بیوگرافی ریچارد کلایدرمن : زندگی خصوصی و آهنگ ها
ریچارد کلایدرمن (فرانسوی: Richard Clayderman; تلفظ فرانسوی: ​[ʁiʃaʁ klɛidɛʁman]؛ زاده ۲۸ دسامبر ۱۹۵۳ در پاریس) با نام اصلی فیلیپ پاژه (فرانسوی: Philippe Pagès; تلفظ فرانسوی: ​[filip pagɛs]) نوازنده مشهور پیانو فرانسوی است

زندگی نامه ریچارد کلایدرمن

ریچارد کلایدرمن با نام اصلی فیلیپ پاژه نوازنده مشهور پیانو فرانسوی است. او آلبوم‌های متعددی را ارائه نموده‌است. این آلبوم‌ها شامل ساخته‌هایی از دو آهنگساز مشهور فرانسوی: Paul de Senneville و Olivier Toussaint، بازنوازی آثار معروف موسیقی کلاسیک، تنظیمِ آثار مشهور موسیقی مردمی و موسیقی ملل، و بالاخره تنظیم‌هایی برای موسیقی فیلم است.

بیوگرافی ریچارد کلایدرمن: کودکی ریچارد کلایدرمن

ریچارد کلایدرمن در 28 دسامبر سال 1953 متولد و در کودکی با پیانو آشنا شد. پدر او که یک معلم پیانو بود از همان کودکی وی را با مقدمات پیانو آشنا کرد و بعدها نقش یک تکیه گاه برای فراگیری موسیقی را بازی کرد. ریچارد در سن شش سالگی توانایی کامل و ماهرانه خواندن موسیقی از روی نت را داشت و در این میان از سایر فرانسوی های هم سن و سال خود به مراتب برتر بود.

او در سن دوازده سالگی وارد کنسرواتوار موسیقی شد و در شانزده سالگی اولین جایزه نوازندگی پیانو را از کنسرواتوار موسیقی پاریس دریافت کرد. منتقدین موسیقی در ابتدا پیش بینی می کردند که در آینده او یک نوازنده تمام عیار موسیقی کلاسیک شود که با تکنیک نوازندگی خود باعث حیرت مردم شود اما او هرگز این مسیر را برای ادامه فعالیت هنری خود انتخاب نکرد. در این ارتباط می گوید :

"من می خواستم کار جدیدی انجام دهم. بنابراین با چند نفر از دوستانم یک گروه موسیقی pop/rock راه اندازی کردیم. کار سختی بود چون پول نداشتیم و تعداد زیادی گروه مشابه وجود داشت. درواقع می توانم بگویم که شاید این بدترین روشی بود که می تونستم احساسات درونم را متبلور کنم."

در دورانی که وی کار موسیقی خود را شروع کرد، پدرش بیمار بود و توانایی حمایت مالی از او را نداشت. بنابراین ریچارد تصمیم گرفت که برای بدست آوردن درآمد بعنوان یک همراهی کننده پیانو در برنامه های مختلف موسیقی، مشغول فعالیت شود. او می گوید :
"من از این کار لذت می بردم و در عین حال درآمد خوبی هم داشت. در واقع شاید به اینصورت بود که من از موسیقی کلاسیک مجبور شدم کنار بکشم. هرچند فعالیت و تمرینهای من در این سبک از موسیقی پشتوانه بسیار خوبی برای کارهای آتی من بود."

توانایی بالای او در Accompaniment با گروه های موسیقی باعث شد که خیلی زود بعنوان نوازنده پیانو برای خوانندگان بزرگ فرانسه فعالیت کند.

"من واقعا علاقه ای به ستاره شدن نداشتم و تنها خوشحالی من این بود که در یک گروه نقش نوازنده و همراهی کننده پیانو را داشته باشم."

البته گفته میشه اون در سن ۶ سالگی نت رو از زبان مادریش بهتر میخونده...

ریچارد کلایدرمن بعنوان یک نوازنده حرفه ای پیانو توانست به مقام و شهرتی دست پیدا کند که کمتر هنرمند موسیقی فرانسوی تا کنون به این درجه رسیده است. او طی سالها نوازندگی پیانو، تهیه آلبوم های زیبا و اجرای کنسرت از خود یک چهره بین المللی بر جای گذاشته است. وی در طول فعالیت حرفه ای خود بیش از 800 آلبوم موسیقی تهیه کرده است که در این میان 63 عدد از آنها بعنوان آلبوم پلاتینیوم و 263 عدد بعنوان آلبوم طلایی شناخته شده است، آمار فروش آلبوم های او نزدیک به نود میلیون نسخه ثبت شده تخمین زده می شود.


آهنگ های ریچارد کلایدرمن: چکامه‌ای برای آدلین

کار او با «چکامه‌ای برای آدلین» یا «بالاد برای آدلین» (Ballade pour Adeline) در سال ۱۹۷۶ آغاز شد که موفقیتی جهانی داشت. او در سال ۱۹۷۶ توسط Olivier Toussaint، آهنگساز و تهیه‌کننده موسیقی و همکارش Paul de Senneville، دعوت شد تا قطعه‌ای برای پیانو را ضبط نماید. Paul de Senneville آهنگساز و مؤسس استودیو Delphine پاریس، این قطعه‌ای را برای دختر تازه متولد شده‌اش به نام آدلین ساخته بود و برای ضبط این قطعه از نوازندگان پیانو دعوت کرده بود تا از بین آن‌ها بهترین نوازنده را برای این قطعه انتخاب کند. فیلیپ ۲۳ ساله به دلیل آنکه اجرایی لطیف، دلنواز از این قطعه انجام داده بود و به علاوه دارای شخصیتی محجوب و چهره‌ای خوش بود، از بین ۲۰ پیانیست دیگر انتخاب شد. دیری نکشید که ۲۲ میلیون نسخه از تک آهنگ «چکامه‌ای برای آدلین» در ۳۸ کشور دنیا به فروش رسید و به دنبال این موفقیت اعجاب‌انگیز، فیلیپ نام خانوادگی فرانسوی اصلی خود (Pagès) را برای پرهیز از بد تلفظ شدن در سایر زبان‌های دنیا به نام خانوادگی مادربزرگ اسکاندیناویایی خود (Clayderman) تغییر داد و Richard را به عنوان تخلص هنری خود برگزید. از سال ۱۹۷۷ آلبوم‌های پیاپی ضبط نمود و اولین کنسرت بین‌المللی خود را از پایتخت موسیقی کلاسیک، شهر وین اتریش آغاز نمود. از آن پس، هر سال با انتشار ۲ یا ۳ آلبوم جدید و با برگزاری تورهای بین‌المللی در کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین، خاور دور و خاور میانه، به عنوان یک ستاره کنسرت‌های بیشماری را ترتیب داده‌است. گفتنی است که از سال ۱۹۷۹ تا کنون، هر ساله، ۲۰۰ روز را در تور جهانی به برگزاری کنسرت برای هوادارانش می‌پردازد.

زندگی خصوصی ریچارد کلایدرمن:

وی در سال 2010 با همسرش به نام تیفانی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک فرزند پسر می باشد. همسر اول او زنی به نام رزالین بود که از وی نیز یک دختر دارد.


موفقیت‌های ریچارد کلایدرمن

کلایدرمن تاکنون بیش از ۱۲۰۰ ملودی ضبط کرده‌است و با فروش بیش از ۸۰ میلیون نسخه دارای ۲۷۰ صفحهٔ طلایی و ۷۰ صفحهٔ پلاتینیوم است. در کتاب رکوردهای جهانی گینس، از وی به عنوان «موفق‌ترین نوازنده پیانو در سراسر دنیا» نام برده شده‌است. کلایدرمن به ویژه در آسیا بسیار محبوب است. او نخستین کنسرت خود را در سال ۱۹۷۹ برگزار کرد و از آن زمان بیش از ۲۵۰۰ کنسرت اجرا کرده‌است.

ریچارد کلایدرمن: شاهزاده رومنس


نانسی ریگان همسر رونالد ریگان رئیس‌جمهور سابق آمریکا او را «شاهزاده رمانس» لقب داده بود.


سبک موسیقی ریچارد کلایدرمن

کلایدرمن سبک کار خود را ترکیبی نو-رمانتیک از موسیقی کلاسیک و پاپ می‌داند. او سبک رمانتیک نوینی را با تلفیق موسیقی کلاسیک و پاپ ساخته و استاندارد جدید از اجرای پیانو را که برای اغلب علاقه‌مندان پیانو و حتی مبتدیان قابل اجراست پدیدآورده است. بسیاری از جوانان علاقه‌مندی شان به پیانو و موسیقی کلاسیک را مدیون آشنایی با موسیقی وی می‌دانند. در حقیقت موسیقی کلایدرمن همانند پلی موسیقی پاپ را به موسیقی کلاسیک پیوند زده، گرایش و درک موسیقی کلاسیک به ویژه موسیقی‌سازی را برای مردم دنیا آسان‌تر نموده‌است.


ارزیابی ریچارد کلایدرمن

کلایدرمن یکی از پرکارترین پیانیست‌های پاپ و کلاسیک است. مجموعه آثار ضبط شدهٔ وی، کلکسیون بی نظیری از محبوب‌ترین ملودی‌های دنیا با اجرای پیانو و ارکستر کلاسیک - پاپ است. در یک ارزیابی کلی غیرمنصفانه‌است که آثار وی در همسویی با پسند عامه مردم، در حد عوام زدگی فرو افتد.

بیشتر بدانید : کنسرت کلایدرمن در تهران: از عشق به ایران تا حملات تخریبی

بیشتر بدانید : کنسرت موزیسین مشهور جهان در ایران

بیشتر بدانید : پس از کش و قوس های فراوان، 'کیتارو' سرانجام به تهران رسید+تصاویر

 

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ