رييس سازمان هواپيمايی کشوری : با بررسيهای انجام شده متوجه شديم که يک نوع بی نظمی در کابين خلبان وجود داشته و خلبان مذکور تمرکز لازم را برای فرماندهی کامل اين هواپيما نداشته است.
 
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام نتایج بررسیهای فنی و کارشناسی در باره وقوع سانحه برای یک فروند هواپیمای مسافری ایلیوشن که روز جمعه هنگام فرود 16 کشته و 30 مجروح در مشهد به جا گذاشت، "سرعت زیاد" ناشی از دعوا در كابین خلبان هوپیما را علت خروج آن از باند فرودگاه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، "محمدعلی ایلخانی" شنبه شب در بخش گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما توضیح داد: با بررسیهای انجام شده از اطلاعات رادار فرودگاه مشهد، تحقیقات همکاران اعزامی ما در آن فرودگاه و نیز بازخوانی سی وی آر (جعبه سیاه) هواپیما که به تهران منتقل شده است، مشخص شد هواپیما به علت سرعت بیش از حد مجاز، هنگام نشستن روی باند از مسیر خارج شده و بیش از 1100 متر هم از انتهای باند عبور کرده است که این امر بروز سانحه را به همراه آورد.

وی گفت: با بررسیهای انجام شده متوجه شدیم که یک نوع بی نظمی در کابین خلبان وجود داشته و خلبان مذکور تمرکز لازم را برای فرماندهی کامل این هواپیما نداشته است.

ایلخانی افزود: با توجه به اینکه رییس هیات مدیره شرکت آریا قشم که هواپیما را اجاره داشت نیز در هواپیما بوده، به نظر می رسد کابین خلبان، فضای آرامی برای هدایت هواپیما نبوده است .

معاون وزیر راه در باره دلیل دستیابی سریع کارشناسان به علت بروز سانحه هوایی مشهد اظهارداشت: هر هواپیمایی کتاب عملکرد مخصوص به خود را دارد و به همین علت، ما توانستیم سریعا در مورد علت این حادثه اظهار نظر کنیم.

وی افزود: با بررسی کتاب راهنمای هواپیما دریافتیم که این کتاب به خلبان می گوید هنگام نشستن روی باند باید حداقل 145 مایل و حداکثر 165 مایل سرعت داشته باشد، حال آنکه بررسی همکاران ما از رادار فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس و دیگر تجهیزات و شرایط محل موید آن است که سرعت این هواپیما موقع نشستن روی باند 197 مایل بوده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: این نتیجه برای ما هیچ شبهه ای باقی نمی گذارد که خلبان هنگام نشستن هواپیما از سرعت زیادی برخوردار بوده و مسیر تهران تا مشهد را که معمولا یک ساعت و 10دقیقه به طول می انجامد پنج دقیقه زودتر پیموده است.

به گفته ایلخانی، آف دی آر هواپیما هم سالم است و کار بازخوانی آن انجام خواهد شد اگرچه از نظر ما کاملا شفاف و روشن است که علت سانحه چه بوده است .

مهندس فرامرز سروی معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این برنامه گفت: صنعت هواپیمایی ایران از قوانین و مقررات بین المللی و استانداردهای جهانی تبعیت می کند و تمام کشورهای عضو پیمان شیکاگو ملزم هستند استانداردهایی که سازمان بین المللی هواپیمایی تعیین می کند را برای یک ناوبری بین المللی اجرا کنند .

وی افزود: هواپیمای موردنظر متعلق به "دتو " بود که یک شرکت قزاقستانی است و طی قراردادی چارتری، در اختیار شرکت آریا قشم از ایران قرار گرفته بود.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: این هواپیما چهار ماه پیش وارد ایران شده و دو ماه و ده روز از فعالیت پروازی آن می گذرد.

وی گفت: علت اینکه این هواپیما حدود دو ماه است وارد پرواز شده، این بود که نیاز داشت به سطح مطلوب استاندارد ملی برسد .

معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: هر هواپیمایی در شرایط مختلف آب و هوایی و مختصات جغرافیایی باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا بتواند در آن منطقه پرواز کند.

به گفته سروی، از آنجا که این هواپیما از الزامات هوانوردی برخوردار بوده،کارشناسان ایرانی آن را در قزاقستان بطور دقیق بررسی کرده بودند و هواپیما گواهینامه های بین المللی برای پرواز را در خطوط جهانی داشت، از استانداردها و شرایط لازم برای پرواز برخوردار بود.

وی افزود: خلبان این هواپیما نیز استاد پرواز خلبانی و دارای 14 هزار ساعت پرواز بود که در نوع خودش بی نظیر است.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری به همین دلیل نتیجه گرفت که هم هواپیما، هم گروه پروازی و هم شرکت هواپیمایی مربوطه از استانداردهای بین المللی برخوردار بوده اند .

رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم تاکید کرد که ایران به سازمان هواپیمایی کشوری قزاقستان به عنوان عضو ایکائو و مطابق قوانین بین المللی اعتماد دارد.

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir