دانشمندان IBM موفق شدند بار دیگر سریعترین ابررایانه دنیا را که می تواند بیش از هزار تیلیارد محاسبه را در هر ثانیه انجام دهد بسازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، IBM که تاکنون BlueGene/L قویترین ابررایانه دنیا با قدرت محاسباتی هزار میلیارد عملیات در هر ثانیه را در کارنامه خود دارد اکنون موفق شده است سریعترین ابررایانه دنیا با قدرت محاسباتی هزار تیلیارد در ثانیه را ایجاد کند.

این ابررایانه که با همکاری IBM و دانشمندان لابراتوار ملی لس آلاموس در آمریکا ساخته شده است Roadrunner نام دارد. Roadrunner (کوکوسان یا مرغ فاخته تکزاس) نام نوعی پرنده ساکن تکزاس و نیو مکزیکو و "لس آلاموس" است. ویژگی منحصر به فرد این پرنده دویدن آن در سرعت بسیار بالا است که نمونه واضح آن در پویانماییهای "بیپ بیپ" (پرنده سریعی که در تمام قسمتها گرگی در تلاش برای به دام انداختن آن است) دیده می شود.

در حقیقت علت انتخاب این نام برای سریعترین ابررایانه دنیا شباهت سرعت زیاد محاسباتی این رایانه به سرعت دویدن مرغ فاخته تکزاس (محل ساخت این محصول) است. این ابررایانه قرار است در اهداف نظامی همچنین مطالعه مسائل علمی از نجوم تا تغییرات آب و هوایی بکار رود.

برای درک بهتر سرعت بالای Roadrunner می توان این مثال را ذکر کرد: اگر تمام 6 میلیارد جمعیت روی زمین بدون وقفه به مدت 46 سال درتمام 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته از ماشین حسابهای جیبی خود استفاده کنند برابر با کاری است که این "بیپ بیپ" محصول IBM تنها در مدت یک روز انجام می دهد.

براساس گزارش نیویورک تایمز، این رایانه با هزینه 133 میلیون دلار و از ترکیب پردازشگرهای مرسوم با تراشه های معروف "سل" است که برای ساخت نسل آینده "پلی استیشن 3" ساخته شده اند. "سل" نوعی از تراشه های 8 هسته ای است که توسط کنسرسیومی متشکل از IBM، سونی و توشیبا ساخته شده و سرعتی برابر با 4 گیگاهرتز دارد.

Roadrunner مجهز به 12 هزار تراشه "سل" به اضافه 7 هزار تراشه استاندارد است. مصرف این رایانه تقریبا برابر با مصرف یک مرکز تجاری در حدود سه مگاوات توان است.

توان محاسباتی این رایانه برابر با 10 به توان 15 عملیات ممیز شناور در ثانیه (یک پتافلاپ) است. هدف آینده "آی بی ام" ساخت ابررایانه ای با قدرت 2 به توان 60 عملیات ممیز شناور در ثانیه (اگزافلاپ) و سپس 2 به توان 70 عملیات ممیز شناور در ثانیه (زتافلاپ) و 2 به توان 80 عملیات ممیز شناور در ثانیه (یتافلاپ) است.