حضور اشیای موزه لوور در ایران + تصاویر
با نمایش ۵۶ قلم شیء تاریخی از موزه‌ی لوور در موزه‌ی ملی ایران، مجموعه‌ی عکس‌های عباس کیارستمی از مجموعه‌ی لوور نیز در موزه‌ی ملی ایران به نمایش درمی‌آید.

لوور کوچک به تهران رسید

شب گذشته - یکشنبه ۲۹ بهمن - ، ۵۶ اثر تاریخی موزه‌ی لوور برای برگزاری نمایشگاه "گنجینه‌هایی از مجموعه‌ی ملی فرانسه" با عنوان "موزه‌ی لوور در تهران " از فرانسه همراه با کارشناسانِ این  موزه، به فرودگاه امام وارد و در امنیت کامل به موزه‌ی ملی ایران منتقل شد.

جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه‌ی ملی ایران توضیح داد:
با توجه به جانمایی و بیمه‌ی آثار موزه‌ی لوور، ۵۶ قلم شیء تاریخی از بخش‌های مختلف این موزه انتخاب شد تا "لوور کوچک" به مدت سه ماه در موزه‌ی ملی ایران به نمایش درآید.

او با بیان این‌که از مجموعه‌ی ۵۶ شیء تاریخی موزه‌ی لوور، دو اثر متعلق به فرهنگ ایرانی است، این دو اثر را شامل «تبر کتیبه‌دار» از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطه‌ی چغازنبیل و «شیء برنزی از لرستان» متعلق به بورس اوراق بهادار باقی‌مانده از عصر آهن و با حدود سه‌هزار سال قدمت دانست.

وی با اشاره به این‌که امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس بورس در ایران است، اضافه کرد:
با نمایش این شیء تاریخی متعلق به اوراق بهادار، با شرکت بورس وارد مذاکره شدیم تا توجه خاصی به این شیء تاریخی شود.


نخواستیم زیره به کرمان ببریم

او در پاسخ به این پرسش که چرا این نمایشگاه به نمایش آثار ایرانی موجود در لوور اختصاص نیافته است، بیان کرد:
امکان این‌که همه‌ی آثار انتخابی را به آثار ایرانی در موزه‌ی لوور اختصاص دهیم، وجود نداشت. با موزه‌ی لوور توافق کردیم تا در نخستین ارتباط فرهنگی و بین موزه‌ای نخست نمایشگاهی عمومی از موزه‌ی لوور در ایران برپا شود و در دوره‌های بعدی به موضوعات نمایشگاهی دیگر مانند حضورِ بیشترِ آثار ایرانی در نمایشگاه‌های دوطرفه بپردازیم، آن‌ها نیز از این موضوع استقبال کردند.

مدیرکل موزه‌ی ملی ایران ادامه داد:
براساس مذاکره‌های انجام‌شده، شروعِ نمایشگاه "لوور در تهران" در واقع نمایشگاهی مشترک و دوطرفه است و در رابطه‌های آینده‌ی این دو موزه به موضوعات مشترک نیز می‌رسیم که آثار ایرانی هم در آن‌ها به نمایش درآید. در واقع ‌طرف موزه‌ی لوور از نمایش آثار ایرانیِ موزه‌ی لوور در ایران استقبال می‌کند، دید آن‌ها درست مانند نمایش "منشور کوروش" در ایران است.

او با بیان این‌که ایرانی‌ها آثار ایرانی را به طور مداوم در ایران می‌بینند، افزود:
نمی‌توانستیم این شانس را از کسانی که امکان حضور در موزه‌ی لوور را ندارند، بگیریم که آثار این موزه را نبینند. کمتر اتفاق می‌افتد که هر کس بتواند به فرانسه سفر کند و به موزه‌ی لوور برود و با فرهنگ‌های دیگر آشنا شود.

طرح سه‌بعدی از تالار نمایش آثار موزه‌ی لوور در موزه‌ی ملی ایران

طرح سه‌بعدی از تالار نمایش آثار موزه‌ی لوور در موزه‌ی ملی ایران


وی با بیان این اعتقادش که اگر برای نخستین بار آثار ایرانیِ موزه‌ی لوور را به نمایش می‌گذاشتیم «زیره به کرمان» می‌بردیم، ادامه داد:
وظیفه‌ی موزه‌ی ملی ایران این است که با فرهنگ‌ها آشنایی ایجاد کند، آن هم در شرایطی که برای نخستین‌بار می‌توانستیم آثار موزه‌ای مانند لوور را به نمایش درآوریم.

نوکنده همچنین در مورد علت نمایش ندادن برخی آثار شاخص ایرانی در کنار آثار شاخص موزه‌ی لوور بیان کرد:
این که فضای نمایشگاهی داشته باشیم و موضوع نمایشگاه "موزه‌ی لوور در تهران" باشد، امکان استفاده از آثار ایرانی نبود.

او ادامه داد: اگر این نمایشگاه موضوع خاصی داشت می‌توانستیم این کار را انجام دهیم، اما اکنون تمام تلاش ما نمایش "لوور کوچک" در تهران بود. در شرایطی که قصد برگزاری نمایشگاهی موضوعی داشتیم این کار امکان‌پذیر بود، اما پیشنهادِ مشخصِ ما "لور در تهران" در قالب یک نمایشگاهِ کوچک بود.


مجموعه عکس‌های "کیارستمی" از لوور در حاشیه‌ی "لوور کوچک" در تهران

مدیر کل موزه‌ی ملی ایران در ادامه با اشاره به عکاسی عباس کیارستمی، کارگردان معروف ایرانی از مجموعه‌ی آثار موزه‌ی لوور در سال‌های گذشته، بیان کرد: در مذاکره‌هایی که موزه‌ی ملی ایران و موزه‌ی لوور به صورت جداگانه با خانواده آقای کیارستمی داشته‌ایم، قرار شد تا همزمان با این نمایشگاه و در حاشیه‌ی آن، مجموعه‌ای از عکس‌های او نیز به به نمایش درآید.


پیگیری برای حضور حامی‌های خصوصی در نمایشگاه‌های فرهنگی

نوکنده با اشاره به استفاده از یک بانک به عنوان حامی و اسپانسر نمایشگاه "لوور در تهران" بیان کرد:
با رئیس سازمان میراث فرهنگی مذاکره کرده‌ایم تا بعد از این در برگزاری نمایشگاه‌ها از اسپانسرها کمک مالی بگیریم.

او با اشاره به تیتر نخست روزنامه‌های فرانسوی مبنی بر حمایت یکی دو بخش خصوصی از نمایشگاه لوور در تهران، نسبت به انتشار ندادن این خبر از سوی رسانه‌های ایرانی انتقاد کرد.


نمایش «امپراطوری گل سرخ؛ ایران در قرن ۱۹» در لوور مدرن

مدیر کل موزه‌ی ملی ایران در ادامه با اشاره به برگزاری دوجانبه‌ی نمایشگاه بین دو موزه‌ی ملی ایران و موزه‌ی لوور، بیان کرد:
بعد از افتتاح "لوور در تهران" در موزه‌ی ملی ایران، براساس توافق‌های انجام‌شده، قرار است در هفتم فروردین ۹۷، نمایشگاه  "امپراطوری گل سرخ" در لوورِ «لانس» افتتاح شود.

طرح سه‌بعدی از تالار نمایش آثار موزه‌ی لوور در موزه‌ی ملی ایران

طرح سه‌بعدی از تالار نمایش آثار موزه‌ی لوور در موزه‌ی ملی ایران

او در این زمینه توضیح داد:
این نمایشگاه با نام «امپراطوری گل سرخ؛ ایران در قرن ۱۹» مخصوص فرهنگ قاجار و شامل سه شیء از موزه‌ی ملی ایران و ۱۹ شیء از کاخ جهانی گلستان در لوور مدرن است و تا تیرماه ۹۷ به نمایش درمی‌آید.

آثار موزه‌ی لوور در ایران با عنوان "شکوه تمدن‌های جهان" به مدت چهار ماه در موزه‌ی ملی ایران به نمایش درمی‌آیند.  این نمایشگاه مجموعه‌ی بیش از 50 اثر از تمدن‌های باستان در غرب آسیا، اروپا و شمال آفریقا از جمله تمدن‌های سومر، آشور، هیتی، مصر باستان، یونان و روم باستان و مجموعه‌ای از نقاشی، طراحی و لیتوگرافی از آثار هنرمندان بزرگ اروپا مانند "اوژن دلاکروا" و "کامیل کورو" است.

مجموعه‌ی آثار لوور از هشت بخش موزه‌ی لوور انتخاب شده و قرار است براساس طرح محتوایی نمایشگاه در چهار بخش اصلی با عنوان‌های «تولد یک مجموعه»، «تولد یک افزودن "شکوه تمدن‌های جهان"موزه»، «رویای جهانی شدن» و «یک موزه زنده» به نمایش درآید.

 از شاخص‌ترین آثار رسیده به ایران می‌توان به پیکره "ابوالهول" از سنگ بازالت مربوط به دوره‌ی "فرعون هاکور" که از بخش عتیقه‌های مصر باستان در سالن "سولی لوور" انتخاب شده، اشاره کرد. این نمایشگاه از ۱۴ اسفند امسال تا ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ در موزه‌ی ملی ایران دایر است.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir