توپ طلا، يک برنامه هفتگى است که جمعه‌ها ساعت 13 از شبکه دوم پخش مى‌شود. اين برنامه که اجراى آن را حميدقاسمی، سرپرست روابط عمومى سازمان برعهده دارد، ديروز...
 

به نقل از ايسنا ، توپ طلا، یک برنامه هفتگى است که جمعه‌ها ساعت 13 از شبکه دوم پخش مى‌شود. این برنامه که اجراى آن را حمیدقاسمی، سرپرست روابط عمومى سازمان برعهده دارد، دیروز میهمان ویژه‌اى داشت: محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال که با صورتى لاغر و چهره‌اى تکیده با همان صراحت کشنده به سئوالات پاسخ داد.

ظاهرا حرف‌هاى دادکان چنان تند و تیز بوده که مجرى براى جمع و جور کردن برنامه به او گفته دو دقیقه بیشتر وقت ندارید که دادکان هم در جواب، گفته من این دو دقیقه را به شما بخشیدم؛ و تمام.

به هر حال او در بخشى از حرف‌هاى خود درباره على سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنى گفت: «الان مى‌گویند آقاى سعیدلو دارد از متخصصان استفاده مى‌کند. کدام مدیر متخصص؟ایشان خودشان هم در ورزش تخصص ندارند. وقتى ما از مدیر متخصص حرف مى‌زنیم مشخص است. کسى که باید جنم مدیریت هم داشته باشد. الان من دوست ندارم از آقاى کفاشیان ایراد بگیرم اما چرا حال و روز فوتبال ما این است؟چون درست مدیریت نشده. یک مدیر باید جنم مدیریتى داشته باشد.»

دادکان سپس با انتقاد ازمسئولان سازمان در دوران مدیریتش در فدراسیون گفت: «آن آقایانى که مى‌گفتند ما باید از اینى که هستیم بالاتر باشیم کجا رفتند؟ الان ما تیم شصت و سوم دنیا هستیم و بحرین 150 هزار نفرى دارد صعود مى‌کند.» 10 میلیارد کو؟

دادکان با مطرح کردن سوالاتى از جمله اینکه کمک 10 میلیارد تومانى دولت به فوتبال کجا هزینه شده است، بازده مدیران ورزش ما تا چه حد بوده و آیا در حد اینکه به مدیران غیر ورزشى فرصت داده‌ایم به متخصصان فرصت فعالیت داده شده است؟ گفت: فوتبال ایران حرفه‌اى و حتى نیمه حرفه‌اى هم نیست و تنها از سطح آماتور کمى بالاتر است. در مدت چهار سال و سه ماه فدراسیون فوتبال را بدون حتى یک ریال بودجه دولتى اداره کردم و در این مدت سه جایگاه بین‌المللى براى خودم و 10 جایگاه براى همکارانم به دست آمد. گردش مالى فدراسیون 21 میلیارد تومان بود و با جذب اسپانسرهاى خوب تیم ملى در رتبه پانزدهم جهان قرار گرفت. در شرایطى که تیم‌هاى اول تا دهم جهان براى هر مسابقه دوستانه بین 300 تا 400 میلیون تومان دریافت مى‌کنند و تیم‌هاى دهم تا پانزدهم دنیا رقمى معادل 150 تا 200 هزار دلار به همراه 50 بلیت بیزینس و بهترین هتل دریافت مى‌کنند، اسناد مالى فدراسیون نشان مى‌دهد در آن مقطع فدراسیون به چنین شرایطى رسیده بود، اما حالا پول مى‌دهیم و مسابقات دوستانه را برگزار مى‌کنیم.

او ادامه داد: تاکنون اکثر مدیرانى که سکان هدایت ورزش را بر عهده گرفته‌اند، از تخصص در این حوزه به دور بوده‌اند. به عنوان مثال سعیدلو کجاى ورزش ایران بوده است؟ هیچ‌کجا! امروز در دنیا علاوه بر فاکتورهاى کلى مدیریت که در ایران شامل پایبندى به نظام و اصول اخلاقى مى‌شود سه فاکتور دانش، ‌تخصص و تجربه را لحاظ مى‌کنند، با این شرایط ما چگونه عمل کرده‌ایم؟ تصور نکنید منظورم کفاشیان است اما در بعد کلى قضیه زمانى که صبحت از تخصص مى‌کنیم؛‌رئیس فدراسیون فوتبال هیچ چیز از فوتبال نمى‌داند. من پس از مدیریت صفایى فراهانى در فدراسیون فوتبال همواره از وى به نیکى یاد کردم. متاسفانه در سیاست نیز اینچنین شده است که همواره مدیران قبلى را نفى مى‌کنند. من نمى‌گویم برایم شاخه گل بیاورید اما نشان نقره AFC را با پیک موتورى و در کارتن آوردند در حالى که همین نشان به کاواگوچى در ژاپن طى مراسم ویژه‌اى اهدا شد.

دادکان افزود: بحث امکانات مهم‌ترین موضوع ماست، در تمامى این سال‌ها کدام استادیوم را ساخته‌ایم که بتوان یک مسابقه بین‌المللى در رشته‌هاى مختلف در آن برگزار کرد. این در حالى است که کشورهایى مانند ژاپن و امارات زمین و امکانات کافى را براى تیم‌هایشان فراهم کرده‌اند، حتى بحرین با جمعیت 150 هزار نفرى که 100 هزار نفر آن ایرانى هستند بالاتر از جایگاه ما در آسیا قرار دارد و به حضور در جام جهانى امیدوار است. علاوه بر امکانات‌، آیا در تمامى این سال‌ها مدیر ساخته‌ایم؟ ما حتى افرادى که ذاتا مدیر بوده‌اند را حذف کرده‌ایم، در بحث اعتبارات مالى پول مردم استان‌هاى سیستان و بلوچستان را در قالب بودجه دولتى در شکم فوتبال ریختیم و هیچ بازدهى نداشتیم. الان پنجم آسیا و 63 در دنیا هستیم. مگر مى‌توان همه مردم را براى همیشه گول زد. مثلى معروف مى‌گوید همه مردم را براى مدت کوتاهى مى‌توان گول زد و بخشى را براى همیشه اما همه را براى همیشه نمى‌توان گول زد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پایان با بیان اینکه باشگاه‌هایى مانند استقلال و پرسپولیس با وجود آنکه همه چیز از خود داشته‌اند اما در طول 30 سال گذشته همه چیز را از آنها گرفته‌ایم، گفت: 30 سال است مى‌گوییم دربه درند در حالى که واقعیت چیز دیگرى بوده است. افرادى هم که به مدیریت این باشگاه‌ها منصوب شده‌اند، بیشتر به دنبال حفظ خود بوده‌اند تا رشد تیم.

 

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir