پرتقال منبعي غني از ويتامين C است و حتي پوست آن در بسياري موارد حتي مغذي‌تر از پرتقال مي‌باشد.

پرتقال منبعي غني از ويتامين C است و حتي پوست آن در بسياري موارد حتي مغذي‌تر از پرتقال مي‌باشد.
ويتامينC يكي از عوامل مهم مهاركننده سرطان است؛ به طوري كه اين ويتامين را دشمن نيرومندي بر عليه يكي از عوامل شناخته شده سرطان زا يعني نيتروزامين‌ها مي‌شناسند.
مصرف زياد پرتقال علاوه بر پيشگيري از سرطان معده در پيشگيري از انواع ديگر سرطان‌ها نيز مؤثر است. از جمله سرطان مري در اشخاصي كه زياد پرتقال مي خورند، 50 درصد كمتر از افرادي است كه كمتر مصرف و يا اصلاً نمي خورند. همچنين ميزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف كنندگان پرتقال در پايين‌ترين حد قرار دارد.
محققان دريافته‌اند كه پرتقال و ساير مركبات در پايين آوردن كلسترول خون نيز مؤثر است كه اين خاصيت به علت وجود پكتين يا ماده اليافي پوست و ورقه‌هاي نازك مابين پره‌هاي پرتقال است. در مواردي كه هدف كاهش كلسترول و تأمين سلامت شريان‌ها باشد، براي استفاده از حداكثر نيروي درماني مصرف پرتقال توصيه مي‌شود.
پيشگيري از عفونت‌هاي ويروسي از خواص ديگر پرتقال است كه در عصاره آن وجود دارد. دانشمندان اين خاصيت را فقط به دليل ويتامينC موجود در آن نمي دانند، بلكه معتقدند كه ممكن است يك تركيب ناشناخته ضد ويروسي نيز در عصاره پرتقال موجود باشد.
لازم به ذكراست؛ يك ليوان آب پرتقال داراي 120 ميلي گرم ويتامين C يعني دو برابر مقدار توصيه شده در روز است و علاوه بر آن داراي مقاديري كلسيم، پتاسيم، نياسين و اسيد فوليك است.
آب پرتقال سرشار از الياف (فيبر) است، به ويژه اگر با ميوه آن مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه كه سردتر باشد و در يخچال نگهداري شود ويتامين C آن بيشتر حفظ خواهد شد.
افرادي كه فشار خونشان بالاست و براي كنترل آن دارو مصرف مي‌كنند، به احتمال زياد به دليل استفاده از داروهاي ضد فشار خون و يا به دليل بالا بودن سديم در بدنشان، پتاسيم آنها از حد طبيعي(5-5/3) پائين‌تر آمده و مشكلاتي در وضع سلامت آن به وجود مي‌آورد. اين بيماران بايد به طور مرتب پتاسيم خونشان را مورد آزمايش قرارداده و كاملاً تحت نظر باشند.
البته درمان كمبود پتاسيم به طور مصنوعي امكان پذير و با تجويز پزشك صورت مي‌گيرد، ولي اين بيماران بايد هميشه در تغذيه روزانه خود از موادغذايي حاوي پتاسيم بالا استفاده كنند. آب پرتقال سرشار از پتاسيم است و در يك ليوان بزرگ آب پرتقال حدود 350 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد.
ميوه‌هاي زرد مانند موز، انواع مركبات، زردآلو، هلو، انگور، خرما و طالبي نيز داراي پتاسيم فراوان هستند، ولي چون آب پرتقال كالري كمتري دارد مناسب‌تر است، زيرا مواد خوراكي كه كالري زيادي توليد مي‌كنند براي مبتلايان به فشار خون مناسب نيستند.
آب پرتقال با مزه شيرين متمايل به ترش، سرشار از انواع ويتامين‌ها به ويژه ويتامين C هستند؛ بنابراين توصيه مي‌شود به منظور تأمين ويتامين C و ايجاد نيرو و مقاومت در مقابل انواع بيماري‌ها، در طول 24 ساعت به ميزان يك تا دو ليوان از آب پرتقال بنوشيد.
آب پرتقال به علت دارا بودن پروتئين، كلسيم قابل جذب و نيز قند كافي، ماده مغذي و مقوي محسوب مي‌شود كه مي توان به منظور تقويت عمومي بدن از آن استفاده كرد.
وجود كلسيم، فسفر، آهن، ويتامين A و ويتامين C در پرتقال، شرايط لازم را براي رشد ونمو استخوان‌ها و استحكام دندان‌ها فراهم و براي تقويت و رشد اطفال و نيز تأمين مواد لازم بدن مفيد است. همچنين مصرف آن به زنان باردار و شيرده توصيه مي‌شود.
مصرف پرتقال به دليل اين كه حاوي موادمعدني كافي به ويژه پتاسيم است، منجر به افزايش حجم ادرار در طول شبانه روز شده و از اين طريق سموم بدن دفع مي‌شود؛ در نتيجه انسان را با نشاط مي‌كند.
در فصولي كه پرتقال فراوان است، بهترين و طبيعي ترين راه مبارزه با يبوست، مصرف روزانه يك تا دو ليوان آب پرتقال است.
قبل از اين كه پرتقال كاملاً رسيده شود، با فشردن قسمت خارجي پوست پرتقال تازه، اسانس پرتقال به رنگ زرد و بوي معطر و طعم ملايم جدا مي شود كه از آن در تهيه ادكلن، محلول‌هاي زيبايي و معطر كردن شربت‌هاي طبي استفاده مي‌شود.
اسانس پرتقال خاصيت ضدعفوني كنندگي دارد، بنابراين در تهيه پمادهاي ضدعفوني كننده به كار مي رود.
پرتقال بهترين محرك براي افزايش اشتها است؛ به همين دليل سعي كنيد آن را قبل از غذا ميل كنيد نه بعد از آن.
لازم به ذكر است؛ مصرف پرتقال در بيماران مبتلا به آسم، رماتيسم و عوارض پوستي كه روزانه مقداري تركيبات كورتون مصرف مي‌كنند، بسيار مفيد است.