متأسفانه شاهد اين هستيم كه با وجود خطر 80 برابري قليان نسبت به سيگار يك خانواده دور هم می‌نشينند و قليان می‌كشد و حتی پدر يا پدربزرگ قليان را به كودك خردسالشان هم می‌دهند.
 
دبیر كل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: هر بار قلیان كشیدن معادل استعمال 2 تا 4 پاكت سیگار است و مولكول‌های سمی تنباكو قلیان‌ها كه تحت هیچ نظارتی نیستند، بعد از عبور از آب سنگین‌تر و مخرب‌تر می‌شوند بنابر این با مصوبه ستاد كشوری كنترل دخانیات جمع‌آوری قلیان‌ها از اول تیر دوباره آغاز می‌شود.

محمدرضا مسجدی افزود: قلیان به لحاظ توتون، تنباكو و نوع ماده دخانی تفاوت اساسی با توتون سیگار دارد، زیرا سیگارها با توجه به استانداردهای اروپایی تولید می‌شوند و حداقل نظارتی درباره نوع ماده دخانی آن وجود دارد اما تنباكو و توتون قلیان‌ها به طور كلی در جهان سوم و كشورهای غیر صنعتی تولید می‌شود و تحت هیچ نظارت و استانداردی نیست و به همین علت به شدت بی كیفیت هستند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر عبور این مواد بی‌كیفیت و سمی دخانی از آب قلیان است كه باعث می‌شود، مولكول‌های سمی این مواد سنگین‌تر شوند و به همین علت اثر تخریبی آن بر سلول‌های تنفسی و سایر سلول‌های بدن بیشتر می‌شود. علاوه بر آن پكی كه یك فرد به قلیان می زند بسیار عمیق تر از پك سیگار است و هر بار مواد سمی بیشتری را وارد بدن می‌كند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مسئله دیگر كه خطر مصرف قلیان را بیشتر از سیگار می‌كند این است كه استعمال سیگار حداكثر 5 تا دقیقه طول می‌كشد اما مصرف یكبار قلیان یك ساعت و گاهی تا 2 ساعت هم طول می‌كشد و اگر با یك بار سیگار كشیدن1500 سی سی مواد شیمیایی سمی وارد بدن شود با یك بار قلیان كشیدن بین 500 تا هزار سی سی مواد شیمیایی كه سنگین‌تر و مخرب‌تر هم هستند. وارد بدن فرد می‌شود كه معادل 40 تا 80 نخ سیگار است.
 
این فوق تخصص بیماری‌های ریه اضافه كرد: از همه بدتر اینكه مصرف سیگار در خانواده‌ها قبیح است و معمولاً به صورت فردی استعمال می‌شود، هیچ گاه یك پدربزرگ سیگارش را به عروس یا نوه‌اش تعارف نمی‌كند، اما متأسفانه شاهد این هستیم كه با وجود خطر 80 برابری قلیان نسبت به سیگار یك خانواده دور هم می‌نشینند و قلیان می‌كشد و حتی پدر یا پدربزرگ قلیان را به كودك خردسالشان هم می‌دهند.

وی گفت: مصرف قلیان به صورت جمعی علاوه بر خطرات تخریبی مواد دخانی خطر انتقال بیماری‌های عفونی و ویروسی از جمله هپاتیت را هم در پی دارد.

دبیر كل جمعیت مبارزه با دخانیات افزود: با توجه به این مسائل بعد از لغو مصوبه ممنوعیت جمع آوری قلیان از سوی دولت در سال گذشته در جلسه ستاد كشوری اجرای قانون جامع دخانیات مصوب شد كه پس از فرهنگ سازی درباره مضرات قلیان و آماده كردن اصنافی كه مدعی هستند قلیان محل تأمین معاش آنهاست، دوباره از اول تیر طرح جمع آوری قلیان با همكاری نیروی انتظامی اجرا شود كه مراحل اداری آن برای اعلام رسمی از سوی دولت در حال طی شدن است.

مسجدی درباره وضع استعمال سیگار در جامعه نیز گفت: طی دو سه سال گذشته سن شروع استعمال سیگار در كشور ما حدود 2 سال كاهش یافته و به حدود 15 سال در دختران و 13 سال در پسران كاهش یافته است و این ترفند تولیدكنندگان دخانیات است كه به سمت مصرف كنندگان جوانتر می‌روند تا مدت بیشتری از مصرف مواد دخانی توسط آنان سود ببرند.

وی افزود: مصرف دخانیات به خصوص در بین دختران و به ویژه دختران دانشجو بیشتر شده و شیوع آن از 2 تا 3 درصد گذشته گاه تا 8 درصد افزایش یافته است و این مسئله واقعاً جای نگرانی دارد و یك هشدار جدی برای سلامت نسل آینده ساز كشور است.

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com