وعده روحانی
نماینده حسن روحانی در حوزه زنان، افزایش توانمندی‌های اقتصادی زنان را از راهبردهای این کاندیدای ریاست جمهوری ذکر کرد و گفت...
پروین داداندیش با بیان اینکه حسن روحانی قصد دارد تا زمینه محاسبه شدن کار زنان خانه‌دار در تولید ناخالص ملی را فراهم کند، افزود: 61 درصد زنان ایرانی، خانه‌دارهستند که هر کدام از آنان مسوولیت‌های مختلفی مانند خرید مایحتاج خانواده و پخت غذا را بر عهده دارند. این در حالیست که اگر زنان این کارها را انجام ندهند، مردان باید برای انجام شدن این امور پول پرداخت کنند. در دوران دولت‌های قبلی ارزش کار زنان خانه‌دار محاسبه شد که در آن زمان حدود 200 هزار تومان بود، اما در حال حاضر این مبلغ بسیار بیشتر شده است.

محاسبه ارزش کار زنان خانه‌دار به صورت علمی

وی تاکید کرد: لازم است ارزش کار زنان خانه‌دار به صورت علمی محاسبه و در تولید ناخالص ملی لحاظ شود، اما در حال حاضر سازمان آمار، زنان خانه‌دار را جزو بیکاران محسوب می‌کند و همین امر موجب افزایش آمار بیکاری شده است.

داداندیش در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: هدف دکتر روحانی، برقراری «حکمرانی خوب» است تا بدین ترتیب بتواند آسایش، رفاه و آرامش را به زندگی خانواده‌های ایرانی بازگرداند، در صورت تحقق این امر در حوزه زنان، تحول به وجود می‌آید.

وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات کنونی این است که سرمایه‌های اجتماعی طی این سال‌ها آسیب دیده است، گفت :راهبردهای کلان دکتر روحانی در زمینه ارتقای هویت اجتماعی، سطح توسعه انسانی و اجتماعی و مشارکت اجتماعی است و او راهبردهایی در زمینه زنان، جوان و خانواده نیز دارد.

مسوول کمیته زنان ستادمرکزی حسن روحانی با بیان اینکه حسن روحانی شش راهبرد در حوزه زنان و خانواده دارد، اظهار کرد: تقویت نهاد خانواده و ضرورت ایجاد رضایتمندی در زندگی خانوادگی، یکی از این راهبردهاست و او راهکارهایی برای این کار پیشنهاد داده و برای اجرایی کردن آنها چارچوب‌هایی مشخص کرده است.

دولت موظف به تامین نیازهای اساسی خانواده‌های نیازمند

وی افزود: بر اساس دیدگاه‌های این کاندیدای ریاست جمهوری، دولت موظف است نیازهای اساسی خانواده‌های نیازمند را تامین کند که این نیازها بر اساس قانون اساسی، شامل خوراک، پوشاک و مسکن می‌شود.

نماینده روحانی در حوزه زنان در ادامه گفت: توانمندسازی اعضای خانواده به منظور ایفای بهتر نقش‌های خانوادگی از جمله برنامه‌های روحانی است و در این جهت آموزش مهارت‌های زندگی، مشاوره حقوقی و در کل آموزش به منظور توانمندسازی همه اعضای خانواده مد نظر است. احیای اخلاق و فرهنگ اکرام و سالمندان و حمایت از معلولان جسمی و ذهنی در خانواده‌ها از دیگر برنامه‌های این کاندیدای ریاست جمهوری است، چرا که این خانواده‌ها نیازمند حمایت هستند.

حل مشکلات حقوقی زنان

مسوول کمیته زنان ستاد مرکزی حسن روحانی، حل مشکلات حقوقی زنان به منظور جلوگیری از ظلم به آنان در خانواده را یکی دیگر از برنامه‌های او دانست و اظهارکرد: در هشت سال اخیر شاهد بوده‌ایم که بعضی مشکلات اقتصادی، تصمیم‌گیری‌های غلط در زمینه اقتصاد، سیاست داخلی و سیاست خارجی باعث وارد شدن فشار به زنان و خانواده شده است، بنابراین روحانی این برنامه را دستور کار خود قرار داده است.

داداندیش با اشاره به اقدامات روحانی درباره لایحه حمایت از خانواده، گفت: این کاندیدای ریاست جمهوری معتقد است لایحه حمایت از خانواده با محوریت «ازدواج مجدد مردان» باید از نظر فقهی متناسب با شرایط روز و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های‌ علما و مراجع تقلید بازنگری شود.

اجرای قوانین حمایتی برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست

مسوول کمیته زنان ستاد مرکزی حسن روحانی اجرای قوانین حمایتی برای کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را از دیگر برنامه‌های این نامزد ریاست جمهوری برشمرد و گفت: قوانینی مانند جلوگیری از کار کودکان و رسیدگی به کودکان بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارد که اجرا نمی‌شود.

وی درباره پرسش ایسنا در زمینه رویکرد روحانی نسبت به کنوانسیون‌های بین‌المللی زنان اظهار کرد: برخی کشورهای اسلامی به منظور پیوستن به کنوانسیون‌ها از حق شرط (حق تحفظ) استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که برخی از قوانین را که مطابق با شرع نیستند، نمی‌پذیرند یا تنها بندهایی از آن را مورد پذیرش قرار می‌دهند. در دولت‌ اصلاحات پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان در مجلس مطرح و به شورای نگهبان ارسال شد. با توجه به اختلاف نظر دولت و شورای نگهبان در زمینه این کنوانسیون، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد و در حال حاضر این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. با توجه به آنکه دکتر روحانی یک حقوقدان است، به طور حتم راهکارهایی به منظور تصمیم‌گیری درست برای این کنوانسیون پیشنهاد می‌دهد.

افزایش سهم زنان در پیشرفت‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور

داداندیش، افزایش سهم زنان در پیشرفت‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور را یکی دیگر از راهبردهای روحانی برشمرد و گفت: زنان تحصیل‌کرده خوبی داریم؛ اما باید سهم آنان در پیشرفت‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی افزایش یابد. در این جهت لازم است با نگاهی برابر به استعدادهای مدیریتی، علمی و پژوهشی زنان پرداخته شود و ظرفیت‌های شغلی بیشتری برای آنان در نظر گرفته شود علاوه بر آن برنامه‌های آموزشی جهت مهارت‌های فنی و تخصصی و مدیریتی زنان افزایش یابد.

مسوول کمیته زنان ستاد مرکزی حسن روحانی افزود: به اعتقاد روحانی، زنان باید در عرصه مدیریتی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مشارکت بیشتری داشته باشند و در دولت تدبیر و امید مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف افزایش می‌یابد. به ویژه در وزارتخانه‌هایی که زنان بخش عمده‌ای از افراد شاغل در آن را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که در حال حاضر زنان زیادی در استخدام برخی وزارتخانه‌ها هستند، ولی مدیران کمی از این وزارتخانه‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به برنامه‌های دیگر روحانی در زمینه‌های اجتماعی، اظهارکرد: ارتقای شاخص‌های بهداشت و سلامت زنان و افزایش آن به سطح شاخص‌های توسعه انسانی از دیگر برنامه‌های این کاندیدای ریاست جمهوری است. علاوه بر آن توسعه سازمان‌های مردم نهاد در دستور کار اوست که به منظور دستیابی به این هدف، حمایت‌های قانونی، مادی و جلب مشارکت سازمان‌های مردم نهاد لازم است، این در حالیست که در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد رشد قابل توجهی نداشتند. در حالیکه این سازمان‌ها می‌توانند بازوهای اجرایی دولت باشند و به نظام کمک کنند.

برقراری بیمه بازنشستگی برای زنان خانه‌دار

مسوول کمیته زنان ستاد مرکزی حسن روحانی با اشاره به برقراری بیمه برای زنان خانه‌دار در دولت این کاندیدای ریاست جمهوری، اظهارکرد: قانون بیمه همگانی برای زنان خانه‌دار حدود 10 سال پیش تصویب شد، اما بخش کمی از آن به اجرا درآمده است. البته امیدواریم که در دولت تدبیر و امید بتوانیم تمام زنان خانه‌دار را بیمه کنیم و در مرحله اول زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار دارند.

داداندیش افزود: لازم است زنان خانه‌دار تحت پوشش بیمه بازنشستگی و بیمه تامین اجتماعی نیز قرار گیرند تا در دوران پیری و از کار افتادگی بتوانند مانند زنان کارمند، دستمزد دریافت کنند.

رفع محرومیت از چهره زنان روستایی

وی درباره برنامه‌های دیگر روحانی برای زنان، اظهار کرد: رفع تبعیض و نا امنی شغلی در جامعه زنان کارگر و رفع محرومیت از چهره زنان روستایی از طریق اختصاص سهم معین از اعتبارات تسهیلات روستایی به زنان روستایی از برنامه‌های دیگر این کاندیدای ریاست جمهوری است. تاکنون شعارهای زیادی در حوزه زنان روستایی داده شده، ولی عملیاتی نشده است و در دولت قبل نیز به زنان روستایی بی‌مهری شد، آن هم در شرایطی که فقر و بحران‌های اقتصادی روی زنان روستایی تاثیر بیشتری می‌گذارد.

ایران به جمعیت زیاد توانمند نیاز دارد

نماینده روحانی در حوزه زنان در پاسخ به این پرسش ایسنا که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت افزایش فرزندآوری و صحبت‌های روحانی در زمینه افزایش مشارکت اجتماعی، این کاندیدای ریاست جمهوری چه برنامه‌ای برای افزایش فرزندآوری در عین افزایش مشارکت اجتماعی زنان دارد؟ گفت: کشور ما ظرفیت برخورداری از جمعیت زیاد را دارد، ولی باید به سواد، مسکن و اشتغال افراد جامعه نیز توجه شود، چون جمعیت زیاد اما ناتوان نمی‌تواند به اهرم قدرت برای جمهوری اسلامی تبدیل شود. کشور ایران به جمعیت زیاد تحصیل‌ کرده، ماهر و کارآمد نیازدارد.

داداندیش تاکید کرد: زن و شوهر خودشان باید تصمیم به فرزندآوری بگیرند و بدین منظور بین خود تقسیم کار کنند و دولت نمی‌تواند در این زمینه مداخله کند، چرا که دخالت دولت در برخی مسائل خانواده اثرات معکوسی را در پی دارد.

مسوول کمیته زنان ستاد مرکزی حسن روحانی تاکید کرد: خودداری از عرضه لوازم جلوگیری از بارداری نمی‌تواند سیاست خوبی برای افزایش جمعیت باشد؛ چرا که در این شرایط افرادی که توانایی مالی خوبی دارند، می‌توانند به این وسایل دسترسی پیدا کنند؛ اما خانواده‌های دارای مشکلات اقتصادی ممکن است ناآگاهانه و ناخواسته فرزندآوری کنند و همین امر اثرات نامطلوبی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه لازم است زیر ساخت‌های لازم در زمینه بهداشت و سلامت زنان از جمله زنان باردار فراهم شود، گفت: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مرگ و میر مادران بر اثر زایمان و نوزادان بسیار بالا بود، اما در حال حاضر این آمار کاهش یافته است، به گونه‌ای که حتی برای تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه در کشورمان جایزه بین المللی دریافت کردیم. در این شرایط اگر بخواهیم سیاست‌های جمعیتی را بدون توجه به زیرساخت‌های بهداشت، آموزش، مسکن و اشتغال ادامه دهیم، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم؛ اما در دولت تدبیر و امید تمهیداتی اندیشیده شده که جمعیت به عنوان ابزار قدرت کشور مطرح باشد.

داداندیش یکی از برنامه‌های روحانی را لزوم بازنگری بر قوانین زنان و خانواده ذکر و اظهار کرد: برخی از قوانین نیاز به ضمانت‌های اجرایی قوی دارند که باید این امر هم محقق شود. البته این کاندیدای ریاست جمهوری در صدد تصویب قوانین جدید به منظور رفع ظلم و خشونت در خانواده و اجتماع نسبت به زنان است.

مسوول کمیته زنان ستاد مرکزی حسن روحانی افزود: حل مشکلات و مسائل دختران جوان یکی دیگر از راهبردهای روحانی در حوزه زنان است. به اعتقاد او لازم است به مشکلات ویژه دختران جوان توجه و راهکارهای لازم برای حل آنها اندیشیده شود. نابرابری بین دختران و پسران در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، فرهنگ و ورزش باید از بین برود و امکانات تفریحی، ورزشی، فرهنگی هنری برای دختران ایجاد شود. علاوه بر آن امنیت اجتماعی و مقابله با خطرات و آسیب‌های تهدیدکننده دختران افزایش یابد.

پیشنهاد تشکیل وزارت زنان

وی افزود: با توجه به اینکه راهبردها و برنامه‌ها نیاز به ساختاری مناسب به منظور اجرایی شدن دارند، روحانی پیشنهاد تشکیل وزارت زنان را داده است، چرا که از زمان تشکیل دفتر ریاست جمهوری تاکنون فعالیت‌های انجام شده در این حوزه در حد تغییر نام مرکز فعال در حوزه زنان ریاست جمهوری و وظایف و کارکردهای آنها بوده است. در دولت اصلاحات به زنان و خانواده بیشتر پرداخته می‌شد، اما در دولت نهم و دهم زنان زیرمجموعه خانواده قرار گرفتند. این در حالی است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری لازم است به صورت خاص طرح شود. بنابراین باید به موضوع زنان به طور جداگانه پرداخته شود.

نماینده روحانی در حوزه زنان در ادامه گفت: دولت تدبیر و امید یک نهاد اجرایی قوی و عالی در حد وزارت راه‌اندازی می‌کند، چرا که در این شرایط وزیر زنان می‌تواند هنگام تصمیم‌گیری در هیات دولت برای زنان حضور داشته باشد و برنامه‌های تدوین شده در این حوزه ضمانت اجرایی خواهد داشت. علاوه بر آن در عملکرد این وزارتخانه مجلس شورای اسلامی ایران نظارت می‌کند و بودجه کافی برای آن تصویب می‌شود.

داداندیش افزود: با راه‌اندازی وزارت زنان، وزیر این وزارتخانه می‌تواند در بقیه تصمیم‌گیری‌های دولت آسیب‌شناسی‌های لازم را در حوزه زنان انجام دهد و او در مقابل زنان و جامعه پاسخگو خواهد بود.

داداندیش در پایان در پاسخ به این پرسش ایسنا که با توجه به ضرورت کوچک‌سازی دولت بر اساس اصل 44 قانون اساسی، روحانی چه راهکاری برای افزایش یک وزارتخانه به مجموعه دولت خواهد اندیشید؟ گفت: چندین سال قبل شورای فرهنگی اجتماعی زنان که زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، پیشنهاد راه‌اندازی یک نهاد تصمیم‌گیری عالی در حوزه زنان را داده بود و روحانی نیز تمهیدات لازم را خواهد اندیشید تا بتوان از طریق مجلس به نیاز جامعه زنان پاسخ داد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com


مطالب داغ سایر بخشها:
فرار مرد همسرکش با پابند الکترونیکی از آمریکا
ائتلاف عارف و روحانی خطرناک است!
حدادعادل انصراف داد/ متن بیانیه
تمهیدات و تدابیر ترافیکی ویژه انتخابات در پایتخت اعلام شد
ورود کره‌های وارداتی به بازار از هفته آینده