زلزله
رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با بيان اين كه تهران هم اكنون در سكوت لرزه‌اي قرار دارد، گفت: با توجه به راه‌اندازي شبكه‌هاي پيش نشانگر، حركات اين گسل‌ها از طريق ثبت لرزه‌اي تحت نظر قرار گرفته شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران (سما) مازيار حسيني روز گذشته در نشست مشتركي با تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مسئولان حوزه مديريت سوانح و حوادث در آستانه تصويب لايحه ايجاد سازمان مديريت بحران كشور در صحن علني مجلس، با ارائه گزارش مصوري ضمن تشريح موقعيت لرزه‌خيزي فلات ايران و واقع شدن اكثر شهرهاي كشور در حلقه گسل‌هاي جنبان گفت :در حال حاضر تهران در سكوت لرزه اي قرار گرفته است كه اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد. همچنين شناخت گسل هاي قرار گرفته در زير آبرفت هاي دشت تهران كه اطلاعاتي از آنها در دست نيست از اهميت برخوردار است.
وي افزود: جمع آوري اطلاعات گسل هاي تهران تا شعاع 150 كيلومتري شهر از جمله گسل‌هاي مشاء ، شمال تهران، ري، طالقان، ايوانكي و ايپك داراي اهميت است.
رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران اعمال مديريت كاهش خطرپذيري را راه حل علمي و آزموده شده جهاني در برابر نگراني از زلزله توصيف كرد و گفت: مي‌توان با همت و روحيه برنامه محور و آسيب محور، خطر پذيري (ريسك خطر) را به تدريج كاهش داد و بايد توجه داشت كه تحقق توسعه پايدار در كشور به كاهش خطرپذيري شهر تهران در برابر زلزله گره خورده است.
وي افزود: مديريت كاهش ريسك در دهه هاي گذشته مورد غفلت قرار گرفته و تنها به مديريت مقابله و تامين تجهيزات امداد و نجات توجه شده است در حالي كه بايد به سمت اختصاصي 80 تا 90 درصد بودجه و توان در بخش پيشگيري و آمادگي حركت كرد تا حجم خطر پذيري كاهش يابد و 10 تا20 درصد مابقي توان و بودجه به ريسك باقي مانده اختصاص يابد و دستيابي به اين هدف در گرو توجه هوشمندانه به مسائل اجتماعي و فرهنگي است.
حسيني خطاب به نمايندگان مجلس يادآور شد كه خلاء هاي قانوني مديريت بحران و مديريت كاهش ريسك بايد با تصويب قوانين و مقررات استاندارد برطرف شود به عنوان نمونه در بخش بيمه زلزله تدوين قوانين جديد براي الزام بيمه زلزله ضروري است.
حسيني همچنين به طرح‌هاي در دست مطالعه و اجرا از جمله، طرح احداث نخستين موزه زلزله، طرح بهبود و ارتقاي كيفيت ساخت و ساز، طرح تامين منابع آب اضطراري و برنامه‌هاي آموزش شهروندان با مفاهيم ايمني اشاره كرد و گفت: تعداد پايگاه‌هاي چند منظوره پشتيباني مديريت بحران افتتاح شده در شهر تهران از حدود 80 پايگاه فعلي تا پايان سال به 100 پايگاه خواهد رسيد و در نهايت 134 پايگاه در شهر تهران بر پا مي‌شود.
وي گفت: نقشه قنات‌هاي شهر تهران نيز براي نخستين بار و با دقت بالا تهيه شده و همچنين نقشه رقومي (جي آي اس) مديريت بحران شهر تهران بر اساس اطلاعات مديريت شهري در قالب اطلس مديريت بحران تهيه شده است كه به صورت لوح فشرده در اختيار مديران شهري، شهرداران مناطق، روساي سازمان ها ومديران استان هاي معين قرار مي گيرد. در اين اطلس اطلاعات شهر تهران در 120 لايحه ذخيره شده است.
حسيني سپس به اجراي طرح جامع مديريت كاهش خطرپذيري شهر تهران ظرف 12 سال آينده اشاره كرد و گفت: در پايان اين مقطع با اجراي دهه‌ا طرح پيش بيني شده، شاخص خطر پذيري تهران تا 90 درصد كاهش مي‌يابد.
وي يادآور شد: در حال حاضر 22 ستاد مديريت بحران در 22 منطقه تهران برپا شده و تاكنون 6 اتاق مديريت بحران منطقه مورد بهره‌برداري قرار گرفته كه تا پايان سال تعداد ديگري از اتاق‌هاي مديريت بحران مناطق مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
در ادامه اين نشست مهدي هاشمي ، معاون هماهنگي امورعمراني وزارت كشور و جانشين رئيس ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه در سخناني دستيابي به تعامل مناسب با تمامي پديده هاي طبيعي از جمله زلزله را ضروري خواند و گفت: تنها دراين صورت است كه در برابر پديده‌هاي طبيعي مورد تهديد قرار نمي‌گيريم و حتي نتايج مثبتي از اين پديده ها عايدمان مي‌شود.
وي با تأكيد بر تقويت فرهنگ ايمني و نهادينه ساختن شيوه صحيح رويارويي با حوادث در سطح جامعه گفت: نبايد از حادثه ترسيد بلكه بايد با ايجاد چارچوب صحيح در آن زندگي كرد و ايجاد سازمان مديريت بحران كشور گامي شجاعانه در اين مسير به شمار مي‌آيد.
معاون هماهنگي امورعمراني وزارت كشور تجربه به دست آمده كشور در رويارويي با حوادث را سبب تغيير نگاه در هزينه كرد بودجه ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه كشور و توجه به بخش پيشگيري و آمادگي دانست و گفت: امسال براي نخستين بار 10 درصد از اعتبارات به حوزه پيشگيري، 20 درصد به برنامه هاي ارتقاي آمادگي، 15 درصد براي زمان مقابله و 55 درصد باقيمانده اعتبارات به بخش بازسازي و جبران خسارات حوادث و سوانح اختصاص يافته است.
جانشين رئيس ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه افزود: در 8 ماه امسال با وجود آنكه تعداد حوادث نسبت به مدت مشابه سال گذشته از 518 حادثه به 629 حادثه افزايش يافته است اما تعداد تلفات از 308 نفر در سال گذشته به 242 نفر در 8 ماه امسال كاهش يافت، بنابراين حواث 18 درصد رشد داشته اما تلفات 21درصد كاهش نشان مي‌دهد كه نتيجه سرمايه گذاري در بخش پيشگيري و آمادگي است.
هاشمي همچنين از راه اندازي مركز منطقه اي پيش آگاهي و هواشناسي در مشهد ياد كرد و گفت: بر اين اساس ايران مي تواند به محوري براي فعاليت در حوزه پيشگيري، آمادگي و مقابله در سطح آسيا و اقيانوسيه تبديل شود و تعامل و همكاري بين المللي تحقق يابد.
در اين نشست همچنين بهرامي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس، تصويب لايحه تأسيس سازمان مديريت بحران كشور در آينده نزديك را گامي بلند در توجه به كاهش خطرپذيري و مديريت حوادث و سوانح كشور توصيف و ابزار اميدواري كرد كه با اجراي دوره آزمايشي آن، زمينه اجراي برنامه هاي پيش بيني شده تحقق يابد.
در ادامه جلسه طرح ايجاد سامانه پيش بيني و هشدار سيل گلابدره و دربند و چند طرح و سخنراني ديگر براي حاضران ارائه شد. مديران و نمايندگان مجلس همچنين از نمايشگاهي شامل ميز لرزه، خودروي تامين مخابرات سيار، خودروي ارتباطات هلال احمر و سگ‌هاي زنده ياب آموزش ديده بازديد كردند.