در بخش پيش رو موضوع بومی شدن محل خدمت سربازان ، وضعيت حقوقی آنها و آينده خدمت سربازی با توضیحات سردار کمالی بررسی می شود.
  
آیا شما برای بومی شدن محل خدمت سربازان یعنی اینكه سربازان هر استان در همان استان خدمت كنند، برنامه‌ای دارید؟

این موضوع جزو برنامه ما نیست اما در اینجا چند نكته مطرح است. یكی اینكه سازمان وظیفه عمومی سازمان اعزام كننده است و سازمان بكار گیرنده نیست.سازمان وظیفه عمومی تلاش خود را برای آموزش سربازان در همان استان نزدیك محل سكونتشان انجام می دهد ولی شاید كمتر از 50 درصد این امر تحقق پیدا می كند. دلیلش این است ما مراكز آموزشی كه داریم در شهرهای خاص است مثلاً در  استان مازندران اصلاً پادگان آموزشی نداریم یكی 2 تا پادگان خیلی كوچك داریم كه ظرفیتش محدود است یا در گیلان مثلاً پادگانی كه ما داریم پادگان كوچكی است كه شاید مثلاً پانصد نفر هم در هر دوره نمی تواند بگیرد لذا ما مجبوریم اینها را بفرستیم در شهرهایی كه تعداد سربازشان كم است ولی پادگان آنجا ظرفیتش بالاست بنابراین در سازمان وظیفه عمومی فقط بحث آموزش مطرح است و بحث بكارگیری نیست.

 نكته دیگر این است كه بنا نیست سرباز در شهر خودش خدمت كند به دلیل اینكه نیازهای ما عموماً در شرق، غرب و جنوب كشور است درحالی كه سربازهایی كه ما زیاد داریم در مركز و شمال و برخی از این مناطق است. بنابراین ما به ناچار باید سربازان را به آن مناطق بفرستیم.

 نكته بعدی هم اینست كه بكارگیری سربازان در شهرهای خودشان با اصل سربازی هم مغایرت دارد.

 سربازی تربیت نظامی و اجتماعی است. سرباز باید با دوری از موطن خود، با مناطق، قلمرو و مسائل دیگر آشنا شود كه در مواقع ضروری بتواند كمك كند نه اینكه هر كس در شهر خودش باشد و این موضوع اصلاً انجام ماموریت نیروهای مسلح را مختل می‌كند.

 تلاشی كه نیروهای مسلح انجام می‌دهند، این است كه سعی كنند فاصله محل خدمت یك سرباز با موطنش را كاهش دهند نه اینكه هر سربازی در استان خودش یا استان همجوار خدمت كند.
 
یك سوال دیگر، در حال حاضر سربازان چقدر حقوق می‌گیرند؟

آنچه در حال حاضر به سربازان پرداخت می‌شود، اسمش را نمی‌توان حقوق گذاشت به دلیل اینكه سربازی كه در پادگان حضور دارد،  واقعاً 24 ساعته باید خدمت كند و این را اگر بخواهیم با ارزش ریالی مقایسه كنیم مبلغ خیلی زیادی خواهد بود اما مبلغی كه الان به سربازها پرداخت می‌شود، خیلی ناچیز است و در واقع یك كمك هزینه ای است كه به سربازان پرداخت می شود كه حداقلش حدود 39 هزار تومان است.ما معتقدیم كه اگر قرار است حقوقی به سربازان پرداخت شود، باید مبلغ قابل توجهی باشد و این موضوع زیبنده سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

بعضا گفته می‌شود كه در نیروهای مسلح از تخصص و توانایی سربازها استفاده نمی شود، نظرتان را بفرمائید.

نیروهای مسلح ماموریت دفاع از امنیت، استقلال، تمامیت ارضی کشور و... را بر عهده دارند.نیروهای مسلح بخشی از نیروهای خود را از بین جوانها استخدام می‌كند و بخشی را هم از طریق سربازان تامین می‌كند. طبیعتا در خصوص نیروهایی كه استخدام می‌ کند باید پاسخگو باشد یعنی اگر رفت یک لیسانس یا دکترای کشاورزی را استخدام کرد و فردا نتوانست او را بکارگیری کند، باید پاسخگو باشد اما در رابطه با نیروهای اجباری و سربازان باید توجه داشت كه همه ایرانیها با هر نوع دین، مذهب، نژاد و قومیت اعم از ترک ، کرد ، لر، بلوچ ، و... باید به سربازی بروند و بعضاً هم ممکن است اینها کلی مسائل خاص سیاسی داشته باشند حال سوال اینست كه نیروهای مسلح چکار باید بکند؟ طبیعی است که نیروهای مسلح اصلاً نمی تواند همه سربازان را با توجه به تخصص آنها را بکار بگیرد.

بخشی از این نیروها تخصص هایی دارند كه برای نیروهای مسلح مفید است اما تعداد زیادی از اینها کسانی هستند که تخصص‌هایی كه دارند مستقیما برای نیروهای مسلح فایده‌ای ندارد. بنابراین، نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه یا نیروی انتظامی مجبور است به اینها آموزشهای تخصصی بدهد و در مشاغلی بكار گیرد.

یکی از این آموز‌شها، آموزش فنی و حرفه ای است كه به 2 دلیل آموزش صورت می‌گیرد. یكی اینکه در طول مدت سربازی خودمان بتوانیم از توانایی های آنها استفاده کنیم و دیگر اینكه از این آموزش در بیرون هم استفاده كند.سال گذشته ما در حد 25 هزار نفر را آموزش دادیم اما اگر سازمان فنی و حرفه ای توانایی داشته باشد شاید ما بتوانیم این ظرفیت را به 100 هزار نفر در سال هم افزایش بدهیم.

در هر حال ماموریت مان مشخص شده است.وظیفه ما نیست كه به همه جوانها آموزش های تخصصی بدهیم. این ماموریتی است که شاید در وزارت كار یا علوم باید تعریف شود.

نكته خاصی اگر دارید بفرمائید؟

متاسفانه ما شاهد جوسازی هایی در خصوص خدمت سربازی اعم از كاهش خدمت، سرباز حرفه‌ای، خرید خدمت و یا معافیت از سوی بعضی رسانه‌ها هستیم و بیشتر هم از سوی نشریات زرد به آن دامن زده می‌شود تا میزان فروش خود را افزایش دهند اما باید توجه داشت كه ایران کشوری است که با تهدیدات مواجه است و وضعیت سوق الجیشی ما طوری است که بایستی از سرباز استفاده کنیم. همچنین حکومت ما حکومتی است که متکی به مردم است. ارتش متکی به مردم است. قانون هم به ما اجازه این را داده که بخش عمده ای از نیاز نیروی انسانی‌ مان را از بین مردم تامین کنیم و قانون گذار این حق را به ما نمی دهد تا در بازار کار نیروی انسانی مورد نیاز خودمان را جذب کنیم. بنابراین بحث سربازی این است که جوانان کشور قبل از اینکه وارد اجتماع بشوند بایستی تعهدی كه نسبت به عزت، استقلال و تمامیت ارضی نظام مقدس خودشان دارند را ایفا کنند.

نیروهای مسلح به جوانان اعتماد دارد و مسئولیت پذیری جوانان را باور دارند و بخش زیادی از مسئولیت هایی که به عهده نیروهای مسلح گذاشته شده توسط همین جوانان انجام می شود. یعنی اگر عده ای به هر دلیل سیاسی یا اجتماعی باور کردن جوانان را شعار خود قرار می دهند در نیروهای مسلح این امر با واگذاری مسئولیت به جوانان اجرا می‌شود و سربازی نگرش و باب جدیدی برایشان باز کرده و دیدگاههایشان در خصوص مشکلات و مسائل زندگی و اجتماع واقعاً تغییر کرده و بر این اساس و با توجه به وضعیت فعلی کشورمان سربازی حذف نخواهد شد و باقی خواهد ماند و از جوانان انتظار داریم که به یک سری شعارها توجه نکنند و به موقع برای انجام سربازی مراجعه کنند و خدمت سربازی شان را انجام دهند چون سربازی هم برای خودشان مفید است و هم برای نیروهای مسلح.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com