برای رياست كميته داوران، در آيين‌نامه فيفا آمده است، يك نفر از اعضای هيأت‌رييسه فدراسيون‌ها كه در هيچ‌ كدام از باشگاه‌ها، اتحاديه‌ها و ليگ‌ها عضويت ندارد، مي‌تواند به عنوان رييس اين كميته مشغول به كار شود.
 
تابناک: در این میان، با توجه به این آیین‌نامه، مهدی تاج، ناصر شفق و حتی خانم فریده شجاعی و آقای گنجعلی‌خانی ـ اگر استعفا نمی داد ـ می‌توانستند ریاست كمیته داوران را بر عهده بگیرند و دارای این شرایط شوند؛ البته کسی که هم اکنون گروه داوری را اداره می‌كند ـ حسین عسکری ـ همه دخل و تصرف‌ها را در داوری انجام می‌دهد و رییس، تنها نقشی نمادین دارد.

بنابر این گزارش، انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس كمیته داوران فدراسیون فوتبال، وقتی بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، با تحلیل‌های متفاوتی همراه شد و خیلی ها را به تعجب واداشت. با بررسی های انجام شده، مشخص شد که فیفا تأكید كرده رئیس كمیته داوران باید یكی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون باشد. بنا بر قانون فیفا، الزام بود تا اول آوریل، رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، عضو هیأت رییسه فدراسیون باشد.

اما اکنون شاید برخی بپرسند، آیا نامزدی این كاندیداها که سابقه داوری ندارند، قانونی است؟!

در این باره باید گفت: یكی از موارد مهم این است كه سوابق داوری و سوت زدن مسابقات و داشتن كارت داوری برای پذیرش ریاست كمیته داوران شرط نیست، بلکه بیشتر توانایی‌های مدیریتی فرد را در نظر می‌گیرند؛ بنابراین، فیفا نیز تأكید كرده كه سوابق داوری، اصلا مهم نبوده و شرطی برای احراز پست ریاست نیست.

البته تاج بلافاصله پس از پذیرش مسئولیت جدید وعده داد تغییرات چندانی در امور اجرای كمیته داوران اعمال نخواهد كرد؛ یعنی شرایط همانند گذشته است و عسکری همچنان پاسخگوی مسائل داوری خواهد بود و شرایط كمیته داوران، روال گذشته را دارد و تنها سیاستگذاری‌های كلان تغییر می‌كند.

بنا بر گزارش آمده، هرچند تغییر رویه انتخاب فدراسیون فوتبال، برگرفته از اولتیماتوم فیفا بوده، نقش رخدادهای چند هفته گذشته را هم نباید نادیده گرفت؛ درگیری‌های فیزیكی میان بازیكنان و مربیانی كه از اشتباهات داوری متضرر شده‌اند و لزوم نظارت بیشتر بر عملكرد داورانی كه هر از گاهی در مظان اتهامات عجیب و غریب قرار می‌گیرند، نشان می‌دهد، كمیته داوران با چه مشكلات عمیقی دست و پنجه نرم می‌كند.

بنابراین، آنچه پیش از این رخ داد، هیأت رئیسه فدراسیون را به صرافت انداخت تا برای تلطیف فضای پیرامون داوران و كنترل بیشتر اوضاع، نایب رئیس فدراسیون را به كمیته داوران مأمور كند.

این گزارش می افزاید: با این حال، محمد فنایی بر این باور است، تاج به جای دخالت در امور فنی كمیته داوران، باید برای سامان دادن به وضعیت زندگی آنان نیز گام بردارد.

از سویی در دپارتمان جدید كمیته داوران، تاج به عنوان رئیس و عسگری به عنوان نایب رئیس یا دبیر كمیته انضباطی فعالیت خواهند كرد.

این گزارش در ادامه یادآور می شود: اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، در حالی بر سر انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس جدید كمیته داوران به اجماع رسیدند كه از مدت‌ها پیش، احساس می‌شد پس از كوتاه شدن دست تاج از كمیته تیم‌های ملی، وی در كمین یكی دیگر از پست‌های كلیدی فدراسیون نشسته است.

به این ترتیب، نایب رئیس فدراسیون به عنوان منتقد اصلی رئیس سابق كمیته داوران، سناریوی انتقال آرام قدرت از مسعود عنایت به حسین عسکری را نوشت و اكنون از سوی سرپرست كمیته داوران خطری را احساس نمی‌كند.

به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، حسین عسکری گفت: وظیفه کمیته داوران، مدیریت داوری کشور نیست و افزود: کمیته داوران فدراسیون فوتبال، وظیفه دارد خط مشی‌های کلی داوری را در کشور تعیین و در صورت لزوم، قوانینی را تأیید و تصویب کند و به هیأت رییسه فدراسیون فوتبال برساند؛ مدیریت مسایل داوری به عهده دپارتمان داوری است.

به هر روی، باید پذیرفت که تاج با پذیرفتن این پست، ریسک بزرگی کرد و با توجه به حضور دو نماینده اصفهان در بالای جدول، باید از هم اکنون آماده انتقادات احتمالی از سوی دیگر تیم ها باشد.
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:tabnak.ir