محققان دانشگاه سازمان ملل متحد در ژاپن با انتشار گزارشي خواستار ممنوعيت جهاني شبيه سازي در كشورهاي دنيا شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آسوشيتدپرس از لندن، محققان سازمان ملل متحد شنبه اعلام كردند كه جامعه بين‌المللي بر سر دو راهي خطرناكي واقع است كه يا ممنوع كردن شبيه‌سازي انسان‌هاست و يا آماده شدن براي زندگي با انسان‌هاي شبيه‌سازي شده.
تلاش‌هاي پيشين براي ايجاد يك معاهده بين‌المللي براي ممنوعيت شبيه‌سازي به علت اختلاف بر سر ممنوعيت هرگونه شبيه‌سازي يا محدود كردن آن به شبيه سازي انسان به نتيجه نرسيد.
دانشگاه مطالعات پيشرفته سازمان ملل كه مقرش در ژاپن است با انتشار گزارشي بهترين راه را براي اين مشكل ممنوعيت شبيه‌سازي انسان و اجازه بسيار محدود به كشورها براي انجام تحقيقات در اين زمينه دانسته است.
تقريباً همه كشورهاي دنيا با شبيه سازي انسان مخالفند و بيش از 50 كشور نيز قوانيني در ممنوعيت اين كار را به تصويب رسانده‌اند اما نبود يك اجبار قانوني بين‌المللي در اين زمينه راه را براي دانشمندان براي ايجاد انسان‌هاي شبيه‌سازي شده در كشورهايي كه اين قوانين را ندارند باز گذاشته است.
«برندان توبين» از حقوقدانان فعال در زمينه حقوق بشر كه در زمينه تهيه اين گزارش نيز همكاري داشته است، گفت:" عدم موفقيت در ايجاد چنين قوانيني به معني اين است كه زمان كمي باقي است تا انسان‌هاي شبيه‌سازي شده تمام جهان را در برگيرند. اگر اين روند ادامه يابد جامعه جهاني بايد بايد مسئوليت اين كار را بپذيرد."
طرفداران شبيه سازي معتقدند كه اين كار مي‌تواند در زمينه درمان بيماري‌هايي مانند سرطان، آلزيمر، پاركينسون و ديابت مفيد باشد.
در اين گزارش پيشنهاد شده كه انجام تحقيقات درباره شبيه‌سازي آزاد باشد اما با ممنوعيت انجام هرگونه شبيه‌سازي بر روي انسان يا حيوانات و همچنين خواستار نظارت و كنترل دقيق براي جلوگيري از توليد و نابودي كنترل نشده جنين‌ها شده است.