رئيس پيشين کميته انضباطی فدراسيون فوتبال گفت: مسئولان فدراسيون قبل از رای حق ندارند مديری را مورد تهديد قرار دهند....
 

عبدالرحمان شاه‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص رای صادره از سوی کمیته انضباطی درباره دیدار مس کرمان و ذوب‌آهن مبنی بر تکرار مسابقه و سایر مسائل مربوط به فوتبال مسائلی را مطرح کرد.
گفت‌وگوی فارس با رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را در زیر می‌خوانید:

*توجه ویژه به چند نکته مهم در مورد تکرار بازی ذوب‌آهن و مس کرمان
در خصوص اتفاقات مسابقه ذوب‌آهن و مس کرمان ذکر چند نکته اساسی بدون در نظر گرفتن اینکه رای صادره به سود کدام باشگاه‌ خواهد بود ضروری است.
ابتدا باید اشاره کنم که مسابقه فوتبالی برگزار شده و سپس داور هم سوت پایان را زده است. پس از اعلام پایان بازی و نتیجه قطعی مسابقه در فرم مخصوص داوری و گزارش آن به کمیته داوران یک منازعه یا مرافعه‌ای بین باشگاه مس کرمان و ذوب‌آهن اصفهان به‌وجود آمد که در این جریان مدیرعامل مس مدعی بود که به لحاظ نقض قانون از سوی داور درخصوص ضربه پنالتی باید این مسابقه تکرار شود و در مقابل مسئولان ذوب‌آهن هم در مقام دفاع اعلام کرده که مسابقه‌ای که نتیجه آن توسط داور اعلام شده نباید تکرار شود.
حال وقتی دعوایی بین 2 باشگاه رخ می‌دهد باید به این دعوا رسیدگی شود و مرجع ذیصلاح در فدراسیون فوتبال باید حکم را صادر کند. در مقررات داخلی ما پس از بررسی‌های فراوان متوجه شدند که درخصوص این موضوع هیچ پیش‌بینی نشده است. همه حقوق‌دانان می‌دانند که سکوت قانون نباید موجب توقف رسیدگی به دعوایی شود.
در قوانین مدنی کشور ما هم آمده است که اگر یک دعوایی بین اهالی ایران به‌وجود بیاید هیچگاه سکوت قانون نباید موجب توقف رسیدگی به پرونده شود. در این مواقع حق داریم که به نظریه دکترین و رویه‌های قضایی مراجع کنیم.
*مراجعه به فیفا و تبعیت از بندهای قانونی بین المللی
در پرونده فعلی فدراسیون فوتبال، ماده 44 آئین‌نامه انضباطی به صراحت تکلیف را مشخص کرده است. در این ماده آمده است که در موارد مربوط به روش رسیدگی چنانچه آئین نامه و سایر مقررات داخلی و بین‌المللی سازمان فوتبال مجمل یا مبهم بود یا سکوت کرده باشد به قواعد فیفا و AFC مراجع شود.
در ماده 151 آئین نامه انضباطی فیفا هم آمده است در مواردی که مقررات سکوت کرده باشد، کشورها بر اساس مقررات داخلی خود و یا با مراجعه به نظریه های کارشناسان می‌توانند حکم را صادر کنند. بنابراین در خصوص پرونده تیم‌های مس و ذوب‌آهن اینکه از فیفا استعلام شد یک کار احتیاطی خوب بود، چون فدراسیون فوتبال می‌خواست متوجه شود که نظر فیفا چه بوده که مسئولان فدراسیون جهانی هم پاسخ خود را هم اعلام کردند و این رفتار کاملاً سنجیده و قانونی بود.
*تائید استفاده از نظر کارشناسان در کمیته انضباطی
در ابتدای تشکیل آن پرونده یک تعارضی در اظهار نظر اعضای فدراسیون فوتبال بود که این موضوع یک نقطه ضعف بزرگ است. برخی از مسئولان فوتبال ایران به صراحت می‌‌گفتند که این قضیه در کمیته رسیدگی به مسائل پیش آمده در خصوص این بازی رسیدگی خواهد شد و برخی از اعضای فدراسیون اعلام کردند در کمیته کارشناسی تصمیم‌گیری خواهد شد. مدیر عامل باشگاه ذوب‌آهن در نامه‌ای که رئیس فدراسیون نوشته بود گفت که اصلاً کمیته انضباطی صلاحیت دخالت به این پرونده را ندارد.
جمع بندی که من کردم به این نتیجه رسیدم که به چند دلیل هم باید از کمیته کارشناسی استفاده شود و هم باید رای را کمیته انضباطی صادر کند. در سایت‌ها دیدم که رای را کمیته انضباطی صادر کرده، اما رای را به نظر کمیته کارشناسی مستند کرده است.
کمیته کارشناسی متشکل شده از رئیس سازمان لیگ، دو تن از نواب رئیس فدراسیون فوتبال، نماینده کمیته انضباطی، دبیر کل فدراسیون فوتبال و نماینده کمیته داوران. استفاده از نظر کمیته کارشناسی کاری صد در صد درست بوده چون این امر یک امری است که هم مقررات در آن دخالت داشته و هم باید از نظر فنی و حقوقی اظهار نظر می‌شده. ارجاع این قضیه به کمیته کارشناسی بسیار کار صحیحی بود و تشخیص اینکه در کمیته کارشناسی چه کسانی باید حضور داشته باشند برعهده فدراسیون فوتبال است، اما بهتر بود در کنار این افراد که به عنوان خبره باید نظر می‌دادند چند نفر از کارشناسان خوب قدیمی داوری و کارشناس فنی را هم از بیرون مجموعه فدراسیون فوتبال دعوت می‌کردند. با این شرایط نمی‌توانیم اعلام کنیم که نظر کمیته کارشناسی فاقد اعتبار است چون به تشخیص فدراسیون فوتبال این کمیته تشکیل شده است.
* عجله مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن برای شکایت به فیفا
در مورد صحبت‌های اصغر دلیلی، مدیر عامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان به فدراسیون فوتبال مبنی بر اینکه کمیته انضباطی نباید در این پرونده دخالت کند باید بگویم اگر این رای را یک مرجعی غیر از کمیته انضباطی صادر می‌کرد، شما اعتراض خود را به کجا ارجاع می‌دادید؟ اگر کمیته کارشناسی این تصمیم را می‌گرفت که انشاء‌الله نگرفته باشد، دو مرحله تجدید نظرخواهی برای باشگاه‌ها باقی‌مانده است به این صورت که هر رای که از سوی کمیته انضباطی صادر می‌شود طرفین دعوا می‌توانند در کمیته استیناف به این رای اعتراض کنند و اگر این رای را هم قبول نداشتند طبق بند 2 ماده 64 آئین نامه فدراسیون فوتبال می‌توانند این افراد به فیفا مراجعه کنند.
پس از صدور رای از سوی فدراسیون فوتبال که به نظر من هم صحیح بود، آنها طبق آئین نامه فدراسیون فوتبال که همه مکلف به رعایتش هستند می‌توانند در کمیته استیناف اعتراض کنند، پس اینجا یک مرحله‌ای در داخل کشور داریم که رای باید به کمتیه استیناف برود. برای باشگاه ذوب‌آهن حق اعتراض به فیفا وجود دارد، اما پس از حکم کمیته استیناف این امر باید صورت پذیرد. باشگاه ذوب‌آهن در این مورد عجله کرد.
* تهدید کردن مدیران ذوب‌آهن از سوی فدراسیون و کمیته انضباطی تخلف است
مسئولان ذوب‌آهن نباید پس از صادر شدن رای مبنی بر تکرار بازی خیلی سریع اعلام می کردند که به فیفا شکایت کرده‌اند چون این کار اشتباه بود، اما بدتر از کار باشگاه ذوب‌آهن، موضع‌گیری فدراسیون فوتبال بود. فدراسیون فوتبال و ارکان قضایی آن که با هم یک مجموعه را تشکیل می‌دهند نباید مقابل اعضای خود قرار بگیرند و در مقام پاسخگویی کسی را تهدید کنند، تهدید کردن سم قضاوت است. ورود مقام قضایی قبل از رسیدگی و صدور رای به دعوا و تعیین تکلیف، تهدید نام دارد و خلاف است.
اگر این رویه در فوتبال ما جا بیفتد شک نکنید که پاسخ معکوسی خواهد داشت، اما متاسفانه این امر در فوتبال ما توسط برخی مدیران عادی شده به طوری که خودشان را مقابل طرفین دعوا قرار می‌دهند و خودشان یک طرف دعوا می‌شوند. در این مواقع سوالی پیش می‌آید که به این دعوا چه کسی باید رسیدگی کند؟ بارها شده که مدیران فدراسیون فوتبال وارد دعوا شده‌اند که من احساس می‌کنم این کار یک بدعت خطرناک و ناشایست است و باید از این امر دست بردارند. فدراسیون فوتبال به‌جای تهدید کردن باشگاه ذوب‌آهن بهتر بود که متن قانون را به آنها تفهیم و به آنها یادآوری می‌کرد که پیش از اعتراض به فیفا باید به کمیته استیناف بروید.
*با ترکیب اختراعی در فدراسیون، رای تکرار بازی مس و ذوب‌آهن فاقد اعتبار است
نکته بعدی این است که من متن رای کمیته انضباطی که باید امضای حداقل 3 عضو و حداکثر 5 عضو را دارا باشد هنوز ندیده‌ام. این صحبت‌ها بر مبنای این است که رای را کمیته انضباطی صادر کرده باشد، بنابراین این رای را در چارچوبی که صادر شده از لحاظ تشریفات رسیدگی مقررات رسیدگی به فدراسیون فوتبال صددرصد صحیح می‌دانم. اگر رای را کمیته انضباطی صادر نکرده باشد و فدراسیون یک ترکیب خودساخته و اختراعی برخلاف مقررات تاسیس کرده باشد باید بگویم که واویلا است. اگر این اتفاق افتاده باشد که از ظاهر قضیه برمی‌آید که اینگونه نیست باید اعلام کنم که رای فاقد اعتبار است.
برخی از کارشناسان هم اعلام کرده‌اند که این اتفاق مربوط به کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال است، اما معتقدم که اصلاً اینگونه نیست چون نتیجه یک بازی فوتبال باطل شده است. در خصوص ابطال نتیجه بازی یک تنبیه است در بند 5-3 ماده 63 اساسنامه این موضوع جزء تنبیهات معرفی شده است. چه کسی‌ می‌تواند تنبیه را اعمال کند؟ پاسخ مشخص است؛ فقط رکن قضایی.
باز هم تاکید می‌کنم که واقعاً کمیته انضباطی؛ اعضای آن و فدراسیون فوتبال در حال قرار گرفتن به عنوان یکی از طرفین دعوا هستند که این امر نگرانی بزرگی است. از آنها می‌خواهم که از ادامه این کار پرهیز کنند. به عنوان مثال فردی مصاحبه می‌کند و پس از آن تک‌تک اعضای کمیته انضباطی در مورد وی اظهار نظر کرده و در مقام پاسخ برمی آیند که این امر در شان ارکان قضایی فوتبال نیست. شاید برخی‌ها قصد دارند که آنها را وارد دعوا کنند و به همین دلیل از آنها درخواست می‌کنم که این موضوع را ادامه ندهند.
*برکنار کردن مدیرعامل یک باشگاه در حیطه اختیارات اعضای کمیته انضباطی نیست
اگر ارکان باشگاه بخواهد مدیرعاملی را برکنار کند، طبق اساسنامه باشگاه در صلاحیت اعضای هیأت مدیره باشگاه است، اما در مواقعی که مدیرعاملی تخلفات انضباطی و برخلاف اساسنامه و آئین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال عمل کند، در اساسنامه آمده که می‌شود وی را از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال کنار گذاشت. بنابراین اگر حکمی را هیأت رئیسه در این خصوص صادر کند طبق اساس‌نامه است و آن شخص دیگر نمی‌تواند در فوتبال فعالیت کند،‌ اما اشتباه و تخلف دلیلی در این حد نیست که برکنار شود. وی اشتباه برداشت از آئین‌نامه و اساس‌نامه داشت و پس از صدور حکم از سوی کمیته انضباطی نمی‌توانست به فیفا شکایت کند چون باید به کمیته استیناف می‌رفت. خطاب به مسئولان فدراسیون می‌گویم که چرا شما وقتی هنوز رای صادر نکرده‌اید فردی را تهدید می‌کنید؟ این غلط است که رئیس فدراسیون یا یکی از اعضای کمیته انضباطی مقابل دوربین رسانه ملی فردی را تهدید کند. بهتر است که به‌جای تهدید افراد را آگاه کنند. اگر به کسی توسط فدراسیون یا ارکان آن ظلمی شد اساس‌نامه بندی را قرار داده که به فیفا شکایت کند تا فدراسیون فکر نکند که هرکاری دلش می‌خواهد می‌تواند بکند. فیفا به عنوان مرجع عالی انتخاب کرده‌اند که به نظر من هم درست است. در پایان تاکید می‌کنم که این حکم قابل تجدید نظر است و قطعی نیست.
* ورود سیاسیون به فوتبال ممنوع است
نماینده‌های مجلس نباید وارد شوند و همه باید در محور قانون حرکت کنیم. نباید جوی را به‌وجود بیاوریم که مراجع تصمیم‌گیری را تحت فشار قرا دهیم. متاسفانه در چند روز گذشته تعدادی از سیاسیون محلی مثلاً برخی از نمایندگان مجلس یا تعدادی از افراد غیر فوتبالی به ورزش ورود پیدا کرده و می‌خواهند در تصمیم گیری ها نفوذ کنند در حالی که همه باید تابع قانون باشند و در همین راستا حرکت کنند.
* بخیه یک بازیکن فوتبال با رشادت‌های رزمندگان قابل مقایسه نیست
از مسئولان می‌خواهم که رشادت‌های رزمندگان جان بر کف انقلاب را با هیچ چیز مقایسه نکنند. آنها ارزش بسیار بالایی دارند و کسانی که در فدراسیون فوتبال در مقام پاسخ بخیه‌خوردن سر یک بازیکن ملی را در کنار رشادت‌های جان برکف‌های انقلاب کار درستی نمی‌کنند و در واقع مقایسه مادی و معنوی است و قیاس، قیاس مع‌الفارغ است و بازهم تاکید می‌کنم که جانبازان جنگ مقام والایی دارند.
 
 
 
 
 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  football3.ir