مروری بر ادبیات در 2012،رولینگ خانه هر پاتر را فروخت
با ورق خوردن تقویم و شروع سال جدید میلادی، مروری بر مهم‌ترین اخبار جهان در حوزه ادبیات و نشر خالی از لطف نیست. در این بخش، اتفاقات یازدهمین ماه سال 2012 یعنی ماه نوامبر مرور شده است.

نوامبر سال 2012 یعنی حدود دو ماه پیش سپری شد و مهم‌ترین خبری که در این ماه به سراسر جهان مخابره شد، خداحافظی فیلیپ راث از نویسندگی بود که عده‌ای به خاطر این کار، نویسنده معروف آمریکایی را ملامت کردند.

ضرب سکه به نام قهرمانان تالکین؛ تصویر قهرمانان داستان «هابیت» تالکین در نیوزیلند روی سکه ضرب شد. نیوزیلند از فرصت فیلمبرداری فیلم هابیت استفاده کرد تا توریست‌‌ها را به سوی خود بخواند. این سکه‌ها برای فروش ارایه شدند و سکه طلای تالکین به قیمت سه هزار دلار برای فروش عرضه ‌شد. این سکه‌ها نمونه ارزان هم داشت که قیمتش 25 دلار بود.

دکترای افتخاری برای هرتا مولر؛ هرتا مولر نویسنده برنده نوبل ادبی آلمان زبان، مدرک دکترای افتخاری دانشگاه پادربورن آلمان را دریافت کرد. او سال‌ها پیش از دانشگاه دیگری در این شهر اولین مدرک دکترای افتخاری اش را گرفته بود.

معرفی بهترین کتاب تجاری سال؛ «امپراتوری خصوصی: اکسون موبیل و قدرت آمریکایی» نوشته استیو کول جایزه 30 هزار پوندی بهترین کتاب تجاری سال را برد. این جایزه را هر سال فاینشنال تایمز و بنیاد گلدمن اهدا می‌کنند. این کتاب اسرار پشت پرده کمپانی‌ها بزرگ نفتی در سراسر جهان و به ویژه کمپانی اسکون موبیل را افشا کرده بود.

گرامیداشت فوئنتس در روز مرگ؛ کشورهای مختلف آمریکای لاتین در روز سوم نوامبر که به عنوان روز مرگ نامیده می‌شود و یاد مردگانشان را گرامی می‌دارند، از کارلوس فوئنتس تجلیل کردند. در این برنامه‌ها که ظرف چند روز برگزار شد، مردم السالوداو، پاناما، اکوادور، مکزیک و کلمبیا در برنامه‌هایی که برای یادبود این نویسنده برجسته که ماه مه (اردیبهشت) درگذشته بود، شرکت کردند.

در جمع سوگواران توفان سندی؛ پل آستر و دون دلیلو، دو تن از نویسندگان مشهور آمریکا در یک نشست کتابخوانی در بروکلین شرکت کردند و برای اعضای این انجمن که سوگوار مرگ چند نفر از دیگر اعضا بودند، مطالبی درباره مرگ و امیدواری را از کتاب‌هایشان روخوانی کردند.

رکورد نمایشگاه کتاب مکزیکوسیتی؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب مکزیکوسیتی با میزبانی یک میلیون و 120 هزار بازدیدکننده تمام شد و با این میزان یک رکورد هم به جای گذاشت. میهمان افتخاری این نمایشگاه گوآتمالا بود.

معرفی برندگان جایزه فمینا؛ این جایزه مهم فرانسوی پاتریک دوویل را برای رمان «طاعون و وبا» به عنوان برنده بخش فرانسوی خود شناخت و به جولی اوتسکای آمریکایی هم برای رمان «بودا در اتاق زیر شیروانی» جایزه بهترین رمان خارجی را داد.

معرفی برندگان جایزه مدیسی؛ امانوئله پیریر برای رمان «افسون عمومی» عنوان بهترین کتاب فرانسوی سال 2012 را کسب کرد و آوراهام بی.یهوشوا برای رمان «عطف به ماسبق» به عنوان بهترین رمان خارجی شناخته شد.

دو برنده برای کتاب‌های بامزه؛ برندگان دور پنجم جایزه رولد دال که به کتاب‌های بامزه برای کودکان و به یاد نویسنده بریتانیایی کتاب کودک اهدا می‌شود، «ارباب تاریکی: سال‌های نوجوانی» نوشته جیمی تامسون را در بخش  7 تا 14 سال و «روز بزرگ جیغ و داد من» نوشته ربکا پاترسون را در بخش زیر 7 سال انتخاب کرد. جایزه برندگان 2500 پوند بود.

معرفی برنده گنکور؛ برنده سال جایزه گنکور کتاب «خطابه سقوط روم» نوشته ژرومی فراری بود. کتاب این نویسنده 44 ساله درباره خشونت و فراگیری آن در جهان معاصر نوشته شده بود. این جایزه ارزش مادی ندارد.

معرفی برنده رنودو؛ این جایزه مهم کتاب فرانسوی به یک نویسنده آفریقایی تبار به نام اسکولاستیک موکاسونگا اهدا شد. او روآندایی است که موفق به فرار از از کشتار توتسی‌ها در کشورش شده بود. رمان «بانوی ما از نیل» که این جایزه را به نام او کرد، درباره محاصره یک مدرسه توسط نیروهای شورشی و تراژدی رواندار بود.

معرفی برنده دسامبر؛ 30 هزار یورویی که به عنوان جایزه معتبر دسامبر فرانسه اهدا می‌شود به متیو ریبوله رسید. رمان «آثار رحمت» این جایزه را نصیب او کرد.

معرفی برنده فلور فرانسه؛ با اهدای این جایزه 6 هزار یورویی به اسکار کوپ-فن برای رمان «هتل قله»، هفته داغ اهدای جوایز ادبی فرانسه هم تمام شد.

خداحافظی فیلپ راث با دنیای نویسندگی؛ این نویسنده مهم آمریکایی که همین سال برنده جایزه پرنس آستوریاس شده بود، گفت برای همیشه با دنیای داستان خداحافظی می‌کند. حرف‌های او در دنیای ادبیات انعکاس وسیعی یافت و قبول بازنشستگی او برای خیلی‌ها دشوار بود. اما راث 78 ساله گفت:  رک و پوست کنده بگویم، کارم را کرده‌ام.

بزرگداشت 90 سالگی ژوزه ساراماگو؛ 16 نوامبر نودمین سالروز تولد ژوزه ساراماگو نویسنده پرتغالی برنده جایزه ادبی نوبل، در کشورش با اجرای برنامه‌هایی ویژه  گرامی داشته شد.

انتشار کتاب جدید آلیس مونرو؛ نویسنده برجسته کانادایی که به عنوان استاد داستان کوتاه شناخته می‌شود، جدیدترین مجموعه داستان‌های کوتاهش را با عنوان «زندگی عزیز» به بازار فرستاد.

اهدای جایزه نمایشنامه چین به مو یان؛ برنده چینی جایزه ادبی نوبل به عنوان برنده جایزه «شیر طلا»ی کشورش انتخاب شد.

نمایشگاهی به افتخار یوسا؛ دانشگاه دلاور آمریکا نمایشگاهی با عنوان «ماریو بارگاس یوسا» به افتخار برنده جایزه ادبی نوبل برگزار ‌کرد. در این نمایشگاه آثار یوسا به نمایش درآمد و خود او هم سخنرانی کرد.

رکوردشکنی نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه؛ سی و یکمین نمایشگاه شارجه در پنج روز اولش میزبان 22 هزار دانش آموز از 185 مدرسه در سراسر کشور بود و با این آمار یک رکورد جدید به جا گذاشت. در این نمایشگاه بیش از 200 برنامه خاص با حضور نمایندگانی از امارات، کره، سوئد، عراق، کویت، مصر ، تونس و فرانسه برای کودکان تدارک دیده شده بود.

معرفی بهترین کتاب غیرداستانی انگلیسی؛ جایزه ساموئل جانسون با انتخاب کتاب «درون سکوت: جنگ بزرگ، مالوری و پیروزی بر اورست» نوشته وید دیویس که درباره تلاش‌ برای فتح قله اورست نوشته شده بود، این کتاب را به عنوان بهترین کتاب غیرداستانی سال انتخاب کرد و 20 هزار پوند به آن جایزه داد.

روسیه برنده جایزه ادبیات اروپایی؛ ولادیمیر ماکانین نویسنده 75 ساله روسی برای مجموعه آثارش که شامل رمان و داستان کوتاه می‌شود به عنوان نویسنده منتخب ادبیات اروپا شناخته شد.

معرفی برنده جایزه ادبیات جنایی؛ فرد وارگا، نویسنده فرانسوی برای مجموعه رمان‌های کمیسر آدامزبرگ به عنوان برنده جایزه اروپایی ادبیات جنایی انتخاب شد و 11111 یورو جایزه برد.

زندگی گورباچف در یک کتاب؛ میخاییل گورباچف 81 ساله آخرین رئیس جمهور شوروی زندگینامه‌اش را در قالب یک کتاب جدید منتشر کرد. کتاب «تنها با خودم» زندگی گورباچف از کودکی تا سال 1991 و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را مرور می‌کند. او این کتاب را به همسر فقیدش رایسا تقدیم کرد.

درگذشت همسرالیوت؛ والری الیوت، همسر تی.اس.الیوت شاعر و نویسنده بزرگ انگلیسی درگذشت.او که 86 ساله بود اداره کننده جایزه ادبی تی.اس.لیوت در سال‌های پس از درگذشت شوهرش بود.

معرفی برندگان جوایز کتاب ملی آمریکا؛ با برگزاری شصت وسومین دوره اهدای این جوایز، لوییز اردریچ با«خانه گرد» به عنوان برنده داستان، کاترین بو برای «برای همیشه پشت زیبایی: زندگی، مرگ و امید در زیر شهر بمبئی» در بخش غیرداستانی، دیوید فرای برای «سردرگمی: شعرهای جدید و ترجمه‌ها» در بخش شعر و ویلیام آلکساندر برای «رازهای گوبلین» در بخش ادبیات کودک انتخاب شدند.

درگذشت بوریس استروگاسکی؛ این نویسنده مشهور روسی که از مشهورترین نویسندگان آثار علمی تخیلی کشورش بود، در 79 سالگی در گذشت. دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه مرگ او را ضایعه ای غیر قابل جبران نامید.

انتشار کتاب دیگری از پاپ؛ سومین کتاب پاپ بندیکت شانزدهم در مورد حضرت مسیح راهی کتابفروشی‌ها ‌شد. این کتاب که اسمش «مسیح ناصری. پیشگفتار. داستان‌های دوران کودکی» بود، آخرین جلد از مجموعه کتاب‌های حضرت مسیح نوشته پاپ بود و برای ایام شب عید میلادی منتشر شد.

یک جایزه دیگر برای پیتر هانتکه؛ جایزه هنری بزرگ ایالت سالزبورگ برای ادبیات به هانتکه اهدا شد. این نویسنده مطرح اتریشی برای این موفقیت 15 هزار یورو دریافت کرد. هانتکه مدتی در سالزبورگ زندگی می‌کرد و خیلی از آثارش را در همین شهر خلق کرد.

هرتا مولر در برابر «مو یان»؛ با فاجعه خواندن اهدای جایزه ادبی نوبل به مو یان نویسنده چینی از سوی هرتا مولر موجی جدید علیه او به پا شد. او گفت وقتی از انتخاب کمیته نوبل مطلع شدم، دلم می‌خواست از ناراحتی گریه کنم.

انتشار کتاب جدید جولیان آسانژ؛ بنیانگذار سایت جنجالی ویکی‌لیکس کتاب جدیدش را با نام «سایفرپانکز» به بازار فرستاد. این کتاب درباره آزادی و اینترنت نوشته شده و جیکوب اپل‌باوم، جرمی زیمرمن و اندی مولر-ماگون با آسانژ برای نوشتن این کتاب همکاری کردند. آسانژ با انتشار بیانیه ای از درون سفارت اکوادور گفت این کتاب را برای نگرانی‌ شدیدی که درباره کنترل و مراقبت دولت‌ها بر اینترنت حس می‌کند، نوشته است. «سایفرپانکز» به معنی کسانی است که برای حفظ و امنیت خود از پیام‌های کدگذاری شده استفاده می‌کنند.

انتشار کتاب استفن کینگ و پسرش؛ استفن کینگ استاد ژانر وحشت و پسرش که با نام جو هیل آثارش را منتشر کرده، اولین کار مشترکشان را با عنوان «در علف بلند» به صورت الکترونیک و شنیداری منتشر کردند.

فروش خانه «هری پاتر»؛ رولینگ خانه‌ای را که در آن رمان‌های «هری پاتر» را نوشته بود، ‌به مبلغ دو میلیون و 250 هزار پوند فروخت. او از سال 2009 این خانه را ترک کرده بود.

فرانزن برنده مدال فوئنتس؛ در مراسم افتتاحیه بزرگترین نمایشگاه کتاب اسپانیایی زبان جهان که از 24 نوامبر در گوادالاخارای مکزیک آغاز شد، مدال فوئنتس به جاناتان فرانزن آمریکایی اهدا شد.

دانیل گرانین برنده جایزه کتاب بزرگ روسیه؛ این نویسنده روسی 93 ساله برای رمان «رصدبان من» شایسته دریافت این جایزه 3 میلیون روبلی خوانده شد.

شاعر اسپانیایی برنده جایزه سروانتس؛ خوزه مانوئل کابالرو بونالد، شاعر 86 ساله اسپانیایی به عنوان برنده جایزه سروانتس 2012 انتخاب شد. این جایزه مهم‌ترین جایزه ادبی در دنیای اسپانیایی زبان است و 125 هزار یورو مبلغ آن است.

حمایت نوبل از «مو یان»؛ پس از انتقاد شدید هرتا مولر از «مو یان»، داوران نوبل از این نویسنده چینی حمایت کردند و دبیر آکادمی نوبل سوئد در یک نامه الکترونیکی گفت: هرگز ندیدم که مو یان سانسور در چین را تحسین کند. او خودش بارها قربانی سانسور در کشورش بود.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:mehrnews.com



 مطالب پیشنهادی:
مرگ مشکوک بازیگر هالیوود باز هم خبرساز شد
رقابت تئاتر آسیا و اروپا روی صحنه جشنواره فجر
تخریب‌های شوش در زمان جنگ کمتر بود
فضانورد روس عکس‌های ایرانی را به فضا می‌برد
دنیس در سرزمین عجایب + عکس