه سال قبل 27 درصد بیشتر شد و به 13.8 میلیارد دلار رسید. سود عملیاتی مایکروسافت حتی از این هم بهتر بود و با 32 درصد رشد به 5.9 میلیارد دلار رسید. فروش رایانه‌های شخصی از انتظارات بهتر بوده و فروش افسانه‌ای بازی Halo 3 هم کمک کرده است تا در‌آمد مایکروسافت از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌های کارشناسان وال‌استریت حدود يک میلیارد دلار بیشتر باشد.
[با اين نتايج خوب قيمت سهام به حدود 36 دلار رسيد و ارزش بازار مايكروسافت با عبور از حد 337 ميليارد دلار به بالاترين حد خود در 7 سال گذشته رسيد.]
تجدید نظر در انتظارات
علاوه بر همه اینها، مایکروسافت پیش‌بینی خود برای بقیه سال را نیز بالاتر برد. حالا مایکروسافت انتظار دارد که تا پایان سال بین 58.8 تا 59.7 میلیارد دلار در‌آمد کسب کند. سه ماه پیش مایکروسافت این مبلغ را بین 56.8 تا 57.8 میلیارد دلار تخمین می‌زد.
انتظار می‌رود در سال مالی منتهی به سی‌ام ماه ژوئن سال آینده، سود عملیاتی مایکروسافت مبلغی بین 22.2 تا 22.7 میلیارد دلار باشد. کریس لیدل، مدیر ارشد مالی مایکروسافت، در همایشی با حضور کارشناسان، سهام‌داران و روزنامه‌نگاران اعلام کرد که فقط یک‌دهم درصد از این مبلغ از محل درآمدهای aQuantive تأمین خواهد شد. aQuantive یک شرکت تبلیغات آنلاین است که مایکروسافت به قیمت 5.9 میلیارد دلار خریداری کرده است. بقیه این رشد از محل کسب‌و‌کار اصلی مایکروسافت تأمین خواهد شد که بسیار بهتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرده است.
همه اینها باعث شدند قیمت سهام مایکروسافت به سطحی برسد که آخرین بار در سال 2002 دیده شده بود. بعد از اعلام نتایج قیمت سهام مایکروسافت از 31.99 به 36.03 دلار رسید. در چند سال اخیر تعداد زیادی از کارشناسان سهام به مردم می‌گفتند که مایکروسافت توانایی رسیدن به چنین ارقامی را دارد ولی تا به حال این مسئله اتفاق نیفتاده بود. کارشناسان در توجیه توصیه خود به سرمایه‌گذاران برای خرید سهام مایکروسافت، استدلال می‌کردند که بنیان‌های مالی مایکروسافت سالم و استوار هستند ولی مردم رغبتی نشان نمی‌دادند؛ به‌خصوص چون مایکروسافت در بازار‌های مهمي مثل تبلیغات آنلاین و موسیقی دیجیتال عقب مانده بود.
چارلز دی بونا، کارشناس مؤسسه Sanford C. Bernstein & Co. که قیمت نهایی 37 دلار را برای سهام مایکروسافت پیش‌بینی کرده است، می‌گوید: «تنها دلیل عدم جذابیت سهام مایکروسافت دلایل روانی بود. شاید این نتایج باعث شود مردم دوباره متوجه این سهام بشوند و شروع به خرید آن کنند.»
رشد در تمام زمینه‌ها
هر کدام از 5 واحد اصلی مایکروسافت رشدی دو رقمی را تجربه کردند. این رشد به خصوص در واحد مصرف‌کننده مایکروسافت از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چون فروش نسخه‌های ویندوز در این واحد محاسبه می‌شود. در این واحد درآمد مایکروسافت با 25 درصد رشد به 4.1 میلیارد دلار رسید؛ که برای یک بازار رشدیافته رشدی خیره‌کننده است. مایکروسافت تخمین می‌زند که در سه‌ماهه طی شده فروش رایانه‌های شخصی بین 14 تا 16درصد رشد کرده باشد. سود بهتر مایکروسافت به این خاطر است که بیشتر مصرف‌کنندگان ترجیح داده‌اند نسخه‌های گران‌قیمت و سود‌ده‌تر ویستا را بخرند.
واحد «تفریحات و وسایل» مایکروسافت هم به‌خاطر Halo 3 رشد قابل توجهی از خود نشان داد. فقط در هفته پایانی این سه‌ماهه مایکروسافت 330 میلیون دلار از محل فروش این بازی درآمد کسب کرد. ولی محبوبیت Halo 3 را باید در کنار کاهش قیمت کنسول اکس‌باکس قرار داد که باعث شد حجم فروش این کنسول هم بالا برود، تا جایی که به گزارش مؤسسه پژوهش بازار NPD Group در ماه جاری حتی از فروش کنسول محبوب نینتندو Wii هم پیشی گرفته است.
درآمد واحد خدمات آنلاین، عقب‌تر از بقیه کسب‌و‌کارها
تنها عملکرد متوسط مایکروسافت در این سه‌ماهه متعلق به واحد «خدمات آنلاین» این شرکت بود. رشد 25 درصدی درآمد این واحد بیشتر به دليل وجود aQuantive به دست آمد. درآمد این واحد مایکروسافت با رشد مذکور به 671 میلیون دلار رسید. بدون در نظر گرفتن aQuantive رشد این واحد تنها 10 درصد است؛ آن‌هم در بازاری که به‌طور کلی بسیار سریع‌تر از این‌ها رشد می‌کند.
لیدل در جواب سؤال خبرنگاری گفت: «به نظر ما عملکرد این واحد قابل قبول است؛ البته درخشان نیست و دوست داریم بهتر باشد اما قابل قبول است.» مایکروسافت انتظار دارد که سهم 240 میليون دلاری‌اش در شبکه اجتماعی آنلاین فیس‌بوک دقیقاً عاملی برای رسیدن به همین هدف باشد.
آقای لیدل به این مسئله اشاره کرده که مایکروسافت هنوز در مرحله ساخت کسب‌و‌کار آنلاین خود قرار دارد و انتطار سود‌دهی چندانی از این کسب‌وکار ندارد: «اولویت اول ما در کسب وکار آنلاین سود‌آوری نیست.»
به هر حال سهام‌داران به عملکرد متوسط واحد خدمات آنلاین مایکروسافت توجهی نشان ندادند و استقبال خوبی از سهام مایکروسافت به عمل آوردند. شاید این نتایج نشان‌دهنده پایان دوره بی‌توجهی به سهام مایکروسافت می باشد.