گوگل لوگوی امروز خود را به مناسبت جشن تولد 25 سالگی "تتریس" معروف ترین بازی رایانه ای دنیا به این بازی اختصاص داده است.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، بازی رایانه ای تتریس (Tetris) در سال 1984 متولد و به سرعت به معروفترین بازی رایانه ای دنیا تبدیل شد.

در بازاری که در آن میلیونها دلار برای توسعه عناوین جدید بازیهای رایانه ای سرمایه گذاری می شود و هر بازی اغلب عمر کوتاهی را پشت سر می گذارد، "تتریس" که بازیکنان را به حرکت و چرخاندن بلوکهای مربعی وادار می کند همچنان موفقیت و اوج خود را در این بخش آشفته و متنوع بازیهای رایانه ای حفظ کرده است.

این بازی را "الکسی پاییتنوف" در آکادمی علوم مسکو در دوره جنگ سرد ابداع کرد و از 6 ژوئن 1984 اولین نسخه آن 125 میلیون کپی فروخت.

این بازی در ابتدا برای سیستم "الکترونیکا 60" برنامه نویسی شد. "الکترونیکا 60" نسخه روسی مینی رایانه های آمریکایی PDP-11 است.

"الکسی پاییتنوف" که در سال 1984 تنها 29 سال داشت در خصوص اهداف ساخت این بازی می گوید: "این بازی محتوی انواع مختلفی از پازلهای ریاضی است که در زندگی و از زمان کودکی عاشق آنها بودم و سعی کردم آنها را مجازی کنم. این بازی هیچ نکته قابل توجهی ندارد اما زمانی که شروع به بازی با آن می کنم نمی توانم دست از بازی بکشم."

پس از نسخه اصلی تتریس برای مینی رایانه "الکترونیکا 60" در سال 1985 این بازی برای رایانه های شخصی نیز توسعه یافت و وارد اروپای شرقی و پس از دو سال وارد غرب شد به طوری که انقلاب این پازل مجازی قبل از سقوط دیوار برلین به غرب رسید.

این بازی که تا سال 1988 موفقیتهای بیشماری به دست آورده بود در این سال به یک پدیده تبدیل شد به طوری که "هنک راجرز" ناشر هلندی برای اولین بار تتریس را در نمایشگاه محصولات الکترونیک مصرفی در لاس وگاس آمریکا دید و جذب آن شد.

راجرز موفق شد با شرکت ننینتندو بر سر توسعه این بازی به توافق برسد و پس از خرید لیسانس "تتریس" از "پاییتنوف" این بازی را کنسول "گیم بوی" منتشر کند.

پس از آن "الکسی پاییتنوف" به آمریکا نقل مکان کرد و به عنوان طراح و برنامه نویس بازیهای رایانه در مایکروسافت مشغول به کار شد.

در حال حاضر حامیان "تتریس" به دنبال روشهایی برای عرضه نسخه جدیدی از آن هستند. پس از آنکه این بازی توانست به دست نسلی از بازیکنان کنسولهای قابل حملی چون "گیم بوی" محصول "نینتندو" و "دسک تاپ" رایانه ها رسید اکنون توسعه دهندگان این بازی قصد دارند "تتریس" را روی تلفنهای همراه صفحه لمسی مثل "آی- فن" اپل نیز ارائه دهند.

شرکت "الکترونیک آرتس" لیسانس این بازی را برای دستگاههای موبایل خریداری کرده است. بازی "تتریس" در سال 2008 به عنوان یکی از 10 بازی ویدیویی تبدیل شد که در تمام دورانها بیشترین فروش را به ثبت رسانده اند.

 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news