به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ شریعتمداری در این نشست با بیان این که این موضوع جزو تعهدات بانک مرکزی است که در آستانه سفر استانی کاروان تدبیر و امید اتخاذ شده است، هم چنین از تشکیل کارگروه های ویژه ای به ریاست استانداران به منظور کمک به بنگاه های تولیدی دچار مشکل در کشور خبر داد.

وی با افزودن اینکه باید برای بهبود وضعیت تولید و اشتغال و بهبود رفاه و ثروت آفرینی در جامعه، دولتمردان و صاحبان سرمایه دست به دست هم بدهند، از برنامه های دولت برای بهبود شرایط اقتصادی کشور با وجود تحریم های ظالمانه خبر داد. وی عنوان کرد: پیش بینی هایی در دولت و مجلس مثل تهاتر بدهی ها با مطالبات پیمانکاران، استفاده مطلوب از اوراق مشارکت، توزیع عادلانه خدمات دولتی و جلوگیری از رانت خواری و فساد انجام شده و با ارائه لایحه خروج از رکود که اخیرا برای اجرا ابلاغ شد، سعی داریم با محدودیت های ناشی از تحریم های وحشیانه علیه ملت ایران مقابله کنیم.

وی هم چنین در پاسخ به برخی دغدغه های بازرگانان حاضر در این جلسه، از تشکل های اقتصادی و اتاق های بازرگانی خواست تا بخشی از اموری را که رایزنان اقتصادی سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها به دلایلی نتوانسته اند به سرانجام برسانند، بر عهده بگیرند.

شریعتمداری تاکید کرد: دولتمردان کابینه تدبیر و امید در عرصه های ملی و استانی بر مشکلات این حوزه اشراف کامل داشته و برای برطرف کردن موانع نیز برنامه دارند. برگزاری جلساتی با محوریت حل مشکل اراضی دولتی واگذارشده دارای معارض از دیگر موارد مورد تاکید معاون اجرایی رئیس جمهور در این جلسه بود.

دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور هم در این جلسه با تاکید بر نقش مهم ایرانیان مقیم خارج کشور در خروج از وضعیت فعلی اقتصادی عنوان کرد: در 2 سال گذشته دولت تلاش کرده است روی ریل عقلانیت حرکت کند و شرایط برای مشارکت سرمایه گذاران داخل و خارج کشور در توسعه ملی تسهیل شده است.

شهیدی اضافه کرد: کشور ما در آستانه تحول عظیمی قرار گرفته است و ما نیازمند پی ریزی شالوده جدیدی برای ایران بعد از تحریم هستیم و در این مسیر باید از حمایت مادی و معنوی ایرانیان خارج کشور به خوبی استفاده شود.

سلطانی مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با اشاره به سرمایه اولیه 3 هزار میلیار تومانی این صندوق جدید که برای حمایت از شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است، از سرمایه گذاران حاضر در جلسه برای توسعه این قبیل شرکت ها در خراسان شمالی و استفاده از این تسهیلات دعوت کرد.

پورعیسی معاون برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی نیز با اشاره به راه اندازی ستاد خدمات سرمایه گذاری و پنجره واحد دستگاه های اجرایی استان گفت: اگرچه این استان با عقب ماندگی های تاریخی مواجه است، اما همین مسئله می تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری صاحبان سرمایه در حوزه های مختلف اعم از عمرانی و زیربنایی، صنعت، معدن، گردشگری، کشاورزی و گردشگری باشد.

بر اساس این گزارش؛ لزوم حمایت بیشتر دولت از صادرات غیرنفتی، تسهیل روند انتقال ارز، منطقی شدن بهره های بانکی، ایجاد نمایشگاه دائمی از قابلیت های صادراتی استان در کشورهای هدف، توجه به بازسازی بافت فرسوده شهری، بازنگری در طرح های تفصیلی، فعال تر شدن سفارتخانه های ایران در حوزه اقتصادی و بازرگانی، بازنگری در سود اوراق مشارکت، حل مشکل اراضی دارای معارض اطراف بجنورد و جلوگیری از خام فروشی منابع کشور ازجمله مهم ترین مسائل طرح شده از سوی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان حاضر در جلسه بود که معاون اجرایی رئیس جمهور برای انعکاس آن ها به دستگاه های ذی ربط و پیگیری تا حصول نتیجه قول مساعد داد.
منبع: باشگاه خبرنگاران/