رییس انجمن متخصصان مغز و اعصاب گفت: بر اساس تحقیقاتی که در سپتامبر 2012 برابر با مهرماه سال 90 در کشور انجام شده، 48 درصد ایرانی ها از سردرد رنج می برند.

ایرنا:رییس انجمن متخصصان مغز و اعصاب گفت: بر اساس تحقیقاتی که در سپتامبر 2012 برابر با مهرماه سال 90 در کشور انجام شده، 48 درصد ایرانی ها از سردرد رنج می برند.
دکتر ˈ حسین پاکدامن ˈ روز پنج شنبه در سومین کنگره ˈسردرد ایرانˈ در بیمارستان سینا افزود : سردرد شایع ترین علامت بیماری های عصبی است که فرد را وادار می کند تا به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه هیچ شکایتی مانند سردرد شایع نیست اظهار داشت: سردرد یک بیماری با شیوع بالاست که بیشتر اوقات زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: سردرد درکشورهای پیشرفته و درحال پیشرفت شایع تر است، به طوری که بر اساس آخرین آمار تحقیقاتی که در کشورهای اروپایی انجام شد 50 درصد مردم این کشورها دچار سردرد هستند .

پاکدامن افزود: سردرد یکی از پنج بیماری ناتوان کننده است که کیفیت زندگی 20درصد افراد مبتلا به آن دچار اختلال می شود وگاهی فرد مجبور به ترک کار خود گردیده است.

وی به بررسی های آماری سردرد در ایران اشاره کرد و گفت: این بررسی ها نشان می دهد که دو نوع سردرد درکشوروجود دارد که سردردهای عصبی و میگرن به ترتیب این سردردها هستند .

رییس انجمن متخصصان مغز و اعصاب درباره سردردهای میگرنی توضیح داد: بیشترین سنی که فرد به سردردهای میگرنی مبتلا می شود 35 تا 45 سالگی است اما ممکن است در هر سنی بروز کند به گونه ای که در افراد زیر 15 سال 9 درصد و بالای 65 سال 7 درصد دیده می شود.

وی ادامه داد: بررسی ها درمورد علت بروز سردردهای عصبی و میگرنی در شهرهای تهران ، شیراز ، کرمان و زنجان نشان داد عوامل مختلفی از جمله آلودگی هوا ، آلودگی صوتی ، ترافیک ، فشارهای روحی ، گرسنگی و بی خوابی جزو عوامل تشدید کننده سردردها هستند.

پاکدامن افزود: سردرد میگرن با دوران عادت ماهانه خانم ها ارتباط مستقیمی دارد از این رو میگرن در خانم ها 2 برابر آقایان است.

وی گفت:به طور کلی سردردها چه عصبی و چه میگرنی در خانم ها بیشتر است که علتش حساس تر بودن و آسیب پذیر تر بودن خانم ها و همچنین نقش هورمون در بروز سردردهاست.

پاکدامن در مورد سردردهای عصبی گفت: این سردرد ها بر خلاف میگرن که درد جلوی سر را فرا می گیرد، در پشت سر احساس می شود و علتش انقباض عضلات گردن است که به علت عوامل مختلف همچون فشارهای عصبی و یا استرس ایجاد شده است.

رییس انجمن متخصصان مغز و اعصاب اظهار داشت: بهترین راه درمان هر بیماری تشخیص صحیح بیماری است زیرا تا زمانی که بیماری تشخیص داده نشود درمانی برای آن پیدا نخواهد شد.

سومین کنگره سر درد ایران امروز پنج شنبه هفتم دی ماه در بیمارستان سینا اغاز شد و تا فردا ادامه دارد.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب داغ سایر بخشها:
دانشمند ایرانی، برنده عالی‌ترین مدال علوم و فناوری آمریکا شد
کودکی معصوم که به قاتلی بزرگ تبدیل شد
روسیه و هند قرار داد تسلیحاتی 2.9 میلیارد دلاری امضا کردند
آب دعا شگرد رمال پیر برای سرکیسه کردن طعمه هایش
حضور ائتلاف صدام در انتخابات پارلمانی اردن!