جایزه ای که ملک الشعرای سابق بریتانیا رسید
یک برنامه رادیویی با نویسندگی و اجرای اندرو موشن شاعر ملی سابق بریتانیا درباره اثرات جنگ، جایزه تد هیوز را دریافت کرد.

اندرو موشن ملك‌الشعرای پیشین بریتانیا به عنوان برنده جایزه شعر تد هیوز انتخاب شد.
اندرو موشن شاعر بلند آوازه و ملك الشعرای پیشین بریتانیا به عنوان برنده جایزه شعری انتخاب شد كه جانشین او آن را بنیان نهاده است.

این جایزه كه به تجربیات جدید شعری تعلق می‌گیرد، برای سرودن شعری به این شاعر تعلق گرفت كه الهام گرفته از شماری از آخرین سربازان بریتانیایی كه افغانستان را ترك كردند، بود.

این جایزه در مراسمی كه پنج شنبه شب در لندن برگزار شد به موشن اهدا شد.

جایزه شعر تد هیوز در سال ۲۰۰۹ توسط كارول آن دافی كه پس از موشن به عنوان ملك الشعرای بریتانیا انتخاب شده، و با اختصاص دادن مبلغی كه سالانه به عنوان كسب این مقام از ملكه دریافت می‌كند، تاسیس شد و هر سال مهیج ترین مشاركت در تجربه شعری را انتخاب می‌كند.

«آمدن به خانه» كه با اجرایی رادیویی نیز ارایه شده وقتی سروده شد كه موشن با سربازانی كه از افغانستان به خانه باز می‌گشتند و خانواده‌هایشان دیدار كرد. این اشعار از تاثیر جنگ، و با تمركز بر موضوع‌هایی كه در گفتگوها مطرح می‌شود، سروده شده است.

داوران این جایزه گریسون پری هنرمند و كی میلر و جولیا كوپوس شاعر بودند.

كوپوس «به خانه آمدن» را برنده شایسته این جایزه نامید و گفت: ما شیفته راهی شدیم كه او از طریق آن شنونده را دعوت به پروسه نوشتن می‌كند. اول، ما به‌عنوان شنونده در حال استراق سمع دیالوگ‌های سربازان هستیم و بعد از طریق اشعار مغز این اشعار بیرون می‌آید.

موشن به عنوان برنده نهایی این جایزه پنج هزار پوندی، با پشت سر گذاردن پتینس آگبابی، امتیاز داركر، كری ایتر و آلیس اوسوالد دیگر فینالیست‌های این رقابت انتخاب شد.

وی یكی از مشهورترین شاعران بریتانیا است كه عنوان ملك‌الشعرایی را در فاصله ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ در اختیار داشت. او پروفسور نوشتن خلاق در كالج رویال هالووی لندن است.

در همین مراسم راجر فیلیپ دنیس نیز به عنوان برنده رقابت شعر ملی امسال انتخاب شد كه بزرگترین جایزه بین‌المللی است كه برای انتخاب یك شعر منفرد برگزار می‌شود. او جایزه‌ای پنج هزار پوندی را دریافت كرد كه پیش از او كارول آن دافی، تونی هریسون، راث راندل و هلن دانمور از برندگانش بودند. این شعر از میان ۱۳ هزار قطعه شعر كه برای این رقابت ارسال شده بودند، به عنوان برنده انتخاب شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com