این یک مصاحبه متفاوت با صمد مرفاوی است. کسی که حالا بر خلاف پیش بینی ها با کامیابی از هفته هفتم هم عبور کرده و آرام آرام به داربی می رسد.
 
به گزارش دنیای گل، صمد از همان لحظه ای که سکان هدایت استقلال را بر عهده گرفت، همواره با این تردید رو به رو بود که در کمترین زمان ممکن با نتایج ضعیفش جا را برای بازگشت امیر قلعه نویی باز می گذارد. در واقع همگان به این موضوع می اندیشیدند که مرفاوی آن مربی دلخواه نیست که بتواند در استقلال موفق باشد. صمد اما دوران گذر را به خوبی پشت سر گذاشته است.

اگر نگوییم حالا به طور کامل در استقلال تثبیت شده است اما می توانیم پس از داربی به احتمال فراوان او را مربی استقلال تا پایان فصل بدانیم!

*انگار در فصل جدید تصمیم گرفته اید که دیگر مصاحبه نکنید.

من دوست ندارم مدام روی جلد مطبوعات باشم. در همه این روزها سعی کردم در خلوت خودم باشم احساس می کنم این طوری خیلی بهتر است و می توانم تمرکز بهتری داشته باشم.

*امیر قلعه نویی اصلاً این طوری فکر نمی کرد. او مدام روی جلد روزنامه ها بود و سعی می کرد بخشی از پروژه موفقیت خود را با این کار جلو ببرد؟

نمی خواهم درباره امیر زیاد حرف بزنم و وارد آن فضا بشوم، اما باید بگویم امیر هم آن شخصیتی نبود که شما فکر می کنید، درباره او هم شایعات بسیاری بود که من به دلیل نزدیکی با او این مسائل را لمس می کردم. امیر هم خیلی جاها نمی خواست چیزی درباره اش نوشته شود اما رسانه ها هیچ توجهی نمی کردند و او مدام روی جلد روزنامه ها بود!

*امیر بخش اعظمی از موفقیت خود را مدیون این فضا بود شاید همین بازی های رسانه او را به توفیق رساند؟

البته هر کسی برای خودش اصولی دارد که به آن پایبند است اما من همیشه سعی کردم از اسلوب خودم استفاده کنم.

*قبول دارید که خیلی به امیر قلعه نویی احترام می گذارید و سعی می کنید او را مورد لطف قرار دهید؟!

نه این طور نیست که من فقط در قبال امیر قلعه نویی این رفتار را داشته باشم من سعی می کنم به همه احترام بگذارم از کوچک گرفته تا بزرگ.این یک رابطه کاملاً منطقی است که من همیشه سعی کردم آن را رعایت کنم.

*پس از آن بازی به یاد ماندنی مقابل سپاهان رفتاری از شما سر زد که این ایده و تفکر را تأیید می کرد. صمد مرفاوی تا اندازه یک مربی خاضع جلو رفت و خود را در قامت یک مربی با اخلاق چهره کرد.شاید هر کس جای شما بود پس از آن پیروزی به یاد ماندنی سر به آسمان می سایید؟!

(قدری مکث می کند)باید چه کار می کردم آن پیروزی هم مثل همه پیروزی ها بود. برایم اهمیتی نداشت.باور کنید همین الان هم دوست ندارم به این سؤال جواب بدهم.

*احساس می کنید وارد یک فضای پر حاشیه می شوید؟

بله! دوست ندارم وارد حاشیه بشوم. در واقع من همیشه از حاشیه ها فراری بودم.

* یک سؤال کاملاً کلیدی را از شما بپرسیم. استقلال بدون احتساب بازی با استیل آذین در خط حمله اش عملکرد چندان خوبی نداشت. البته هنوز هم عملکرد شما مثل سال قبل نشده حتی اگر بازی با استیل آذین را هم در نظر نگه داریم.یک انتقاد عمیق به تیم شما وارد است .اینکه تیم سال قبل را به یک تیم گلنزن تبدیل کردید؟

با این حرف کاملاً مخالف هستم، چون تیم سال قبل هم بخصوص در انتهای فصل مشکلات بسیاری داشت که از ذهن شما پنهان مانده است. چرا به ضعفهای سال گذشته کسی اشاره نمی کند؟ مگر یادتان رفت ما پایان فصل قبل با چه مشکلاتی همراه بودیم؟ البته من دوست ندارم از این حرف برداشت غیر اصولی داشته باشید.

*بگذارید درباره خط حمله حرف بزنیم. اینکه فصل قبل استقلال تیمی بود سرشار از روحیه هجومی و بسیار گلزن اما در این فصل از آن آمار بسیار فوق العاده هیچ خبری نیست!

شما یادتان رفته همین تیم گلزن در پایان فصل پیش با چه مشکلاتی رو به رو بود. ما با زحمت قهرمان شدیم و پس از داربی سال گذشته با مشکلات فراوانی رو به رو شدیم که همه این مشکلات به دلیل قهرمانی مان از یادها رفته است.

*می خواهید قهرمانی آن سال را لوث کنید؟

(نفس عمیقی می کشد) اصلاً چنین منظوری ندارم. من با شما بحث فنی کردم و دوست دارم برداشت همه هم فنی باشد. به لحاظ فنی گفتم که این مشکلات که شما می گویید سال قبل هم وجود داشت. یعنی ما انتهای فصل قبل هم وارد یک بحران ناخواسته شدیم.اگر تاریخ بازی های سال گذشته را مرور کنید می بینید که ما همان روزها تا چه اندازه مشکل گلزنی داشتیم و نتوانستیم در بازی هایی که پس از داربی برگشت برگزار می کنیم به برتری های قاطعانه ای دست یابیم.

*از روندی که این روزها طی می کنید، چه اندازه احساس رضایت دارید. آیا این تیم دلخواه مرفاوی است؟

بله این تیم دلخواه من است. چون امتیازهای بسیار خوبی جمع کردیم و شرایط ما در جدول رده بندی بسیار مطلوب است. این من را راضی می کند و معتقدم باید به این تیم افتخار کرد.

*تفکر شما کاملاً بر مبنای امتیاز گرفتن جلو می رود. انگار اندیشه های آقای اریش روته مولر، روی شما بسیار تأثیرگذار بوده است؟!

نه اندیشه های ایشان در من هیچ اثری نگذاشته چون این من هستم که باید درباره سیستم بازی و چیدمان بازیکنان حرف بزنم. من هستم که تیم را انتخاب می کنم و من هستم که می گویم چه کسی باید در ترکیب اصلی قرار بگیرد.

*خیلی ها بازی استقلال را به بازی آلمانها شبیه می دانند .حتی تفکرات شما را؛ آیا با این استدلال موافق هستید؟

نه آلمانی هستم و نه آلمانی فکر می کنم و نه تیمم شبیه آلمان بازی می کند. البته آلمان تیم بسیار خوبی است و اگر استقلال یک روز بتواند مثل آلمان بازی کند، شک نکنید قهرمان جهان می شود اما باید بگویم تفکرم کاملاً فوتبالی است و بر مبنای تفکرات فوتبالی فکر می کنم. می خواهم بگویم تفکرم کاملاً تفکر فوتبال است و به چیزی جز این فکر نمی کنم.

* قبول دارید که غالب تفکرات شما دفاعی است؟

من بر مبنای روند بازی تصمیم می گیرم و این را در همه بازی ها نشان دادم.البته با این حرف که من دفاعی فکر می کنم اساساً موافق نیستم، چون در همین بازی با تراکتورسازی و حتی بازی با استیل آذین همه دیدند که بازیکنان تعویضی ما همگی مهاجم بودند.

*رضا عنایتی و آرش برهانی در مصاحبه های متفاوتی با رسانه ها اعلام کرده اند که یکی از مهاجمان باید از ترکیب استقلال جدا شود. این واکنش در حقیقت گویای اختلافهای پنهان میان بازیکنان شماست.

در استقلال هیچ مشکل پنهانی وجود ندارد ومن معتقدم مهاجمان و البته همه بازیکنان باید برای رسیدن به ترکیب اصلی تلاش کنند و با جان ودل در تمرینات حاضر شوند. من اجازه نمی دهم هیچ بازیکنی از استقلال جدا شود. هرکس هم که بخواهد برای تیم مشکل ساز شود برخورد می کنم چون این سرمربی است که باید درباره بودن یا نبودن بازیکنان در ترکیب اصلی نظر بدهد.

*شما از عملکرد مهاجمان تان راضی هستید؟

بله، از همه آنها راضی هستم، چون فکر می کنم با همه وجود تلاش می کنند تا در ترکیب اصلی قرار بگیرند.

*آقای مرفاوی چارچوب کاری شما در فصل جاری چگونه ترسیم شده است، آیا قصد دارید بازیکنان را در یک محیط بسته قرار دهید یا اینکه فضا کاملاً برای بازیکنان باز است؟

ببینید چند روز پیش یکی از نشریات نوشته بود من بازیکنان را در یک محیط بسته حبس کرده ام در حالی که این ادعا اصلاً درست نیست.من هیچ وقت کسی را حبس نکرده ام و همواره یک محیط دوستانه با بازیکنان برقرار کرده ام. برای همین همیشه سعی کرده ام پس از بازی با بازیکنان حرف نزنم، چون ممکن است. چیزی بگویم که باعث ناراحتی آنها بشود. این را همین جا باید بگویم که من با هیچ کس رابطه غیر دوستانه ندارم و مثل یک دوست در کنار بازیکنان هستم.

*فکر می کنید در این فضا بتوانید به قهرمانی لیگ دست یابید؟

به کارم خیلی امید وارم و احساس می کنم این فصل می توانم ناکامی فصل قبل را جبران کنم.

*یعنی مرفاوی بر خلاف آن فصل که نتوانست تیمش را تا روز پایانی در کورس قهرمانی نگه دارد در این فصل می تواند تیمش را به عنوان قهرمانی برساند؟

هیچ چیز دور از دسترس نیست. به کاری که می کنم خیلی اعتقاد دارم. آن فصل من خیلی بد شانس بودم واتفاقاتی که در آن فصل رخ داد، در نهایت باعث دورشدن ما از قهرمانی شد. آن فصل استقلال چندین هفته بدون مدیر عامل بود و من بازیکنانی که در این فصل در اختیار دارم در آن فصل در اختیار نداشتم. مطمئن هستم این فصل با آن فصل خیلی متفاوت است و ما می توانیم دوباره قهرمان لیگ بشویم.

*این موضوع هم کاملاً ملموس است که شما از جانب سکوها بیشتر حمایت می شوید، آیا اتفاق خاصی افتاده است؟

نمی دانم اتفاق خاصی رخ داده یا نه! اما نتایج ما گویای همه واقعیتها هست .ما خوب نتیجه گرفتیم و از اینکه من شرمنده این همه هوادار نشدم، بسیار خوشحالم. وقتی به سکوها نگاه می کنم و می بینم هواداران از پیروزی تیم شان شادمان هستند، لذت می برم این یک حس بسیار خوبی است.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: hurrahsport.com