فقط به اندزه این دیوار مهربان باشیم
شوکه شدیم! روز گذشته به سراغ هر شبکه و رسانه خبری معتبر خارج از کشور که می رفتیم، خبری از «دیوار مهربانی» ایرانی کار کرده بود.

شگفتی جهانی از مهربانی ایرانی

 
شوکه شدیم! روز گذشته به سراغ هر شبکه و رسانه خبری معتبر خارج از کشور که می رفتیم، خبری از «دیوار مهربانی» ایرانی کار کرده بود. کمپینی خودجوش که خیلی سریع تر از هر روش دیگری، در این شب های سرد زمستان، لباس گرم را به دست نیازمندش می رساند.
بی بی سی ورلد درباره اش نوشته بود: «این ایده به نظر می رسد که برای نخستین بار از شهر مشهد و پس از آن که فردی با آویزان کردن چند جالباسی و آویز بر دیواری روی آن نوشته شده بود «اگر نیازی نداری بگذار و اگر نیاز داری بردار»، شروع شد؛ اهدای کاپشن، شلوار و دیگر لباس های گرم نقطه شروع این حرکت شد. فردی که مبدع این ابتکار بود همچنان ناشناخته مانده اما این ایده به سرعت در دیگر شهرها گسترش و در شبکه های اجتماعی ایران پر شده است.» 

دیلی تلگراف هم نوشت: «ایرانی ها با برپایی دیوارهای مهربانی در سراسر ایران از جمله در شهرهای شیراز، مشهد و اصفهان به کمک هموطنان بی بضاعت و بی خانمان شان در ماه های فصل سرد زمستان شتافتند... مشابه این ایده پیش تر نیز در خیابان های ایران به صورت تعبیه یخچال های حاوی مواد غذایی برای افراد بی بضاعت دیده شده بود.»

شگفتی جهانی از مهربانی ایرانی

پایگاه روزنامه مشهور لاربوبلیکا ایتالیا هم با انتشار 23 تصویر از دیوارهای مهربانی ایرانی ها از این کار خیرخواهانه ایرانی ها تمجید کرده است.

بیش از یک سال از کمپین و چالش سطل آب یخ برای توجه بیشتر به بیماران مبتلا به ای.ال.اس می گذرد، چالشی که پایش به ایران باز شد و بیشتر جنبه سرگرم کننده آن، مورد توجه مردم قرار گرفت.

حالا اما یک کمپین ایرانی تشکیل شده و با فرهنگ سازی درست راهش را نه فقط در ایران، بلکه احتمالا به زودی به واسطه این حجم وسیع رسانه ای شدن، در آن سوی آب ها، باز خواهد کرد. کمپینی با یک شعار ساده: «نیازی نداری بذار، نیاز داری بردار».

فرقش با باقی کمپین ها و جنبش های دیگر ایرانی و غیر ایرانی در این است که ابتدا عملیاتی شده و بعد پایش به فضای مجازی و رسانه ها باز شده است. مانند اثر بال پروانه می ماند که می گویند ممکن است بال زدن یک پروانه، طوفان در آن سوی اقیانوس ها به راه بیندازد. حال یک ح-رکت ساده فردی گمنام، تبدیل به جنبشی ملی شده است و هیچ بعید نیست که خیلی زود جهانی شود. طولانی ترین شب سال را به سر کردیم اما سه ماه سرد در راه است، شاید این دیوارها این بار فاصله ها را کم کند.

دیوارهایی که به هم می رسند

این روزها در کوچه پس کوچه های شهر و در روزهایی که سوز سرما همه جا را فرا گرفته، به دیواری می رسی که گرمابخش دل ها شده است؛ دیواری که مردم آن را به دیوار مهربانی می شناسند و بر پایه مهر و همدلی بنا شده است.

شگفتی جهانی از مهربانی ایرانی

 این که قصه دیوار مهربانی از کجا شروع شد، شاید آنقدرها مهم نباشد، مهم شروع یک حرکت خیر و همه گیر شدن آن در شهرهای مختلف است.  همین که مردم در پس این همه دغدغه های روزمره شان، هنوز هم در گوشه و کنار ذهن شان، به یاد نیازمندان شهر هستند و با کوچکترین حرکتی، آستین همت بالا زده، به میدان آمده و سعی بر مشارکت و رونق کار خیر دارند، ارزشی دو چندان دارد.

همین که یادشان نرفته، اگر امروز لباس گرمی به تن دارند، هستند کسانی که در آرزوی تن پوشی ساده، فارغ از اینکه در این سرمای زمستان تنی را هم گرم کند، روز خود را شب می کنند.

«نیاز داری ببر؛ نیاز نداری بذار»

آنچه از دور نگاه هر رهگذری را به خود جلب می کند و حس کنجکاوی اش را برمی انگیزد تا جلوتر رفته و ببیند دقیقا چه خبر است، دیدن عبارت «نیاز داری ببر؛ نیاز نداری بذار» است! از لباس گرم گرفته تا لباس معمولی، کیف و کفش و کلاه و شال گردن ... روی این دیوار جای گرفته است. عده ای لباس به دست می آیند و عده ای لباس به دست می روند!

«نمی دانم شاید مشکل ما آدم ها این است که فقط به فکر زندگی خودمان هستیم. به فکر این که امشب چه لباسی بپوشیم. به فکر این که فردا کجا بریم. شام کجا باشیم و ...! شاید خیلی ها رو بی رحمانه فراموش کردیم و فقط داریم سعی می کنیم آدم های خوبی باشیم یا این که نشان بدیم آدم های خوبی هستیم؛ اما آیا واقعا اینطوری است؟» اینها را زهرا دختری 23 ساله می گوید که کنار این دیوار ایستاده و نظاره گر معامله مهربانی است. یکی می آورد و دیگری می برد! یکی که نیازی ندارد و یکی که نیازمند است!

او ادامه می دهد: «دنیای ما آدم ها آنقدر سرد و بی روح شده که باید خودمان دست به کار شویم و گرمش کنیم. زندگی کوتاه تر از آن است که فکرش را می کنیم. باید تا جای ممکن مهربانی کرد.»

آن طرف تر هم مادری در حال آویزان کردن یک سری لباس به این دیوار است! او می گوید: «دیوار مهربانی یک حرکت دوست داشتنی است. لذت بردم. آفرین به افراد خوشفکر و خوش ذوق. خدا کند واقعا به دست کسانی برسد که نیازمندند.»

شگفتی جهانی از مهربانی ایرانی

بازتاب «دیوارهای مهربانی» ایرانیان در رسانه های انگلیس

این ابتکار ایرانیان در راه اندازی دیوارهای مهربانی برای کمک به افراد بی بضاعت روز دوشنبه در رسانه های انگلیسی بازتاب گسترده ای یافت. به گزارش ایرنا، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: ایرانی ها با برپایی دیوارهای مهربانی در سراسر ایران از جمله در شهرهای شیراز، مشهد و اصفهان به کمک هموطنان بی بضاعت و بی خانمانشان در ماه های فصل سرد زمستان شتافتند.

این روزنامه نوشت: ایرانی ها دیوارهای مهربانی برپا کرده اند. مردم (با این ابتکار) به راحتی می توانند لباس های گرم خود را به افراد بی خانمان و بی بضاعت در حالی که ایران دارای زمستان های بسیار سردی است اهدا کنند.

مفهوم بسیار ساده است، چند آویز و چوب لباسی بر یک دیوار رنگ شده که روی آن نوشته شده است: «اگر نیاز نداری بگذار و اگر نیاز داری آن را بردار». این روزنامه با بیان اینکه سازمان دهنده این حرکت اجتماعی همچنان ناشناخته باقی مانده است، افزود: گفته می شود که این ابتکار نخست در شهر مشهد در شمال شرق ایران شروع شد و پس از آن در شهرهای دیگر این کشور گسترش یافت. دیلی تلگراف اضافه کرد: این حرکت در دیگر شهرها پس از پخش تصاویر آن در شبکه های اجتماعی که از کاربرانشان می خواستند اجازه ندهند که مردم بی خانمان از سرما در این زمستان بلرزند، گسترش یافت.

این روزنامه افزود: مشابه این ایده پیش تر نیز در خیابان های ایران به صورت تعبیه یخچال هایی حاوی مواد غذایی برای افراد بی بضاعت دیده شده بود. دیلی تلگراف نوشت: یک کاربر در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشته است: «این یک ایده بزرگ است و امیدوارم در سراسر ایران منتشر شود.»

این روزنامه افزود: یک کاربر دیگر می گوید: «دیوارها بین ما فاصله انداخته اند اما (این ابتکار) در برخی از خیابان های شیراز، مردم را به هم نزدیکتر کرده است.» دیلی تلگراف در همین حال افزود: ایران دارای زمستان های بسیار سردی است و اغلب درجه دما به زیر صفر می رسد.

شبکه بی بی سی نیز در گزارشی در این مورد نوشت: ایرانی ها در حال سازماندهی کمک های خیریه به شکل دیوارهای مهربانی در فضاهای باز هستند. این شبه خبری افزود: این دیوارهای مهربانی در شهرهای بزرگ برپا شده اند و سبب ترویج بحث هایی به صورت آنلاین در مورد تلاش برای کمک به افراد فقیر شده است.

بی بی سی افزود: این ایده به نظر می رسد که برای نخستین بار در شهر مشهد و پس از آنکه فردی با آویزان کردن چند جالباسی و آویز بر دیواری که روی آن نوشته شده بود «اگر نیاز نداری بگذار و اگر نیاز داری بردار»، شروع شد و اهدای کاپشن، شلوار و دیگر لباس های گرم نقطه شروع این حرکت بود. این شبکه خبری افزود: فردی که مبدع این ابتکار بود همچنان ناشناخته مانده اما این ایده به سرعت در دیگر شهرها گسترش و در شبکه های اجتماعی ایران پر شده است.

شگفتی جهانی از مهربانی ایرانی

بازتاب دیوارهای مهربانی ایرانیان در مطبوعات ایتالیا

ترویج دیوارهای مهربانی در ایران به منظور کمک به نیازمندان از سوی تشکل های مردم نهاد در رسانه ها و مطبوعات ایتالیا بازتاب داشته است. به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه ایتالیایی لاریوبلیکا روز دوشنبه در گزارشی مصور از این دیوارها نوشت: بخش هایی از دیوارهای شهرهای مختلف ایران به نیازمندان اختصاص یافته است.

این تارنما با انتشار 23 تصویر از دیوارهای مهربانی در ایران با عنوان «دیوار مهربانی در ایران برای نیازمندان» آورد: «نیاز نداری بذار، نیاز داری بردار» پیامی است که بر روی آنچه در شهرهای مختلف ایران با عنوان «دیوار مهربانی» پا گرفته است، دیده می شود.

این روزنامه نوشت: دیوار مهربانی، بخشی از یک دیوار در شهر است که بر روی آن قلاب هایی ساده برای آویزان کردن لباس، تعبیه شده است. در حاشیه دیوار مهربانی نوشته هایی مشاهده می شود که از مردم دعوت می کند تا آنچه را که بدان نیاز ندارند برای نیازمندان بر روی قلاب ها آویزان کنند.

لاریوبلیکا نوشت: به نظر می رسد که ایده دیوار مهربانی برای نخستین بار در شهر مشهد و توسط افرادی که مایل نیستند شناخته شوند، تحقق یافته و پس از انتشار نخستین تصاویر مربوط به آن در شبکه های اجتماعی، به سرعت به دیگر شهرهای ایران گسترش یافته است. نوعدوستی و کمک به نیازمندان از خصوصیات بارز ایرانیان بوده که در اروپا نیز زبانزد است.
 

منبع: روزنامه هفت صبح