ابتکار : حق نداریم به نام دین، خشونت علیه زنان را ترویج دهیم
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ما حق نداریم به نام دین خشونت علیه زنان را توسعه و ترویج دهیم زیرا دین اسلام، دین رفعت و مهربانی است و بین زن و مرد به غیر از اصل تقوا هیچ تفاوتی قائل نشده است

صحبت های معصومه ابتکار در مورد خشونت علیه زنان

معصومه ابتکار در همایشی با هدف آموزش توانمندسازی بانوان و با موضوع خشونت در سالن رضازاده اردبیل با تبریک سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، اظهار کرد: ما خوشحال هستیم که با همکاری معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری و ورزش و جوانان زمینه برگزاری کارگاه‌های آگاهی‌بخشی خانواده‌ها به ویژه زنان علیه مسائل و موضوعات آسیب‌آفرین همچون اعتیاد، خشونت برپا شده و خانواده‌ها نیز از این کلاس‌ها استقبال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه به محوریت خانواده در پیشبرد فعالیت‌های اجتماعی تاکید شده؛ به طوری که رئیس جمهور نیز به موضوع تحکیم خانواده و رفع خشونت علیه زنان بارها تاکید کردند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ما امروز از یک نظام مردم‌سالاری دینی برخوردار هستیم که در عین آزادی، به ارزش‌های دینی بها داده و ضرورت دارد از این ظرفیت در ارتقای توان‌افزایی زنان استفاده شود.

ابتکار بیان کرد: البته تفسیر و برداشت ما از ارزش‌های دینی با آنچه واقعیت دارد، متفاوت است و ما نباید فکر و اندیشه خود را به نام دین یا مسلک بین مردم ترویج کنیم و یا بخواهیم آزادی‌های در چارچوب دینی و شرعی را محدود کنیم.

وی ادامه داد: به هیچ وجه زنان ما شهروند دسته و درجه دو محسوب نمی‌شوند و آنچه که در قرآن کریم به یکسان بودن زن و مرد در آفرینش تاکید شده، بر همین اساس بوده و همه باید این کلام الهی را مدنظر قرار دهیم که کرامت، مقام و جایگاه انسان‌ها جز در خودمراقبتی چیز دیگری نیست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: آنانی که به خدا تقرب می‌جویند، قطعا از رتبه و جایگاه والاتری برخوردار هستند؛ در حالی که زنان و مردان از یک نفس واحد خلق شده و اصل دین ما نیز به این موضوع تاکید دارد.

ابتکار اظهار کرد: باید به یاد داشته باشیم که در سایه ارتقای شخصیت زن در خانواده و جامعه است که نظام اجتماعی رشد یافته و بالنده می‌شود و از همین روی است که امام راحل (ره) همواره تاکید داشتند که زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند و از دامن زن است که مرد به معراج می‌رود.

وی نقش تاثیرگذار زنان را در سهیم شدن در مسیر توسعه پایدار و روبه جلوی جامعه مهم اعلام کرد و گفت: نباید کارکرد زن را در خانواده به ویژه در ایجاد آرامش و آسایش نادیده بگیریم چرا که اگر زنی نباشد قطعا خانواده از منشا آرامش و آسایش بهره‌مند نخواهد بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به ابعاد مختلف خشونت علیه زنان و نظام خانواده اشاره کرد و افزود: در تحکیم بنیان خانواده و احترام متقابل در زندگی مشترک باید این اصل را مهم بدانیم که در مکتب اسلام به تفاوت زن و مرد توجهی جدی نشده بلکه بر اصل برابری تاکید و بر همین اساس موضوع احترام متقابل و کسب آگاهی از حقوق متقابل مورد توجه است.

ابتکار اضافه کرد: ما امروز باید از یک ارتباط موثر و درک متقابل در نظام خانواده صحبت کنیم چرا که با تقویت این قدرت ارتباطی بهتر می‌توانیم زمینه‌های هم افزایی و همدلی را در جامعه در قالب طرح‌های ملی و موثر فراهم آوریم.

وی به اجرای طرح تقویت ارتباط مهارتی در جامعه با هدف افزایش عزت نفس و رسیدن به خوداتکایی اشاره و اظهار کرد: نباید در این موضوع طبیعت و محور مهربانی و ارتباط صمیمی با فضای بیرونی را نادیده بگیریم چرا که طبیعت همه زیبایی‌ها را به ما می‌آموزد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: ما طرح گفت‌وگوی ملی در خانواده را در مرحله دوم با قوت و قدرت اجرایی می‌کنیم تا مهارت گفت‌وگو بین نسل‌ها و خانواده‌ها فراهم آید.

ابتکار توجه به تفکر نقادانه همراه با تقویت قدرت شنیدن را ضروری دانست و بیان کرد: در نهاد خانواده باید زن و مرد و فرزندان قدرت شنیدن و تحمل نقدها و انتقادات را در خود بالا ببرند تا به نوعی در سایه ارتباط موثر مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز در دیپلماسی جهانی و بین‌المللی برای حل و فصل اختلافات به گفت‌وگو نیاز داریم و قطعا وزیر امور خارجه ما که از افتخارات این کشور است، با مهارت گفت‌وگو سعی دارد تنش‌ها و نارسایی‌ها را در سطح جهانی و بین‌المللی از بین ببرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در سایه برگزاری چنین کارگاه‌هایی است که مناسبات سالم و رشد و تعالی زنان در نظام خانوادگی و اجتماعی تقویت شده و بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات رفع و مدیریت عاطفی همراه با عشق و علاقه نیز شکل می‌گیرد.

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemrgh.com/news
منبع : isna.ir