ليزر 25 وات گاز کربنيک با کاربرد گسترده در مراکز پزشکی ، به همت پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون سازمان انرژی اتمی طراحی و ساخته شد.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر  ، مهندس سید محمدرضا صدر قاینی ، پژوهشگر طرح با اشاره به گسترش استفاده از لیزر در جراحی های روباز ، گوش و حلق و بینی و به ویژه مشکلات پوستی گفت : با توجه به تجربه و امکانات موجود در پژوهشکده لیزر پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای ، تصمیم به طراحی و ساخت این دستگاه گرفته شد.

وی افزود: این نمونه با 2000 ساعت کارکرد لامپ و پیش بینی قیمتی کمتر از 9 میلیون تومان ساخته شده است، در حالی که نمونه خارجی آن بیش از 20 میلیون تومان قیمت دارد و استفاده از محصول داخلی موجب کاهش هزینه مراکز درمانی و بیماران می شود.

صدر قاینی طراحی و ساخت قطعات لیزر گاز کربنیک را بطور کامل داخلی اعلام کرد و گفت: پشتیبانی سریع، ارزان و در دسترس، برابری و برخورداری از آخرین فناوری های روز از جمله ویژگی های این دستگاه به شمار می رود.

این پژوهشگر ایرانی ، نشانگر وات واقعی را از دیگر بخش های لیزر گاز کربنیک 25 وات دانست و افزود: استفاده از آینه های فلزی به جای آینه های طلا در بخش اپتیک و‌ استفاده کمتر از قطعات اپتیک موجب کاهش قیمت تمام شده این محصول شده است .

دکتر سعید جلوانی، مدیر گروه لیزرهای گازی نیز در مصاحبه با خبرنگار ما، فعالیت های این گروه را شامل دو بخش پژوهش و تولید فناوری ذکر کرد و گفت: لیزر جدید تولید شده آماده عرضه به مراکز پزشکی است و ما در حال مذاکره با وزارت بهداشت برای دریافت مجوزهای لازم هستیم.

وی افزود: علاوه بر این نوع، بخش لیزرهای گازی در حال ساخت لیزرهای گاز کربنیک صنعتی برای برش فلزات با توان 500 وات، لیزرهای بخار فلزی 3 طول موجی با کاربرد صنعتی و پزشکی است.

مدیر گروه لیزرهای گازی گفت: لیزرهای صنعتی گاز کربنیک و بخار فلزی با توان پایین تر نیز به منظور تامین نیازهای بخش صنایع آماده عرضه به بازار است.