ریچارد کلایدر
عزم ریچارد كلایدرمن برای حضور در ایران جزم است. حتی حاشیه‌پردازی‌ها و برخی انتقاد‌های مطرح شده علیه او دال بر نواختن آهنگ....
                                                         
روزنامه شرق خبر داد ریچارد کلایدر من موزیسین مشهور فرانسوی آماده است تا به زودی در ایران کنسرت برگزار کند.
روزنامه شرق امروز در صفحه هنرو موسیقی خود نوشت: عزم ریچارد كلایدرمن برای حضور در ایران جزم است. حتی حاشیه‌پردازی‌ها و برخی انتقاد‌های مطرح شده علیه او دال بر نواختن آهنگ در سرزمین‌های اشغالی، خللی در تصمیم پیانیست پرآوازه فرانسوی ایجاد نكرده.

همین تصمیمِ قاطع، می‌تواند دلیلی باشد بر این كه، انتقادهای چند ماه پیش برخی رسانه‌های داخلی علیه او، بی‌پایه و اساس بوده؛ خصوصا از این نظر كه كلایدرمن، آبان ماه 90 در نامه‌ای كه از طریق نماینده قانونی‌اش در ایران منتشر شد، به این انتقادها پاسخ داد. این برای اولین بار بود كه یك موسیقیدان مطرح خارجی به اتهام مطرح‌شده علیه خود در داخل ایران، پاسخ رسمی می‌داد. اما آنچه در سفر پیش روی كلایدرمن می‌تواند برای ایرانی‌ها جالب توجه باشد،اجرای سرود معروف «ای ایران» توسط اوست. او در گفت‌وگو با «شرق» اعلام كرد می‌خواهد هم‌صدا با ایرانی‌ها، «ای ایران» را بنوازد. ای ایران ساخته زنده‌یاد روح‌الله خالقی، از مشهورترین سرودهای ملی - میهنی است كه بسیاری، آن را از مردمی‌ترین سرودهای تاریخ موسیقی ایران دانسته‌اند. این سرود را روح‌الله خالقی در سال ۱۳۲۳ در آواز دشتی بر روی شعری از حسین گل‌گلاب ساخت.

گفته می‌شود كه ملودی اصلی و پایه‌ای این اثر، از برخی نغمه‌های موسیقی بختیاری كه از فضایی حماسی برخوردار است، گرفته شده ‌است. با این وصف، اجرای این سرود با پیانوی ریچارد كلایدرمن كه از چهره‌های شاخص سبك «نو رمانتیك» است، می‌تواند در نوع خود جالب و در عین حال كنجكاوبرانگیز باشد. همان‌طور كه كلایدرمن در گفت‌وگوی پیش رو تاكید می‌كند، علاقه وافری به برپایی كنسرت زنده دارد.

بیش از 35 سال از فعالیت حرفه‌ای این نوازنده در عرصه موسیقی می‌گذرد و او طی این مدت در پنج قاره جهان و قریب به صد كشور برنامه اجرا كرده است. هر یك از كنسرت‌های او، لحظاتی از آرامش، عشق، زیبایی، شادی، صلح و خوشبختی برای مردم به همراه داشته‌اند. ریچارد كلایدرمن كه نام اصلی‌اش «فیلیپ پاژه» است، آلبوم‌های متعددی نیز ارایه كرده.

این آلبوم‌ها شامل ساخته‌هایی از دو آهنگساز مشهور فرانسوی پل دو سنوی و اُلیویه توسن، بازنوازی آثار معروف موسیقی كلاسیك، تنظیم آثار مشهور موسیقی مردمی و موسیقی ملل و بالاخره تنظیم‌هایی از موسیقی سینما هستند. این نوازنده تاكنون بیش از ۱۲۰۰ ملودی ضبط كرده و با فروش بیش از ۸۰‌میلیون نسخه دارای ۲۷۰ صفحه طلایی و ۷۰ صفحه پلاتینیوم است.

وی سبك رمانتیك نوینی را با تلفیق موسیقی كلاسیك و پاپ ساخته و استاندارد جدیدی از اجرای پیانو را كه برای اغلب علاقه‌مندان پیانو و حتی مبتدیان قابل اجراست، پدید آورده. بسیاری از جوانان ایرانی، علاقه‌مندی‌شان به پیانو و موسیقی كلاسیك را مدیون آشنایی با موسیقی کلایدرمن می‌دانند. هر چند موسیقی او در سال‌های میانی دهه 60 و اوایل دهه 70 شمسی در ایران طرفداران زیادی داشت، اما هنوز از قدر و قیمت آهنگ‌های او در ایران كاسته نشده و آنهایی كه در پی موسیقی آرام بی‌كلام و اصطلاحا «پاپ كلاسیك» هستند، دل به نغمه‌های آهنگ‌های به یادماندنی این نوازنده پیانو می‌سپرند.

در حقیقت موسیقی كلایدرمن همانند پُلی، موسیقی پاپ را به موسیقی كلاسیك پیوند زده و گرایش و درك موسیقی كلاسیك به‌ویژه موسیقی‌سازی را برای مردم دنیا آسان‌تر كرده است. در كتاب ركوردهای جهانی گینس، از وی به عنوان «موفق‌ترین نوازنده پیانو در سرتاسر جهان» نام برده شده‌است.

او از پركارترین نوازنده‌هاست كه هر سال با انتشار دو یا سه آلبوم جدید و برگزاری تورهای بین‌المللی در كشورهای اروپایی، آمریكای لاتین، شرق دور و خاورمیانه، حضور جدی خود را در عرصه موسیقی جهان استمرار بخشیده است.

از سال ۱۹۷۹ تاكنون، هر سال، بیش از ۲۰۰ روز را در تور‌های جهانی به برگزاری كنسرت برای هوادارانش پرداخته. مجموعه آثار ضبط شده‌اش، كلكسیونی كم‌نظیر از محبوب‌ترین ملودی‌های دنیا با اجرای پیانو و اركستر كلاسیك - پاپ است.

در یك ارزیابی كلّی، غیرمنصفانه است آثار وی در همسویی با پسند عامه مردم، در حد عوام‌زدگی فرو افتد. او می گوید منبع موسیقی‌ای كه عرضه می‌كند، «قلب‌اش» است و آن را «موسیقی دل ِمردم» می‌نامد. حال كلایدرمن كه زمانی برای نسل جوان ایرانی خاطره‌سازی می‌كرد آماده است كه با یكی از به یادماندنی‌ترین خاطرات موسیقایی ایرانی‌ها (ای ایران) خاطره‌ای تازه رقم زند. او علاقه‌مند است از نزدیك با ملت و كشوری كه دارای تاریخ و تمدن چندهزارساله هستند، آشنا شود.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
منبع: akharinnews.com