گوینده اشعار برنامه گل ها درگذشت + بیوگرافی
فخری نیکزاد یکی از گویندگان قدیمی و توانای برنامه‌های ادبی رادیو و تلویزیون امروز درانگلستان دار فانی را وداع گفت

فخری نیکزاد، همکار شجریان و گوینده برنامه گلها درگذشت

فخری نیکزاد از مجریان و گویندگان بادانش و متعلق به نسل طلایی رادیو و تلویزیون ایران بود که در کنار گویندگان دیگری مانند، آذر پژوهش، روشنک و شماری دیگر از هنرمندان، با صدایی پرقدرت و توانا برنامه‌هایی از جمله «گلهای تازه»، «گلهای رنگارنگ» و… اشعار شاعران ایرانی را پیش از آوازخوانان، می‌خواندند.

فخری نیکزاد گوینده اشعار برنامه رادیویی «گل‌ها»  در قبل از انقلاب که هنرمندان برجسته موسیقی ایرانی همچون استاد شجریان، بنان، ادیب خوانساری، حسین قوامی… در آن به اجرای برنامه های ماندگار آواز ایرانی می‌پرداختند، درگذشت.

براساس برخی از خبرها، فخری نیکزاد امروز به علت عوارض ناشی از یک بیماری مزمن درگذشت. او در سال‌های پایانی عمر دچار آلزایمر شده بود.

فخری نیکزاد متولد دوم مرداد ۱۳۲۰ در تهران بود که امروز هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر لندن درگذشت.

زنده‌یاد نیکزاد کار گویندگی در رادیو را از سال ۱۳۴۷ آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب با جلوگیری ازفعالیت‌اش در تلویزیون، از ادامه کار در رادیو و تلویزیون بازماند.

وی در مورد آغاز فعالیت گویندگی گفته بود:

«قبل از نوروز سال ۴۷ به رادیو و تلویزیون تقاضا دادم. درآن زمان در دوبلاژ بودم. تقی روحانی صدایم را در رادیو تست کرد و گفت که خبر می‌دهیم و در تلویزیون هم صدا و تصویر گرفتندکه شعرخوانی بود. چند قطعه شعر دادند که بخوانم، وقتی از استودیو بیرون آمدم، فرح اندوز اولین کسی بود، که مراتشویق کرد.

منتظر جوابشان بودم که یک روز تقی روحانی زنگ زد و گفت: قبول شدی و هفته دیگر به سرِ کار بیا. یکروز که پای تلویزیون نشسته بودم دیدم که برنامه‌های آزمایشی مرا از تلویزیون پخش می‌کنند، یعنی آنقدر خوب شده بود که برای نوروز پخش کردند، بلافاصله از تلویزیون زنگ زده شد که قبول شدم…»

او در سال ۱۳۶۲ جلای وطن کرد و ایران را به مقصد اروپا ترک کرد.

حاصل زندگی هنری فخری نیکزاد، حضور در برخی از برنامه‌های ادبی و فرهنگی در شبکه‌های فارسی‌زبان بود که بعد از چندی به دلیل ماهیت بازاری بیشتر این شبکه‌ها، حضور نیکزاد هم کمتر و کمرنگ شد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: banifilmonline.ir