اين همه انكار برای چيست؟ بسياری از كلاس‌های درس در تهران و شهرستان‌ها تعطيل شده و بسياری از مدارس به حالت نيمه تعطيل درآمده‌اند، اما مسوولان اصرار دارند كه هيچ كلاس و مدرسه‌ای به دليل آنفلوآنزای نوع A (خوكی)‌ تعطيل نشده است.

 
به نقل از عصر ايران ، طی یك ماه گذشته ، اخبار ضد و نقیضی مبنی بر تعطیلی مدارس شنیده شده كه با واكنش‌‌های هماهنگ برخی مسوولان در انكار و تكذیب این تعطیلی همراه بوده است. رئیس آموزش و پرورش شهر تهران در تازه‌ترین واكنش به این گونه اخبار با تكذیب هر نوع تعطیلی مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزای نوعA ، می‌گوید: هیچ خطری در این زمینه، مدارس تهران را تهدید نمی‌كند. او در حالی این اطمینان خاطر را می‌دهد كه ارائه هر نوع آماری را درخصوص شمار دانش‌آموزان مبتلا به این نوع آنفلوآنزا به عهده مركز كنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی تهران و شهید بهشتی و... می‌داند.

در واكنش دیگری، مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت فردی هم منكر هر نوع تعطیلی مدارس می‌شود و می‌گوید: هیچ مدرسه‌ای به دلیل افزایش ابتلا به این بیماری تعطیل نشده است.

و بالاخره دیروز كارشناس و مسوول بهداشت آموزش و پرورش تهران، آمار دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوآنزای نوعA بسیار اندك می‌داند و بر اقدامات سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مباهات می‌كند.

تمام این اظهارات در حالی مطرح می‌شود كه وزیر بهداشت و درمان، 55 درصد مبتلایان را زیر 24‌سال اعلام می‌كند، یعنی بخش عمده‌ای از مبتلایان در سنین مدرسه و دانشگاه قرار دارند و نیز شواهدی وجود دارد كه اگر هیچ مدرسه‌ای به شكل عام تعطیل نشده، بلكه تعطیلی كلاس‌های درس و بلاتكلیفی دانش‌آموزان غیرمبتلا، منجر به بی‌نظمی در آموزش آن هم در ابتدای سال تحصیلی شده است.

اجرای نصفه نیمه دستورالعمل تعطیلی مدارس

با توجه به این كه مسوولان نظام آموزش و سلامت كشور قبل از شروع سال تحصیلی پیش‌بینی كردند كه با بازگشایی مدارس، میزان شیوع این بیماری از طریق ارتباط میان فردی افزایش می‌یابد، دستورالعملی برای تعطیلی مدارس در مواقع اضطراری به مدارس ابلاغ شد كه براساس آن، در صورتی كه 15 درصد از جمعیت دانش‌آموزان یك مدرسه به بیماری آنفلوآنزای نوعA مبتلا شوند، آن واحد آموزش بین 5 تا 7 روز تعطیل می‌شود؛ اما این دستورالعمل چقدر به مرحله اجرا رسیده است؟

در حال حاضر، اخبار رسیده از مدارس نشان‌می‌دهد در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران و برخی مراكز استان‌ها، این دستورالعمل در حد افراط یا تفریط اجرا می‌شود. براساس این گزارش‌ها، ابتلای 15 درصد از جمعیت برخی كلاس‌ها كه معمولا حدود 5 تا 6 نفر از جمعیت كلاس را شامل می‌شوند، بقیه دانش‌آموزان را با بلاتكلیفی روبه‌رو كرده است. برخی دانش‌آموزان كه بیشتر جمعیت كلاس‌ها را تشكیل می‌دهند، این روزها به مدرسه می‌روند اما چون جمعیت كلاس‌ها به حد نصاب نرسیده، بنا بر توصیه مدیر و معاونان مدارس راهی منزل و البته گاه عازم خیابان‌ها می‌شوند.

به گفته اولیای این دانش‌آموزان، معلمان و مسوولان مدارس ترجیح می‌دهند كلاس‌ها را تعطیل كنند تا مجبور نشوند با تدریس مجدد دروس گفته شده برای دانش‌آموزان غایب به خود زحمت‌بدهند.

بعضی از این اولیا، درخواست می‌كنند یا مدارس را به طور كامل تعطیل كنید یا در شرایط اضطراری و به خاطر ابتلای 5 یا 6 دانش‌آموز، 15 یا 20 نفر را بلاتكلیف نگذارید.

تجربه جهانی چه می‌گوید؟

سازمان بهداشت جهانی با توجه به همه‌گیری ابتلا به آنفلوآنزای نوعA بویژه در میان دانش‌آموزان، تعطیلی مدارس را به صورت موقت منجر به كند‌شدن شیوع این بیماری دانسته و براساس همین تصمیم، مدارس كشورهای مختلف جهان به طور موقت تعطیل شده تا خطر این بیماری كاهش یابد.

اما در ایران با این كه تراكم جمعیت دانش‌آموزی در تمام مقاطع و بویژه در كلانشهرها 25 تا 40 نفر است، مسوولان تعطیلی مدارس را راهكار مقابله با آنفلوآنزای نوعA نمی‌دانند. بنابراین انتظار می‌رود به‌جای سرگردانی دانش‌آموزان، معلمان به آموزش ادامه دهند و در صورت بهبود دانش‌آموزان غایب، از كلاس‌‌های فوق برنامه برای جبران عقب‌‌ماندگی این عده استفاده كنند.

خانواده؛ مهم‌ترین راهكار مقابله

حسن ضیاءالدینی، مشاور وزیر و مدیركل سلامت وزارت آموزش و پرورش در این مورد توضیح می‌دهد كه این وزارتخانه با تعطیلی كامل مدارس و عقب ماندن دانش‌آموزان از درس مخالف است. او اضافه می‌كند: بیش از دستورالعمل اجرایی وزارت آموزش و پرورش، این خانواده‌ها هستند كه باید به مقابله با این بیماری بپردازند و در صورت بروز بیماری آنفلوآنزای نوعA در میان فرزندانشان، اجازه‌ورود به مدرسه را به آنها ندهند.

این مسوول، ارائه گواهی ابتلا به آنفلوآنزای نوعA را برای دانش‌آموزان غایب ضروری می‌داند و می‌گوید: اگر غیبت بدون مجوز پزشك باشد، غیرقانونی است، ضمن این كه اگر تعداد جمعیت كلاس‌ها زیاد است، بهتر است مدارس از بلاتكلیفی سایر دانش‌آموزان جلوگیری كند.

وی در عین حال شماره سامانه پاسخگویی آموزش و پرورش شهر تهران (1820)‌ را اعلام می‌كند و از خانواده‌ها می‌خواهد در صورت مواجهه با هرگونه تخلفی از سوی مدیران مدارس، به این سامانه اطلاع دهند.

به هر حال هرچند وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ دستورالعمل جداسازی آبخوری از سرویس بهداشتی و تجهیز مدارس به لوله‌كشی صابون مایع و نیز ابلاغ دستورالعمل‌هایی برای قانونی كردن غیبت دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوآنزای نوعA ، سعی در مهار این بیماری دارد، اما در حال حاضر، نه‌تنها این دستورالعمل به طور جدی اجرا نمی‌شود، بلكه در برابر تراكم جمعیت بالای دانش‌آموزان ابتلای 15 درصد منجر به سرگردانی و بلاتكلیفی بیشتر جمعیت كلاس‌ها شده، این همان نكته‌ای است كه گویا در دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان مغفول مانده است.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com