بورا میلوتینوویچ به بررسی تیم های جاضر در رقابت های جام ملت های آسیا و میزبان شانس هر یک از آنها برای صعود به مرحله بعد را مورد بررسی قرار داد....
 
 
کمتر مربی‌ای پیدا می‌شود که سوابق بورا میلوتینوویچ را داشته باشد؛ مردی که پنج کشور مختلف را به جام جهانی فیفا برد و کسی که دانشی جامع از فوتبال جهان دارد. 

این مربی کهنه‌کار صربستانی که چین را به نیمه‌نهایی رقابت‌های سال 2000 جام ملت‌های آسیا در لبنان هدایت کرد، نگاهی انداخته به 16 تیم شرکت‌کننده در جام 2011 ملت‌های آسیا در قطر و پیش‌بینی کرده که چه کشورهایی صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی را جشن خواهند گرفت.

او گروه A را بررسی می‌کند که قطر میزبان، چین قهرمان مسابقات شرق آسیا در سال 2010، کویت قهرمان جام خلیج فارس و ازبکستان همیشه شگفتی‌ساز در آن حضور دارند.

از نظر میلوتینوویچ چین و قطر شانس بیشتری برای راهیابی به مرحله بعد دارند. او می‌گوید: خوشحالم در کویت یک مربی صرب (گورا توفگزیچ) فعالیت دارد، خوب کار می‌کند و فکر می‌کنم که این ظرفیت مربیان صرب در ساختن یک تیم را نشان می‌دهد. آنها جام خلیج را بردند، اما این بار امیدوارم که قطر با چین به مرحله بعد صعود کند.

او در مورد چین می‌گوید: فکر می‌کنم چین باید در این موقعیت استثنایی خودش را دوباره به عنوان یک تیم مهم مطرح کند. آنها خودشان را به خوبی آماده کرده‌اند و تعادل خوبی بین جوانی و تجربه دارند. وقتی این تیم را نگاه می‌کنم و نام‌هایی مثل "دو وی" و "ژو بو" را می‌بینم، احساس خوبی دارم؛ چون آنها 10 سال پیش وقتی سرمربی چین بودم، با من بازی‌شان را شروع کردند و این خیلی هیجان‌انگیز است.

سرمربی اسبق تیم‌های مکزیک، ایالات متحده آمریکا و نیجریه در مورد تیم میزبان هم عنوان می کند: قطر میزبان است. برونو متسو تیم خوبی آماده کرده و وقتی در خانه‌ات بازی می‌کنی، شانس زیادی برای صعود به مرحله بعد داری. آنها تعادل خوبی در تیم دارند. بنابراین باید مصمم و با اعتمادبه‌نفس بازی کنند. اگر این کار را بکنند، بالا خواهند رفت.

میلوتینوویچ در مورد دیگر تیم این گروه نیز معتقد است: باید اعتراف کنم که ازبکستان را به خوبی نمی‌شناسم، اما می‌دانم که روحیه‌ مردم آنجا بسیار قوی است. آنها آخرین بار که با چین در جام ملت‌های آسیای سال 2007 در مالزی بازی کردند، پیروز شدند و منتظرند که گام بعدی را بردارند.

این تاکتیسین صرب در ادامه ارزیابی تیم‌های شرکت‌کننده در جام ملت‌های سال 2011 آسیا در قطر، وضعیت تیم های گروه دوم را مورد بررسی قرار داد. در گروه B تیم‌هایی به خط شده‌اند که در میان آنها دو تیم، ژاپن و عربستان سعودی، هر یک سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شده‌اند، در حالیکه اردن در جام ملت‌های 2004 در چین به یک‌چهارم نهایی رسید و سوریه تازه به این تورنمنت قاره‌ای بازگشته‌است. 

بورا میلوتینوویچ اطمینان دارد که این قدرت‌های قدیمی در آسیا هستند که بر گروه B حاکم خواهند بود: ژاپن و عربستان سعودی باید در گروه B مدعی باشند که اردن و سوریه را مغلوب کنند. سوریه مشکلاتی دارد؛ چون آنها خیلی دیر شروع به آماده‌سازی کردند. آنها مربی خود را عوض کرده اند و این کار را برایسخت خواهد کرد. من فکر می‌کنم که در حال حاضر باشگاه‌های سوریه بهتر از تیم ملی‌شان هستند. آنها تجربه بین‌المللی ندارند، اما هیچ چیز معلوم نیست، چون تورنمنت در یک کشور عربی برگزار می‌شود و هر چیزی ممکن است. اما من فکر می‌کنم ژاپن و سعودی مدعیان اصلی‌اند.

میلوتینوویچ در مورد سعودی‌ها هم با اشاره به جام خلیج فارس در پایان سال 2010 اعتقاد دارد: عربستان با اینکه با بهترین تیمش بازی نمی‌کرد به فینال جام خلیج راه یافت و این بسیار مهم است. فکر می‌کنم مربی‌شان (ژوزه پسریو) تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت تا همه امکاناتش را ببیند و نگاهی هم به سایر بازیکنان داشته باشد. عربستان یکی از مهم‌ترین تیم‌های آسیاست.

این مربی باتجربه که پنج جام جهانی را تجربه کرده در مورد دیگر قدرت این گروه نیز می‌گوید: ژاپن آلبرتو زاکرونی را دارد؛ یک مربی جدید و یک سبک جدید. آنها استعداد، کیفیت و نظم دارند و بارها پیروز شده‌اند و به خاطر همین ژاپن معمولاً یکی از مدعیان است، نه تنها برای اول شدن در گروه، بلکه برای قهرمانی در جام.

او دلیل مدعی بودن این دو تیم را در دو چیز می‌داند: در این نوع تورنمنت‌ها اگر تجربه و بازیکنان خوب در سطح بین‌المللی داشته باشی کارت راحت‌تر خواهد بود و از این لحاظ ژاپن و عربستان سعودی مدعی هستند.

بورا میلوتینوویچ با پنج دوره حضور در جام جهانی و رساندن چین به رتبه چهارم جام ملت های آسیا 2000 تجربه بسیار بالایی دارد. او نگاهی دارد به مسابقات جام ملت های آسیا 2011 و معتقد است دو تیمی که در جام جهانی 2010 حضور داشتند از گروه سوم به یک چهارم نهایی می رسند؛ کره جنوبی و استرالیا.

این دو تیم در گروه C با بحرین، تیمی که تا آستانه صعود به جام جهانی هم پیش رفت  و هند، تیمی که برای اولین بار از سال 1984 در جام ملت ها حضور یافته هم گروه هستند. مربی هند کسی نیست جز باب هیوتن، دستیار بورا در تیم ملی چین. 

بورا درباره وضعیت این گروه گفت: استرالیا بازیکنان بسیار مشهوری دارد و آن ها شانس اول این گروه هستند. این دومین دوره حضور آن ها در جام ملت های آسیاست. دوره قبل آن ها به عراق و ژاپن باختند. آن ها بازیکنان بسیار باتجربه ای دارند و در جام جهانی بسیار خوب بودند و با مربی جدیدشان هولگر اوسیک هر کاری برایشان امکان پذیر است و بعد کره جنوبی قرار دارد که همیشه خوب تیم خوبی است. هرچند تعدادی مصدوم از جمله پارک چو یونگ دارند اما روحیه و تجربه آن ها بسیار بالاست.

او در مورد دو تیم دیگر این گروه گفت: بحرین هم در این گروه قرار دارد. آن ها ممکن است خوب کار کنند اما باز هم مربی شان را عوض کرده اند. هند هم با تجربه ای بسیار پایین در مسابقات حضور پیدا کرده است. من خیلی خوشحالم که باب هیوتن را اینجا می بینم اما باید بگویم کار بسیار سختی پیش روی آن هاست. بنابراین فکر می کنم استرالیا و کره جنوبی تیم هایی هستند که از این گروه صعود می کنند.

در گروه D عراق، قهرمان دوره قبل حضور دارد که خود بورا در جام کنفدراسیون های سال 2009 هدایتش را بر عهده داشته است. به اضافه ایران، قهرمان سه دوره از مسابقات جام ملت های آسیا، کره‌شمالی تیمی که در مرحله نهایی جام جهانی 2010 حضور داشت و امارات که طی سال های اخیر عملکرد خارق العاده ای در بخش پایه داشته و جوانان بسیار زیادی دارد.
 
بورا درباره گروهی که تیم ملی کشورمان در آن قرار دارد، گفت: گروه D گروه خیلی سختی است. عراق در این گروه است. من آن ها را زیر نظر داشتم و از نحوه بازی شان بسیار راضی هستم. آن ها روحیه بالایی دارند. من این تیم را به خوبی می شناسم و از این که در جام کنفدراسیون های سال 2009 مربی شان بودم خیلی خوشحالم. اگر یک تیم را دوست داشته باشم آن عراق است. آن ها مردم خوبی دارند و خاطرات بسیار خوبی از کار در آن جا دارم. عراق تیم بسیار خوبی دارد و مربی جدیدشان (ولفگانگ سیدکا) تیم آماده ای درست کرده است.

او در مورد تیم ملی ایران هم گفت: افشین قطبی دوست خیلی خوب من است و با ایران نتایج خوبی گرفته است. آن ها امسال کره جنوبی و چین را شکست داده اند. ایران کیفیت بالایی دارد، اما من نمی دانم آن ها با بهترین بازیکنانشان می آیند یا نه. آن ها کار خیلی سختی دارند، چون کره شمالی کارشان را سخت می کند و در ضمن در این گروه امارات هم هست. کره شمالی در جام جهانی دو تجربه بزرگ به دست آورد. یکی این که در جام جهانی حاضر شد و دیگری این که جلوی برزیل بازی کرد. این ها باعث می شود که وقتی به مشکل برمی خورند از تجربه شان استفاده کنند.

بورا در مورد امارات ادامه داد: امارات مربی خوبی دارد اما من فکر نمی کنم آن ها برای صعود شانسی داشته باشند. هرچند بازیکنان جوان و بسیار خوبی دارند. البته هیچ وقت نمی توان پیش بینی کرد. اما فکر می کنم از این گروه عراق قطعا صعود می کند و بین ایران و کره شمالی یک تیم. این گروه بسیار سخت است.
بورا پیش بینی کرد عراق و ایران یا کره شمالی به دور بعد صعود می کنند.

 
 
 
 
گردآوری : گروه ورزش سیمرغ 
www.seemorgh.com/sport 
منبع:  bornanews.com