براي اولين بار مقامات بهداشتي گزارش دادند ويروس عامل بيماري ايدز از طريق جويدن غذاي كودك از مادر به فرزند منتقل مي‌شود.

اين شيوه كه در كشورهاي فقير و در حال توسعه رايج است مادران معمولا جهت نرم كردن غذا براي فرزنداني كه هنوز دندان درنياورده‌اند، غذا را مي‌جوند.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از آتلانتا، محققان در يك كنفرانس علمي در بوستون اعلام كردند سه مورد انتقال ايدز با اين شيوه طي سالهاي ‪ ۱۹۹۳‬تا ‪ ۲۰۰۴‬در آمريكا گزارش شده است.

پژوهشگران مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري اعلام كردند ويروس در خون وجود داشته است نه در بزاق دهان و دستكم در دو مورد، مادر مبتلا به ايدز دچار خونريزي لثه يا زخم دهان بوده‌است.

محققان از والدين و افراد مبتلا به ايدز خواستند از پيش جويدن غذاي كودك براي نرم كردن آن خودداري كنند. قرار است به پزشكان درباره اين شيوه انتقال بيماري آموزش داده شود.

اين عادت در برخي كشورها كه مادران به غذاي مخصوص كودكان دسترسي ندارند رواج دارد.

اولين مورد مربوط به يك پسربچه ‪ ۱۵‬ماهه است كه ابتلاي او به ايدز در سال ‪ ۱۹۹۳‬تشخيص داده شد. يكي از اقوام اين كودك كه به ويروس ايدز دچار بود، غذا را جويده و آن را به دهان پسربچه گذاشته بود.

مورد ديگر مربوط به يك پسر سه ساله است كه بيماري او نيز در سال ‪ ۱۹۹۵‬تشخيص داده شد و با همين شيوه ايدز را از مادر خود گرفت.

سومين مورد نيز در سال ‪ ۲۰۰۴‬در يك كودك ‪ ۹‬ماهه مشاهده شد.

ابتلا اين كودكان در زماني كه درحال دندان درآوردن بوده‌اند و لثه متورم داشته‌اند اتفاق افتاده است. احتمالا وجود زخم در دهان مادر و فرزند فرصت مناسبي براي انتقال ويروس ايدز فراهم آورده است.

تحقيقات قبلي عادت جويدن غذا براي كودكان را با گسترش ساير عفونتها نظير هليكوباكتر پيلوري عامل زخم معده و فارنژيت استرپتوكوكي عامل گلودرد مرتبط شناخته است.

محققان با اين حال بر لزوم تحقيقات بيشتر در اين زمينه تاكيد كردند