هیلاری : من خوبم ، ترامپ بد است!
چشم‌های زیادی به انتخابات امریكا دوخته شده است. روزهای پایانی انتخابات درون حزبی امریكا در حال سپری شدن است و...

سخنرانی پرشور «هیلاری» در دقیقه 90

چشم‌های زیادی به انتخابات امریكا دوخته شده است. روزهای پایانی انتخابات درون حزبی امریكا در حال سپری شدن است و بیش از اینكه در حال حاضر نتایج انتخابات درون حزبی مهم باشد، حواشی و سخنرانی‌هایی كه نامزدهای باقی مانده در عرصه رقابت‌ها انجام می‌دهند تنور انتخابات را گرم نگه داشته است. 

دونالد ترامپ هرچند دیگر دغدغه رقبای درون حزبی برای كنگره نهایی حزب در كلیولند را ندارد اما چالشی به نام معترضانی را دارد كه پشت درهای محل‌های سخنرانی او در ایالت‌های مختلف جمع می‌شوند و علیه وی دست به اعتراض می‌زنند و تمامی این اعتراض‌ها اغلب با درگیری و مداخله پلیس به پایان می‌رسد. 

از طرفی دیگر هیلاری كلینتون كماكان با چالشی به نام برنی‌سندرز روبه‌رو است. او كه تنها یك قدم تا قطعی شدن نامزدی حزب دموكرات فاصله دارد، رقیبی سر سخت را درون حزب خود می‌بیند كه به راحتی از دور رقابت كنار نمی‌رود و تا لحظه آخر قصد جنگیدن برای شكست دادن كلینتون در ایالت‌های باقی مانده را دارد. سندرز نیز سرسختانه در برابر كلینتون ایستاده تا اورا به چالش بكشد. او كماكان معتقد است كلینتون پیروز نهایی نیست و می‌خواهد تا آخرین لحظه قدم به قدم و ایالت به ایالت با كلینتون پیش برود تا هرچند بر اساس احتمالات، نامزدی او تقریبا صفر به نظر می‌رسد اما با امید و انرژی كه كمتر از یك فرد ٧٤ ساله انتظار می‌رود مسیر خود را ادامه می‌دهد.

 

تعریف از خود؛ نقد از ترامپ

هیلاری كلینتون از ابتدای ورود به رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری امریكا، حساب ویژه‌ای روی تخصص خود در سیاست خارجی باز كرده است. او بسیاری از موفقیت‌های سیاست خارجی دولت اوباما را مدیون سیاست‌های خود می‌داند. او در سخنرانی‌ای كه پنجشنبه شب در میان هواداران خود ایراد كرد، تمركز را روی سیاست خارجی و انتقاد از ترامپ قرار داد. هیلاری هدف سخنان خود را دونالد ترامپ قرار داد و سخنان و برنامه‌های او در حوزه سیاست خارجی را به باد انتقاد گرفت. 

كلینتون با اشاره به صحبت‌های ترامپ گفت: او هیچ برنامه‌ای در زمینه سیاست خارجی ندارد و تنها صحبت‌های خود را با خشم و غضب و بدون كنترل ایراد می‌كند. كلینتون در سخنان خود همچنین تاكید كرد كه ترامپ شرایط رییس‌جمهور شدن و فرماندهی كل قوا را ندارد. وی در ادامه افزود: اكنون در حال حاضر تنها دشمنان ما از ریاست‌جمهوری ترامپ حمایت می‌كنند. اشاره كلینتون به حمایت‌های تلویحی است كه روسیه، چین و كره شمالی از روی كار آمدن ترامپ انجام دادند. 

كلینتون در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ایران اشاره و تاكیدكرد كه او توانسته با تحریم‌های فلج‌كننده علیه ایران این كشور را پای میز مذاكره بكشاند. با این حال او مدعی شد كه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی از تمامی گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی استفاده خواهد كرد. او همچنین با اشاره به وضعیت اسراییل در منطقه گفت: امنیت اسراییل، غیر قابل مذاكره است. آنها نزدیك‌ترین متحد ما در منطقه هستند و ما تعهدی اخلاقی به دفاع از آنها داریم.

 

وزیر پرونده‌های نیمه‌تمام

نكته حایز اهمیت این است كه باید دید تا چه حد ادعاهای كلینتون در حوزه سیاست خارجی قابل اعتناست. هیلاری هرچند به عنوان یكی از فعال‌ترین و پركارترین وزرای امور خارجه ایالات متحده شناخته می‌شود اما باید دید تا چه حد نتیجه كارهای او در این دوران به ثمر نشسته است. او در ابتدای تصدی سمت وزارت امورخارجه امریكا در سال ٢٠٠٩ دكمه‌ای را تحت عنوان استارت در مسكو به همراه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه فشار دادند تا سرآغاز روابطی دوباره بین مسكو و واشنگتن باشد، اما اكنون این رابطه چندان دوستانه به نظر نمی‌رسد و آن حركت تنها به صورت نمادین باقی ماند.

 هیلاری كلینتون اگرچه سیاست تحریم‌ها را به كار بست تا با فلج كردن اقتصاد ایران، از استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته‌ای جلوگیری كند اما در دور دوم ریاست‌جمهوری اوباما و روی كار آمدن جان كری به جای كلینتون، سیاست تحریم، جای خود را به مذاكره داد. اما با این وجود كلینتون توافق هسته‌ای را حاصل بذری می‌داند كه از طریق تحریم‌ها كاشته شده است. در لیبی نیز كه كماكان كلینتون برای عواقب آن پاسخگو است، دولت را مجبور به دخالت در لیبی می‌كند و در یك سوء مدیریت سفیر لیبی در امریكا جان خود را از دست می‌دهد و دولت امریكا نیز برنامه‌ای پس از سقوط قذافی طرح‌ریزی نمی‌كند و این كشور محل ظهورو بروز گروه‌های تروریستی می‌شود. 

از طرفی تنها سیاستی را كه می‌توان برای كلینتون به صورت كامل یك موفقیت دانست، در جریان سیاست‌های آسیایی او بود كه توانست میانمار را از شر یك دیكتاتوری خارج و كمك كند تا آنگ سان سوچی از حبس خانگی خارج شود تا روند دموكراتیك در این كشور شكل بگیرد. با این وجود تجربه‌های كلینتون در سیاست خارجی هرچند از نگاه او قابل دفاع است، اما می‌توان به این موضوع امیدوار بود كه او در سمت رییس‌جمهور اشتباهات گذشته را تكرار نخواهد كرد و حداقل سنجیده‌تر از ترامپ در زمینه سیاست خارجی عمل خواهد كرد.

 

آخرین سه شنبه بزرگ در امریكا

روز گذشته انتخابات درون حزبی در ویرجین آیسلند برگزار شد و امروز در پرتوریكو این انتخابات ادامه پیدا می‌كند. اما روز سه‌شنبه روزی حساس برای دموكرات‌ها خواهد بود، آخرین سه شنبه بزرگی كه می‌تواند تكلیف انتخابات را یكسره كند. در روز هفتم ژوئن كالیفرنیا عرصه رقابت كلینتون و سندرز است كه باید بر سر ٥٤٦ نماینده درون حزبی مبارزه كنند. كلینتون برای پایان انتخابات تنها نیاز به ٧٠نماینده دیگربرای پیروزی نیاز دارد، درصورتی كه رقیب او برنی سندرز برای رسیدن به كلینتون حداقل نیاز به هشتصد نماینده دیگر دارد. با این حال كالیفرنیا روز سه‌شنبه انتظار نامزدهای دموكرات را می‌كشد جایی كه نظرسنجی‌ها اختلاف دو درصدی را میان كلینتون و سندرز به نمایش می‌گذارد. 

در آخرین نظرسنجی كه شبكه ان بی‌سی از انتخابات كالیفرنیا منتشر كرده كلینتون با ٤٩ درصد آرا پیروز رقابت این ایالت است و سندرز نیز ٤٧درصد آرا را به دست آورده است و می‌توان انتظار داشت كه نمایندگان با اختلافی اندك میان این دو نامزد تقسیم می‌شوند. هرچند سرنوشت كلینتون قاعدتا در روز سه‌شنبه نهایی می‌شود اما اگر سندرز در كالیفرنیا پیروز شود، معرفی كلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

 

منبع: روزنامه اعتماد