دانشمندان ايرانی موفق به طراحی نسل جديدی از ميكروموتورها شده اند كه با توليد و بكارگيری آن، خودروها نيازی به بنزين نخواهند داشت.

 

این طرح از سوی موسسات آلمانی تایید شده است. انتشار این خبر اندكی پس از آن صورت می گیرد كه "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری هفته گذشته اعلام كرد ایران به روش جدیدی برای تولید بنزین ارزان از نفت و پسماندها دست یافته است.

"بامشاد عزیزی" مجری طرح نسل جدید میكروموتورها امروز یكشنبه به خبرگزاری مهر گفت كه این نوع موتورها به دلیل نداشتن هسته سیم پیچی شده دارای حجم کمی هستند و توسط میدانهای مغناطیسی که در قطبها ایجاد می شود، شروع به کار می کنند.

وی افزود: از آنجایی که برخی از "جاروبک ها" در این موتورها حذف شده است میزان اصطکاک نیز کاهش یافته و موتور قادر است بدون نیاز به بنزین و تنها به واسطه نیروی الکتریکی حرکت کند. 
 
عزیزی، این جهش علمی در جهت کوچک سازی موتورهای الکتریکی را گامی مهم در روند یکپارچه سازی خودروها و ماشینهای الکترونیکی و پیشبرد تکنولوژی بومی سازی ساخت موتورهای الکتریکی دانست و افزایش بازدهی، ساده سازی موتورهای الکتریکی با کاربرد مشابه، گام برداشتن در جهت کاربردی کردن این  نوع موتورها در صنایع مربوط و پیشبرد تکنولوژی بومی ساخت موتورهای الکتریکی را از اهداف اجرای پروژه خود بیان كرد.

وی گفت: ساخت این نوع موتورها دارای فناوری نوینی است و با توجه به فواید و مزایای آن، نتایج این تحقیق می تواند تحولات عظیمی را در جهت کاربردی کردن آن در صنایع مختلف کشور ایجاد کند و کشور را به سمت بومی کردن این تکنولوژی پیش ببرد.

این محقق ایرانی با اشاره به اتمام سوختهای فسیلی در آینده یادآور شد كه هم اکنون بسیاری از کشورها در حال بررسی سوختهای جایگزین هستند و در این جهت برای ساخت موتورهای الکتریکی، خورشیدی، هیبریدی، هیدروژنی و مانند آن تلاش می كنند.

به گفته عزیزی، طرح تولید نسل جدید میكروموتورها هم اكنون در دانشكده علوم پایه دانشگاه زنجان در فاز  نهایی مطالعاتی است  و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی بابل نیز در آن همكاری دارند.
وی اطمینان داد كه پس از نهایی شدن مطالعات، با حمایت وزارت صنایع نمونه آزمایشگاهی موتورهای جدید ساخته می شود.
 
وی همچنین گفت كه طرح یادشده ابتدا در داخل کشور ارائه شد که مورد استقبال قرار نگرفت اما با ارائه آن به شرکت بنز تائیدیه های لازم برای اجرایی شدن آن اخذ شده است.

تولید بنزین از پسماندها

در همین حال، محمود احمدی نژاد رییس جمهوری دوشنبه شب گذشته در جریان مصاحبه بر سر طرح تحول اقتصادی در كشور با شبكه یك صداوسیما،‌ از طرح تولید بنزین در ایران از نفت و پسماندها خبر داد و گفت كه با اجرای آن كشور، سال آینده از واردات بنزین بی نیاز خواهد شد.

وی گفت:" می خواهم یك خبر خوش را به شما اعلام كنم. دانشمندان و متخصصان كشورمان روش جدیدی را برای تولید بنزین ابداع كرده‌اند كه می‌تواند از نفت و برخی از پسماندها، حجم زیادی از بنزین با قیمت ارزان تر تولید كند."

احمدی نژاد افزود: با بهره برداری از این روش، كشور از واردات بنزین بی نیاز شده و پیش بینی می‌شود تا اواسط سال آینده در زمینه بنزین به خودكفایی كامل برسیم.
منبع:jamejamonline.ir