تیم ملی های فوتبال ایران در رده های مختلف با توجه به امکانات و زیر ساخت هایی که برایشان فراهم شده بود در مسابقاتی که پیش روی خود داشتند، نتوانستند عملکرد مثبتی را به ثبت برسانند.
 
برنا: برگزاری اردوهای تدارکاتی، برگزاری دیدار های داخلی و خارجی برای تیم های پایه، امید و بزرگسالان، نشان از برنامه ریزی فدراسیون داشت اما نتیجه نگرفتن تیم ها به فدراسیون باز نمی گردد بلکه باید عامل اصلی نتیجه نگرفتن و موفق نشدن را پیدا کرد.

قبل از اینکه به کمبودها بخواهم اشاره کنم معقتدم فوتبال از یک بهم ریختگی رنج می برد و این امر ناشی از غیر حرفه ای بودن فوتبال ایران است. چرا که حضور یک سری افراد که فقط به فکر منافع مالی خود هستند در فوتبال ایران به خوبی احساس می شود و این امر اجازه نمی دهد تا فوتبال به سمت حرفه ای شدن حرکت کند.


از دیگر عوامل ناکامی فوتبال در میادین مختلف، نبود بودجه و امکانات مالی است. فوتبال ایران و باشگاه ها نیاز به حمایت مالی از سوی دولت و ارگانهای مختلف دارد. دولت باید بودجه در اختیار باشگاه های خود قرار دهد و از آنها برنامه دراز مدت بخواهد. با وجود بودجه یک مدیر در راس هر باشگاه یا ارگانی می تواند برنامه ریزی بلند مدت داشته باشد و با در دست داشتن امکانات و ساختارهای لازم، روند رو به رشد را طی کند. هر مدیری اگر بخواهد خود را به اثبات برساند یا در طولانی مدت در راس باشگاه یا فدراسیون و یا هر ارگان دیگری باشد باید با خیال راحت و بدون داشتن استرس و با برنامه پیش رود نه اینکه فقط به فکر نتیجه گرفتن باشد تا در راس باشگاه یا فدراسیون بماند. در واقع تغییر و تحول در راس مدیریت باعث می شود تا مدیران باشگاه های ما به روز کار کنند و طبق برنامه بلند مدت پیش نروند. برهمین اساس معقدم که باید ریشه ای به معظلات فوتبال ایران پرداخت و آنها را رفع کرد که بودجه یکی از عوامل اصلی مشکل فوتبال ایران می باشد.

مورد دیگری که باعث شده تا ما فوتبال درست و موفقی نداشته باشیم، عدم سرمایه گذاری بر تیم های پایه، در راس باشگاه ها است. اکثر باشگاه ها فقط هزینه های میلیاردی خود را برای بازیکنان بزرگسال خود انجام می دهند تا با ۲۵ بازیکن نتیجه کسب کنند اما عدم توجه به تیم های پایه در باشگاه ها باعث می شود که فقط شاهد موفقیت برخی از تیم ها درکوتاه مدت باشیم. باید کار اصولی انجام داد.

خوشبختانه در فدراسیون به مدیریت کفاشیان به تیم های پایه اهمیت خوبی داده می شود تا در تیم ملی پشتوانه خوبی داشته باشیم. کشورهایی نظیر چین، ژاپن و کره به غیر از این که بر روی تیم های پایه خود سرمایه گذاری می کنند، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ بازیکن برتر خود را به کشورهای صاحب فوتبال اعزام می کنند تا تیم های پایه خود را به صورت اصولی تربیت کرده و در نهایت شاهد قهرمانی در تمامی رده های سنی کشورهای فوق هستیم. متاسفانه باز هم نداشتن بودجه باعث می شود تا این امکان از ورزش فوتبال ایران برای سرمایه گذاری بر تیم های پایه فراهم نشود و نتوانیم به صورت اصولی کار کنیم.

معتقدم که فدراسیون فوتبال باید کاری انجام دهد تا باشگاه های لیگ برتری و دسته یک، ۲ تیم در رده پایه داشته باشند تا بتوانیم فوتبال موفقی داشته باشیم. اینکه تیم های ما در مسابقات مهمی چون جام ملت ها یا آسیایی نتیجه نمی گیرند به عملکرد رئیس فدراسیون یا یک سرمربی باز نمی گردد. ساختار و فوتبال باید از ریشه بازسازی شود. اینکه برخی از افراد کفاشیان یا قطبی را مقصر اصلی عدم موفقیت تیم ملی می دانند باید بگویم که مگر روسای قبلی چه کرده اند؟در کدام مسابقه موفق ظاهر شدند؟۳۵ سال است که تیم در جام ملتها نتیجه نگرفته و اکنون هم همان اتفاق ۳۵ سال گذشته رخ داده است و این مشکل به فدراسیون فعلی باز نمی گردد بلکه ساختار فوتبال ایران نیاز به بازسازی دارد.

اینکه اعلام می شود یک مدیر فوتبالی باید در راس فدراسیون فوتبال باشد تا شاهد عملکرد موفقیت این رشته مردم دوست باشیم، باید بگویم به این موضوع اصلا اعتقادی ندارم. یک مدیر، با درایت و مدیریت خود می تواند با برنامه ریزی و در دست داشتن امکانات شرایط ورزشی موفق را فراهم کند. تا آنجایی که اطلاع دارم اردوها و برنامه های تدارکاتی خوبی برای تیم های پایه و بزرگسالان در مدت ۳ سال گذشته صورت گرفته است و نتیجه نگرفتن این تیم ها با امکانات خوب فقط باز می گردد به پرورش یافتن بازیکنان در تیم های پایه به صورت نه چندان حرفه ای. اگر از پایه بر روی بازیکنان کار شود مطمئنا می توان به آینده در خشان فوتبال امیدوار بود.
 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:bornanews.com