دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران از وقوع طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن در روز سی ویكم تیر امسال خبر داد.

  

به گزارش جهان به نقل از ایرنا ، اسدالله قمری نژاد با بیان اینكه گرفت كامل در چین قابل مشاهده خواهد بود، افزود: شروع این خورشیدگرفتگی از كشور هند شروع می شود و در اطراف جزایر جنوبی ژاپن به پایان می رسد.

وی گفت : این پدیده طولانی ترین گرفت قرن به شمار می آید و مدت زمان گرفت آن در طولانی ترین زمان شش دقیقه و 30 ثانیه خواهد بود و برای كسانی به چین مسافرت می كنند ، بهترین زمان برای رصد پنج دقیقه و 30 ثانیه خواهد بود.

به گفته قمری نژاد : این گرفت در نزدیكی شهر شانگهای است و در خود این شهر گرفت كامل صورت می گیرد.

وی درخصوص اینكه آیا این پدیده در كشورما قابل رویت است یا خیر گفت : این پدیده حتی به صورت جزیی هم در ایران مشاهده نخواهد شد.

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران تصریح كرد: ازآنجا كه این گرفت طولا نی ترین خورشیدگرفتگی است از اهمیت ویژه ای برای منجمان برخورداراست.

وی اظهار داشت : چون در طول سالیان گذشته چنین گرفتی نداشته ایم ، برای بررسی اهمیت این گرفت به لحاظ علمی چند گروه حرفه ای وآماتوری برای رصد عازم كشورهای چین و هند خواهند شد.

قمری نژاد افزود: نظیر چنین گرفتی را طی صد سال آینده نخواهیم داشت.

وی به برگزاری دو نشست در اواخر خرداد در تهران برای علاقمندان به دریافت آخرین اطلاعات و مهندسی گرفت اشاره كرد و افزود علاقمندان برای حضور در این تور می توانند به انجمن نجوم ایران وشاخه های آماتوری انجمن نجوم ایران مراجعه كنند و هزینه این سفر تحقیقاتی به عهده خود افراد است.

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news