تاسف فرانسه از تصمیم ایران در رَد پیشنهاد اروپا
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی از تصمیم ایران مبنی بر رد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای با حضور آمریکا اظهار تاسف کرد

فرانسه از تصمیم ایران بر رد پیشنهاد اتحادیه اروپا برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای با حضور آمریکا اظهار تاسف کرد

به نقل از نشنال پست، اگنس واندرمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه در اظهاراتی ضمن ابراز تاسف از عدم مشارکت ایران در مذاکرات هسته‌ای غیررسمی مدعی شد که این کشور در جهت یافتن راه حلی برای خروج از این بن بست تلاش خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص گفت: ما آماده همکاری با شرکایمان، دیگر مشارکت کنندگان در برجام و ایالات متحده هستیم تا به راه حلی دست یابیم که اجازه دهد ایران به تعهدات هسته‌ایش احترام بگذارد و ایالات متحده به توافق هسته‌ای 2015 بازگردد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یک شنبه اعلام کرده بود: با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ‌کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.

خطیب زاده در یک موضع‌گیری مطبوعاتی با اعلام مطلب فوق، تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.

وی گفت: اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده‌بستان نیست و همه بده‌بستان‌ها ۵ سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام!

روزنامه فایننشال تایمز پس از رد شدن دعوت اتحادیه اروپا برای مشارکت در نشستی با حضور اعضای اصلی توافق هسته ای و آمریکا از سوی ایران، به نقل از یک مقام ارشد ناشناس آمریکایی نوشت: ما فکر نمی‌کنیم که باید اقدامی برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره انجام دهیم.

فایننشال تایمز افزود که این مقام آمریکایی رد کردن این دعوت از سوی ایران را بخشی از «یک رقص دیپلماتیک» تلقی کرده و گفته است: من فکر نمی‌کنم که در (مذاکره) بسته است.

این روزنامه در ادامه مطرح کرد: یک دیپلمات اتحادیه اروپا از رد شدن این دعوت از سوی ایران ابراز ناامیدی کرده و گفت که «من بر این عقیده ام که این بسیار جدی است».


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: isna.ir