بیانیه تروئیکای اروپایی به شورای حکام درباره ایران
آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه مشترکی مدعی پایبندی کامل خود به برجام شدند

بیانیه سه کشور اروپایی: به برجام پایبند اما نگرانیم

در بیانیه مشترک تروئیکای اروپا خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که آلمان، انگلیس و فرانسه به طور کامل به توافق هسته‌ای با ایران پایبند می‌باشند.

سه کشور اروپایی ضمن ابراز نگرانی از آنچه "نقض تعهدات هسته‌ای" ایران خوانده شد، اظهار داشتند که توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران باعث می‌شود که جامعه بین‌المللی "سخت‌تر بتواند مطمئن شود که فعالیت‌های ایران کاملا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند".

در این بیانیه ذکر شده است که برخی "اقدامات [جبرانی] ایران پیامدهای غیرقابل بازگشتی برای توانایی‌های هسته‌ای ایران خواهند داشت".

سه کشور اروپایی با تاکید بر اینکه لغو پروتکل الحاقی توسط ایران منجر به محدود شدن دسترسی‌های آژانس و حتی ناتوانی آژانس اتمی در راستی‌آزمایی برنامه‌های هسته‌ای ایران خواهد شد، از حصول تفاهم فنی موقت میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کردند.

تروئیکای اروپایی در ادامه خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

آلمان، انگلیس و فرانسه با اشاره به اینکه طرح خود برای ارائه قطعنامه علیه ایران در جلسه شورای حکام را متوقف کرده‌اند، نسبت به اینکه ایران در این زمان وارد گفت‌وگوهای اساسی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود، ابراز امیدواری کردند.

تروئیکای اروپایی با تاکید بر اینکه از نزدیک تحولات را زیرنظر خواهند داشت، ادعا کردند که حق درخواست برای تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام در صورت عدم حصول پیشرفت کافی را برای خود محفوظ نگه خواهند داشت.

سه کشور اروپایی همچنین از ایران خواستند که بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی پیشنهاد هماهنگ‌کننده برجام درخصوص برگزاری جلسه غیررسمی میان طرفین توافق هسته‌ای و ایالات متحده را قبول کند.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir